| کد خبر: 171237 |

روحانی: همین الان آماده مذاکره هستیم

رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی مستقیم با مردم گفت: آمریکا میز مذاکره را ترک کرده است و پیشنهاد مذاکره و همزمانی آن با اعمال تحریم، معنا ندارد.

تین نیوز

رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی مستقیم با مردم گفت: آمریکا میز مذاکره را ترک کرده است و پیشنهاد مذاکره و همزمانی آن با اعمال تحریم، معنا ندارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از صدا وسیما، آقای روحانی در گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی با مردم از شبکه یک سیما، شبکه خبر و رادیو سراسری افزود: ادعای پیشنهاد مذاکره و اعمال تحریم به هیچ‌وجه با هم منطبق نیستند.

وی گفت: مذاکره با کشوری که از تمام معاهدات بین المللی به راحتی خارج شده است و همزمان با پیشنهاد مذاکره، تحریم را اعمال می کند نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

رئیس جمهور افزود: هدف آمریکا در شرایط کنونی از ارائه پیشنهاد مذاکره، ایجاد جنگ روانی علیه مردم ایران و استفاده تبلیغاتی در جریان انتخابات پیش روی کنگره این کشور است.

آقای روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره اهل مذاکره بوده و حتی با دولت کنونی امریکا نیز در جریان مذاکرات 1+5 و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مذاکره کرده است اما شرط مذاکره، صداقت است و دو طرف باید به نتیجه داشتن مذاکره باور داشته باشند.

آمریکا بدهکار ماست

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امریکا بدهکار ماست، از اعلام آمادگی برای مذاکره با آمریکاییها درباره نحوه پرداخت غرامت هایی که باید به ملت ایران پرداخت کنند خبر داد .

آقای روحانی در گفتگوی زنده شبکه یک سیما افزود : کسی که از مذاکره خارج شده و به آن پشت کرده ترامپ و دولت اوست و کاری که او انجام می دهد علیه ملت و منافع ملی ایران است ، بنابراین اگر ترامپ صداقت داشته باشد ایران همواره از مذاکره استقبال کرده است .

وی در پاسخ به این پرسش که ترامپ چگونه باید صداقت داشته باشد گفت: حداقلش این است که با تحریم معنا ندارد که به نتیجه برسیم اگر صادقانه می‌گویند مذاکره می‌کنند نمی‌شود که همزمان علیه کودکان ، بیماران ، بزرگسالان و مردم ایران تحریم اعمال کنند این متناقض و به مثابه همان ضرب المثل ایرانی است که گفته می شود قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را .

رئیس جمهور افزود : کسی که مردم ایران را تحریم می‌کند ، آنان را تحت فشار می‌گذارد و هر روز افرادی را می‌فرستد تا دیگران را تشویق کند تا با ایران تعامل نداشته باشند در واقع فقط علیه ملت ایران اقدام نمی‌کند بلکه علیه همه شرکت های خارجی اقدام می‌کند که با ایران در حال تعامل هستند که این دو باهم سازگار نیست .

روحانی تصریح کرد: من پیش شرطی ندارم اگر دولت آمریکا امروز آماده است ما مذاکره کنیم راجع به نحوه پرداخت غرامت‌هایی که از سال 32 تا کنون بابت مداخلاتشان در زندگی مردم و کشور ما باید به ملت ایران پرداخت کند ما آماده‌ایم برای مذاکره تا ببینیم چگونه می‌خواهد این غرامت‌ها را در چند قسط و چگونه پرداخت کند.

رئیس جمهور تاکید کرد : آمریکا بابت مداخلات متعددش در کشور ایران بدهکار ماست هم بدهکار عذرخواهی و هم بدهکار غرامت که باید بدهکاری‌اش را پرداخت کند ما همواره و در طول تاریخ اهل مذاکره بوده و هستیم .

اروپا امروز مقابل آمریکا ایستاده است

رئیس جمهور گفت: برخلاف گذشته که اروپا متحد آمریکا بوده است امروز اروپا مقابل امریکا ایستاده است تا برجام را حفظ کند.

آقای روحانی در پاسخ به سوالی درخصوص اجرای تعهدات اروپایی ها بعد از برجام و اقدامات انجام شده ازجانب آنها افزود: در واقع امریکایی ها به دنبال این بودند که بقیه کشورهای 1+5 را با خود همراه کنند و به همین دلیل ترامپ در 22 دی ماه سال گذشته از این کشورها خواست که دوباره مذاکرات را در خصوص برجام شروع کنند که به نتیجه نرسید.

