| کد خبر: 177800 |

یک راننده خودمالک:

◄ تاثیر کمبود راه‌روستایی بر وضعیت توزیع بار کامیون‌داران

همزمان با درخواست وزیر راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات برای تدوین دستورالعملی با هدف ارتقای راه‌های‌روستایی، کامیون‌داران نیز از این‌که نبود جاده مناسب امکان رسیدن بار به آن‌ها را محدود کرده است، شکایت دارند.

تین نیوز

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه همه روستا‌های بالای ۵۰ خانوار باید از جاده آسفالته برخوردار باشند و روستا‌های بالای بیست خانوار نیز در اولویت آسفالته باشند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز هفته گذشته بود که محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد که محمد اسلامی وزیر تازه‌کار وزارت راه و شهرسازی از این مرکز خواسته است تا دستورالعمل اجرایی برای راه روستایی تنظیم شود. بر اساس خواسته وزیر راه و شهرسازی بخشنامه‌های مانده باید به‌روز شده و متناسب با شرایط اقتصادی و فنی بازنویسی شود.

آن‌طور که شکرچی‌زاده مطرح‌کرد به موضوع راه روستایی در سال‌های اخیر توجه لازم نشد و تا جایی که شاهد بودیم در مراسم رأی اعتماد آقای اسلامی تقویت این بخش یکی از مهم‌ترین مطالبات نمایندگان مجلس بود.

او خبر داد که بر این اساس در دوره جدید قرار است توجه به بیش‌تری به بخش راه‌ها در روستاهای کشور شود و گفت: از دست‌اندرکاران و متخصصان این حوزه تقاضا داریم که متناسب با وضعیت فعلی راه‌ها کمک فکری و علمی به ما دهند تا بتوانیم برای دستورالعمل جدید از نظرات آن‌ها استفاده کنیم.

از آن‌جایی که نبود راه‌ روستایی موجب فاسدشدن محصولات کشاورزی و عدم گردش مالی روستایی می‌شود و در توزیع عادلانه بار اهمیت زیادی دارد یک راننده خود مالک به خبرنگار تین‌نیوز گفت: مقدار زیادی از دلایل عدم دسترسی بار به موضوع عدم تکمیل راه‌ها در کشور برمی‌گردد.

وی ادامه می‌دهد: برای مثال درحالی‌که گندم کردستان به دلیل حجم زیاد روی زمین می‌ماند و  کامیون‌داری از باقی استان‌ها برای توزیع آن اقدام نمی‌کند، در برخی فصول در برخی استان‌ها هیچ باری برای توزیع نیست و یا اگر وجود دارد، نبود جاده و راه ایمن مانع رسیدن کامیون به آن روستا می‌شود.

او عدم امنیت کافی در برخی راه‌های منتهی به روستاها را مانع دیگری برای توزیع محصول این روستاها می‌داند و می‌گوید: به دلیل عدم استاندارسازی محورهای روستایی وقوع تصادف در این محورها بیش‌تر است که این وضعیت برای کامیون‌داران مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و شریانی در کشور وجود دارد که حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر آن، راه‌روستایی است اما عدم تخصیص بودجه کافی عاملی شده است تا راه‌های‌روستایی پیشرفت لازم را نداشته باشند.

پیش از این نیز حیدر مطاعی معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به این‌که نگهداری از راه‌های روستایی از یک سال گذشته به سازمان محول شده‌است، گفته‌بود: اعتبارات لازم در خصوص اجرای پروژه‌های نگهداری راه‌های فرعی و به‌ویژه راه‌های روستایی آسفالته در سال‌های اخیر کاهش زیادی داشته است و امید می‌رود با رایزنی‌های لازم با مسئولان نهادهای استانی و به‌خصوص نمایندگان مجلس در استان‌ها بتوانیم در جهت افزایش سقف اعتبارات تخصصی مربوط به حوزه نگهداری راه‌های روستایی و استفاده از منابع اعتباری استانی گام‌های مؤثرتری برداشته شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.