| کد خبر: 182191 |

◄ خراسان رضوی پایلوت واگذاری ساخت و توسعه راه‌ها به بخش خصوصی است

خراسان رضوی پایلوت واگذاری ساخت و توسعه راه‌ها به بخش خصوصی است.

تین نیوز

​مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: واگذاری مسئولیت ساخت، توسعه و نگهداری از بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها به بخش خصوصی از سیاست‌های جدید دولت هست که این استان پایلوت این طرح قرارگرفته است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی، ابراهیم نصری پنجشنبه‌شب در پنل تخصصی «سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل و کشاورزی» در حاشیه نخستین نمایشگاه جامع سرمایه‌گذاری‌ها، فرصت‌ها، خدمات و صنایع وابسته در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم‌اکنون بخشی از ساخت جاده مشهد-قوچان به‌صورت آزمایشی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذارشده است.

وی اظهار داشت: درصدد هستیم مسئولیت ساخت جاده مشهد-قوچان و سپس نگهداری از آن را به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار کنیم، بنابراین می‌توان ساخت و نگهداری بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها را به‌عنوان بسته جدید سرمایه‌گذاری در استان معرفی کرد.

وی گفت: این استان جزو سه استان نخست کشور در حوزه حمل‌ونقل کالا و مسافر ازنظر تعداد ناوگان و حجم جابه‌جایی است.

نصری افزود: سالانه 42 میلیون تن کالا در خراسان رضوی توسط ناوگان حمل‌ونقل جابه‌جا می‌شود که 62درصد آن مواد معدنی است.

وی اظهار داشت: جابه‌جایی مواد معدنی توسط ناوگان باری در خراسان رضوی مربوط به سنگان شهرستان خواف است که ظرفیت استخراج مواد معدنی در این منطقه 12 میلیون تن در سال هست که تا 20 میلیون تن قابل‌افزایش است.

وی گفت: هم‌اکنون سالانه پنج میلیون تن مواد معدنی توسط ناوگان باری از منطقه سنگان خواف جابه‌جا می‌شود اما با افزایش ظرفیت تولید در سنگان طی چند سال آینده حجم حمل‌ونقل مواد معدنی این منطقه توسط ناوگان باری به 50 میلیون تن در سال می‌رسد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود: سیستم حمل‌ونقل در کشور و این استان خودرو محوری است اما دولت درصدد تغییر این سیستم به شرکت محوری است.

نصری اظهار کرد: 212 شرکت و نمایندگی حمل‌ونقل در حوزه بین‌المللی در خراسان رضوی وجود دارد و انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی این استان قدرتمندترین انجمن در کشور است که ناوگان حوزه بین‌المللی استان دست‌کم سالانه چهار میلیون تن کالا صادر می‌کند.

وی افزود: هم‌اکنون 218 هزار دستگاه خودرو در ناوگان باری و 50 هزار راننده در حوزه باری و حمل مسافر در خراسان رضوی فعالیت دارند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل استان هزینه‌ها در این بخش را افزایش داده است، عمر مفید هر دستگاه کامیون یا تریلی 25 سال است اما عمده دستگاه‌ها در ناوگان باری استان عمر بیش از 25 سال دارند.

وی افزود: در کشور به حد کفایت خودرو برای ناوگان باری تولید نمی‌شود و ناگزیر به واردات این نوع دستگاه‌ها هستیم که در این حوزه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی کمک شایانی به بخش حمل‌ونقل استان خواهد کرد.

وی ادامه داد: 35 مجتمع خدماتی ـ رفاهی بین‌راهی در خراسان رضوی وجود دارد که اغلب آن‌ها توسط آستان قدس رضوی به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران داخلی ساخته‌شده اما با توجه به حجم بسیار مسافر و زائر این استان، ساخت 15 مجتمع دیگر نیاز است.

نصری اظهار داشت: برای ساخت مجتمع خدماتی ـ رفاهی بین‌راهی، امکان دریافت زمین از اداره منابع طبیعی و در اختیار گذاشتن آن به سرمایه‌گذار وجود دارد، همچنین تسهیلات با نرخ بهره هشت‌تا 12 درصد به سرمایه‌گذاران برای ساخت مجتمع‌های خدماتی ـ رفاهی بین‌راهی تعلق می‌گیرد.

وی گفت: حوزه مراکز معاینه فنی خودرو از مواردی است که زمینه بسیار برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی دارد و این مهم در استان دنبال می‌شود.

نمایشگاه جامع «سرمایه‌گذاری‌ها، فرصت‌ها، خدمات و صنایع وابسته» به همراه چندین نمایشگاه دیگر در حوزه بهابازار، بیمه، بانک، صنعت ساختمان و تاسیسات که از 16 بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد دایر شده است و تا 19 بهمن ادامه دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.