وی گفت: بعد از اینکه ترامپ به نتیجه نرسید به تنهایی از برجام خارج شد.

رئیس جمهور افزود: آمریکا به دنبال این بود که ایران هم بلافاصله از برجام خارج شود تا پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد اما ما در برجام دستاوردی داریم و آن قطعنامه 2231 است که این قطعنامه، قطعنامه های قبلی را ملغا می کند و ثانیاً همه کشورهای جهان را به پشتیبانی از برجام دعوت می کند و در واقع آنچه در برجام توافق شده در شورای امنیت سازمان ملل به یک سند و یک پیمان بین المللی مستحکم تبدیل شده است.

آقای روحانی گفت: ترامپ می‌خواست همه این دستاوردها را از ما بگیرد و نمی خواست برای تحریم ها به تنهایی رو به روی ایران بیاید و می خواست همه کشورها را با خود همراه سازد و همین الان هم در حال دعوت از همه کشورها به این عمل است.

وی افزود: هم اروپایی ها مخالفت کردند و همین دوشنبه ای که امریکا می خواهد قدم اول را برای تحریم بردارد اروپایی ها در برابر امریکا ایستادگی کردند و قانون ممانعت از تحریم را تصویب کردند و گفتند هر شرکتی که ایران را تحریم کند اروپا آن شرکت را تحریم خواهد کرد.

رئیس جمهور گفت: اروپا امروز مقابل امریکا ایستاده و این در حالی است که اروپا همیشه متحد آنها بوده است و ما در سراسر جهان تنها نیستیم و به جز چند کشور معدود، اکثر کشورها حامی ایران هستند و ایران را به عنوان متعهدی که قابل اعتماد است می شناسند.

آقای روحانی افزود: ما مهلتی که دادیم بر این مبنا بوده است که دیگران یا همان پنج کشور بتوانند این تحریم را جبران کنند و با آن برجام حفظ شود.

جلسات با طرف‌های برجام ادامه دارد

رئیس جمهور گفت: طرف‌های برجام غیر آمریکا از نظر سیاسی سنگ تمام گذاشتند. موضع گیری و مقررات وضع کردند و به صراحت کار آمریکا را غیرقبول دانستند.

روحانی در ادامه گفتگوی زنده شبکه اول سیما افزود: بقیه جهان نیز به همین صورت بودند اما در مقام عمل آنان باید برنامه ریزی کنند که چگونه می خواهند این موضوع را جبران کنند و البته قدم هایی را در این زمینه برداشته اند.

وی گفت: ما با اروپایی ها در سفری که داشتیم از نزدیک مذاکراتی را انجام دادیم و با چین و روسیه نیز از نزدیک مذاکره کردیم و همه اینها قول دادند که ما به تحریم اعتنا نخواهیم کرد اما مشکل آنان شرکت هایی هستند که ممکن است تحت فشار آمریکایی ها تحت تأثیر این تحریم قرار گیرند.

روحانی افزود: ما هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم و بناست که جلسه ای در اواخر ماه اوت برگزار شود بین ایران و 5 کشور دیگر در اتحادیه اروپا در اروپا و در حاشیه اجلاس سازمان ملل نیز قرار است در سطح وزرا صحبت شود.

وی گفت: آنچه ما امروز می خواهیم این است که اساس تحریم به 3 ماه آینده باز می گردد که آمریکا می خواهد در موضوع نفت و بانک وارد عمل شود و قولی که هم اروپا، چین و روسیه دادند این است که بتوانند ایستادگی کنند هم برای فروش نفت و هم برای حفظ روابط بانکی ما با دنیا.

روابطمان با چین و روسیه بسیار بیشتر از اروپاست

رئیس جمهور گفت: برای ما در روابط خارجی با کشورها مثل همه کشورها منافع ملی مهم است.

آقای روحانی در ادامه گفتگوی زنده با مردم افزود: رابطه ما با روسیه و چین قابل مقایسه نیست و روابطمان با این دو کشور بیشتر و بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: چین در حال کمک به رآکتور هسته ای اراک براساس تعهدات برجام است و این کشور شریک تجاری ماست به گونه ای حتی در سفر اخیرم به چین مسئولان آنها متعهد به حفظ روابط برای اجرای تعهدات بودند.

رئیس جمهور به صراحت اعلام کرد: مقابل تحریم ها ایستادگی و به تعهدات عمل و قراردادها را اجرا می کنیم.

آقای روحانی با بیان اینکه علاقه ما رابطه خوب با همه دنیاست گفت: البته در شرایط فعلی کشورهای آسیایی برایمان اهمیت بسیاری دارند مثل چین و هند که نمونه آن پیمان مودت آ سه آن بود، اما ما به روابط با اروپا نیز علاقه مندیم.

حجم زیاد نقدینگی از عوامل بروز مشکلات اقتصادی

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی مشکلات و بیماری های اقتصادی داریم که مربوط به این دولت و دولت قبل هم نیست بلکه مربوط به پیش از انقلاب و برخی پس از انقلاب است افزود: سالهاست که مشکلاتی در بانک ها و مؤسسات اعتباری به صورت مزمن وجود دارد که در شرایطی بروز و ظهور می یابد.

روحانی ادامه داد: حجم زیاد نقدینگی از دیگر مواردی است که با حرکت خود به سمت بازارها مشکلاتی را ایجاد می کند و این موضوع به این علت است که اعتماد مردم نسبت به آینده به عللی متزلزل می شود.

روحانی همچنین، میزان دسترسی به ارز و روابط بانکی با جهان و تغییر مسئله ورود اسکناس و طلا به ایران را از دیگر عللی دانست که توقعات و انتظارات تورمی را تغییر می دهد و شرایط جدیدی را ایجاد می کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: در آغاز دولت یازدهم قیمت ارز به گونه ای کاهش یافت که در پی آن بودیم تا جلوی این کاهش را بگیریم و علت آن این بود که مردم به آینده امیدوار و خوش بین بودند و می دانستند روابط ما با جهان در حال بهتر شدن است و سرمایه ها وارد کشور می شود و شرایط اقتصادی بهتر می شود.

روحانی ادامه داد: برخی از منابع ارزی ما نیز در مذاکراتی که داشتیم آزاد می شد و همه اینها دست به دست هم داد و شرایط خوبی را بوجود آورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مشکل ارزی از طریق دو عامل در دی ماه پارسال آغاز شد، گفت: 5 دی پارسال اعتراضاتی از یک شهر آغاز شد و به شهرهای دیگر سرایت کرد.

باید سوءاستفاده ها را مدیریت کنیم

رئیس جمهور گفت: سوءاستفاده ها را اگر از لحاظ سازوکار و مدیریتی نتوانیم کنترل کنیم، با دادگاه و پلیس امکان پذیر نیست.

آقای روحانی افزود: بعضی ها دنبال اغتشاش بودند، دنبال سوءاستفاده بودند هر چه بوده مهار شد و مردم هم احساس کردند اگر یک اعتراض بحقی دارند عده ای دارند سوءاستفاده می کنند و مردم کاملاً با دولت همکاری کردند این علامت مثبت فعالیت مردم و حضور مردم به داخل یک علامت مثبت داد اما متأسفانه خارجی ها و مخصوصاً امریکایی ها پیامی که دریافت کردند آن پیام را نگه داشتند و آن پیام این بود که فکر کردند که با فشار بیشتر می توانند مشکلات اجتماعی و اقتصادی ما را بیشتر کنند.

وی گفت: 22 دی ماه 96 ترامپ اعلام کرد اگر دیگران نیایند من به تنهایی از برجام خارج می شوم.

رئیس جمهور افزود: پس هم حوادث داخلی و هم خارجی دست به دست هم دادند یک نگرانی برای جامعه به وجود آوردند و از آن طرف هم روابط بانکی ما با دنیا یک مشکلاتی پیدا کرد؛ از زمانی که ترامپ روی کار آمد با شعارهایی که داد و با فشارهایی که آورد با تهدیداتی که کرد همه اینها با هم کنار هم قرار گرفت و در فروردین ما یک التهاب بزرگ را شاهد بودیم و یک جهش ایجاد شد.

آقای روحانی گفت: بر همین مبنا تصمیماتی اتخاذ شد تا این التهاب کنترل شود این التهاب قابل کنترل بود اگر همه با هم همکاری می کردند یعنی خریدار ارز، فروشنده ارز، صراف، بانک، واردکننده و صادرکننده اگر همه با هم در کنار هم قرار بگیریم طرح می تواند به موفقیت های خوبی برسد.

وی افزود: ما به مردم گفتیم هر چه می خواهید وارد کنید ما به شما با یک قیمت مناسب ارز می دهیم البته قیمت 4200 تومانی که ما گفتیم به طور طبیعی بر مبنای تفاضل تورم افزایش پیدا خواهد کرد اما عده ای هم آمدند و ارز گرفتند و سوءاستفاده کردند جنس را وارد نکردند یا بخشی از جنس را وارد کردند و بخشی از آن را در بازار آزاد فروختند و مشکلات دیگری که پیش آمد.

رئیس جمهور گفت: بنابراین طرح به گونه ای شد که در کنارش رانت و فساد به وجود آمد این همزمان شد با اردیبهشت و اعلام امریکا مبنی بر خروج از برجام این دو در کنار هم قرار گرفتند.

آقای روحانی افزود: در خرداد به این ذهنیت رسیدیم که روند بسته پیشنهادی ارز در شرایط فعلی دیگر کارآیی ندارد در شرایط جدیدی که ما پیدا کردیم و هم سوءاستفاده هایی که انجام می گیرد این سوءاستفاده ها را اگر از لحاظ ساز و کار و مدیریتی نتوانیم کنترل کنیم، با دادگاه و پلیس امکان پذیر نیست؛ یک بخشی از آن را می شود با اینها برخورد کرد ولی نمی شود همه موارد را با پلیس و دادگاه حل کرد و باید آنها را کنترل کنیم.

تفاوت اساسی بسته ارزی جدید با گذشته

رئیس جمهور با بیان اینکه وقتی مردم نگران شرایط آینده هستند مشکلاتی ایجاد می شود از این رو به فکر بسته پیشنهادی جدید افتادیم.

روحانی با بیان اینکه از خرداد ماه در دولت و ستاد اقتصادی می خواستیم بسته را آماده کنیم که به علت شرایط موجود در کشور و مباحث فوتبال و جام جهانی و مقداری هم به خاطر آماده سازی بسته ارزی دست نگه داشتیم .

روحانی با اشاره به اینکه بسته جدید کاملا با بسته گذشته تفاوت های اساسی دارد گفت : در بسته گذشته بانک مرکزی بار سنگینی از تعهدات را بر دوش داشت و قیمت ارز را تعیین و ایجاد رانت می کرد و مشکل داشت ولی در شرایط فعلی بانک مرکزی نقش سبک تری دارد و امروز در بانک مرکزی برای کالاهای اساسی ، دارو و تجهیزات پزشکی متعهد شده است که با قیمت متعادل و یا ثابت از فردا ارز پرداخت کند .

رئیس جمهور با بیان اینکه قبل از جلسه وزارت جهاد و صمت توافقات خود را انجام دادند و فهرست جدید به بانک مرکزی اعلام می شود گفت : بر اساس آن فهرست مردم باید اعتماد کنند که نوسانات ارزی تاثیری ندارد و ارز با قیمت مناسب پرداخت می شود .

به ارز 4200 تومانی تا رسیدن به دست مصرف کننده همه نظارت کنند

رئیس جمهور گفت : همه باید بر ارز 4200 تومانی که ویژه کالاهای اساسی است تا رسیدن به دست مصرف کننده نظارت کنند.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده با مردم افزود: در جلسه هیات دولت به وزرا گفتم این ارزی که برای کالای اساسی و از فردا اجرا می شود این ادامه خواهد داشت یعنی حداقل مردم باید بدانند تا پایان فروردین سال آینده این نرخ برای کالاهای اساسی دست نخواهد خورد .

وی گفت : کالاهای اساسی هم یک مقدار بازتر از کالاهای اساسی معروف در ذهن مردم است اقلامی مثل برنج و گوشت و لبنیات مانند ماست و پنیر در کالاهای اساسی بود ولی ما حبوبات و شوینده ها را هم اضافه کردیم که این فهرستش به بانک مرکزی اعلام شده است و وزارت صمت هم باید اعلام کند مردم باید کاملا بدانند .

آقای روحانی با تاکید بر اینکه ارزی که برای کالاهای اساسی داده می شود باید به طور شفاف به مردم گفته شود افزود : ما ارز 4200 تومانی را چه مقدار و به چه کسانی دادیم شرکت دولتی است یا خصوصی، بناست چه کالایی وارد کنند قرار ما با همه وزرا این شده است که این ارز 4200 تومانی که در واقع یارانه ای است تا رسیدن به دست مصرف کننده همه نظارت کنند .

رئیس جمهور گفت : هم دستگاه های نظارتی دولت، تعزیرات، قوه قضاییه و بازرسی در کنار هم باید با هم همکاری کنند برای اینکه این قیمت به دست مردم برسد و مردم بتوانند خیالشان درمورد ضروریات زندگی شان راحت باشد.

سالانه تا 20 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی پرداخت می‌کنیم

رئیس جمهور گفت: دولت و بانک مرکزی برای تأمین سالانه 15 تا 20 میلیارد دلار به منظور تأمین کالاهای اساسی متعهد است.

روحانی در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده با مردم در پاسخ به این پرسش که در بسته جدید ارزی چقدر امکان کنترل پرداخت ارز دولتی برای کالاهای مشمول وجود دارد؟ اظهار داشت: تا پیش از این چند هزار قلم کالا وجود داشت که کنترلش بسیار سخت بود.

وی افزود: البته می خواستیم کنترل کنیم و خیلی پرونده ها نیز در سایه آن کنترل ها آماده شد اما اکنون اقلام مشمول، محدود است یعنی وزارت جهاد کشاورزی می گوید برای کنترل اختصاص آن به واردات مواد اولیه لازم برای پروتئین مانند ذرت، جو و کنجاله مورد نیاز در دامپروری یا کود و سم مشکلی ندارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: این ارز به مواد غذایی و پروتئینی مورد نیاز مردم و دیگر موادی که اعلام می شود تعلق می گیرد و این کنترلش آسان تر است البته ما چاره ای نداریم و اگر این اقلام اساسی زندگی مردم را داخل نوسانات ارزی قرار دهیم نگرانی برای مردم ایجاد می کند و دهک های پایین در فشار شدید قرار می گیرند گرچه برای آنان باید تدبیر دیگری هم بکنیم.

آقای روحانی گفت: سالانه بین 15 تا 20 میلیارد دلار برای این اقلام پرداخت می کنیم و دولت و بانک مرکزی متعهد به این کار هستند که این پول را با این قیمت ثابت تا پایان فروردین سال آینده یعنی به نرخ 4 هزار و 200 تومان تأمین کند و این نرخ تغییر نمی کند اما باقی ارز به داخل یک بازار می آید و این قیمت را بازار تعیین می کند.

وی افزود: البته در اواخر بسته ارزی قبلی این طرح با عنوان بازار دوم آمد منتها اشکالش این بود که ارز همه صادر کنندگان نمی آمد بلکه ارز بخشی از صادرات به بازار می آمد.

رئیس جمهور گفت: اکنون برنامه ریزی این است که تمام صادرات غیر نفتی داخل این بازار بیاید به عنوان مثال اگر سالانه حدود 40 تا 50 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم ارز همه اینها داخل این بازار می شود.

آقای روحانی افزود: حتی دیشب تصمیم گرفتیم ارز ناشی از فرآورده های نفتی نیز داخل این بازار وارد شود بنابر این بازاری بزرگ با رقمی بزرگ از ارز خواهد بود.

وی گفت: اما اینکه چه کسانی از این ارز به عنوان واردات برداشت می کنند چارچوب این را نیز تعیین کرده ایم.

 

دولت در تعیین نرخ ارز صادراتی دخالتی نمی‌کند

رئیس جمهور گفت: دولت در تعیین نرخ ارز دربازار ثانویه دخالتی نمی کند چرا که بازار براساس عرضه و تقاضا کنترل می شود.

آقای روحانی افزود: فهرست اقلام ممنوع را قبلاً اعلام کرده ایم آن اقلام در جای خود باقی می ماند.­

وی گفت: اقلام بر مبنای چارچوبی که اعلام شده است به بانک مرکزی معرفی می شوند و بانک مرکزی ارز در اختیار آنها قرار می دهد.

رئیس جمهور اظهار داشت: ارز به این صورت در می آید که یک بخشی از آن 4200 تومانی است که ما متعهدیم آن را تامین کنیم و بخش دیگر در بازار آزاد می رود و قیمت آن در این بازار مشخص می شود.

آقای روحانی افزود: در روزهای آینده بازار خودش را پیدا می کند و ممکن است تا یک هفته طول بکشد ولی ارز می آید در بازار آزاد و نرخ متعادلی پیدا می کند.

رئیس جمهور گفت: ما وارد بازار آزاد نمی شویم و در این نرخ دخالتی نمی کنیم به این دلیل که همه ارز صادراتی در این بازار می آید و بازار را با عرضه و تقاضا کنترل می کند.

آقای روحانی افزود: از فردا فعالیت صرافی ها و ورود طلا آزاد می شود بدون گمرک و مالیات بر ارزش افزوده، بنابراین قدری در کار تسریع می شود.

ارز مورد نیاز جامعه به اندازه کافی موجود است

رئیس جمهور درتبیین بسته ارزی جدید دولت گفت: از فردا صرافی ها می توانند در چارچوبی که بانک مرکزی به آنها اعلام می کند ارز را در اختیار متقاضیان قرار دهند و بانک مرکزی باید موارد را مشخص کند.

روحانی افزود: حدود 36 مورد نیازمندی های ارزی مردم مشخص شده است و اسکناس این ارز در صرافی ها موجود خواهد بود.

وی گفت: قبلاً اگر مردم اسکناس ارز خود را به بانک ارائه می کردند این قاچاق و ممنوع بود اما از فردا قاچاق نیست و مردم می توانند ارز خود را به بانک ارائه کنند همین طور قبلاً بانک معادل این ارز را به ریال محاسبه می کرد و به مشتری می داد اما الان در بسته جدید، هر کسی اسکناس ارز خود را در بانک سپرده گذاری کند بانک مرکزی به عهده می گیرد که بانک همان ارز را با سودی که اعلام می شود به مشتری تحویل دهد و در این زمینه دولت و بانک مرکزی متعهد است.

رئیس جمهور افزود: همه این ها در کنار هم می تواند بازار را متعادل کند به این دلیل که ما به اندازه کافی ارز مورد نیاز جامعه را داریم البته در تمام این طرح ها دولت و مردم باید در کنار هم قرار بگیرند.

امریکا را پشیمان می کنیم

رئیس جمهور گفت: اگر همه با هم متحد بشویم، تحریم زودتر شکست می خورد و ما امریکا را پشیمان می کنیم.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده با مردم با بیان اینکه همه قوا، دستگاه های مختلف ، وزرا و معاونان به صورت شبانه روز در تلاش برای حل مشکلات هستند افزود : اگر در کنار هم متحد و همدل باشیم و دولت و مردم کنار هم قرار بگیرند مشکلات حل خواهد شد .

وی با بیان اینکه امروز ارز به یک معنا عِرض و آبروی ملی ما هم تلقی می شود گفت : اگر دولت تلاش بیشتری برای جذب و به دست آوردن ارز کند و از سوی دیگر مردم هم آن را به گوشه ای ببرند و جمع آوری کنند به طور طبیعی موفق نمی شویم اما اگر دست به دست هم بدهیم و مردم به دولت اعتماد کنند در کنار هم باشیم مطمئنا از این شرایط عبور خواهیم کرد .

رئیس جمهور با اشاره به آغاز تحریم های امریکا از امروز افزود: البته تحریم ها در اصل با توجه به شعارهای آنها زودتر آغاز شده بود اینجا مهم ما، دستگاه ها و مردم هستیم که در کنار هم باشیم تا برابر فشارها ایستادگی و از این مرحله به سلامت عبور کنیم .

وی گفت: تحریم با فشار همراه است اما از طرف دیگر یک فرصت است، اگر از این فرصت ها استفاده کنیم هیچ کس نمی تواند ما را شکست دهد و به اهداف خود برسد.

با اتحاد و همکاری دولت و مردم زمان تحریم ها کوتاه می شود

رئیس جمهور گفت: اگر خوب کار و تلاش کنیم امریکایی ها می فهمند تحریمشان بی اثر است و نمی توانند تاثیر گذار باشند و زودتر از تصمیمشان بر می گردند.

روحانی در ادامه گفتگوی زنده خود با مردم با بیان اینکه ترامپ الان به نظر من یک قدم از لحن تندش علیه ملت و حکومت ایران برگشته است افزود: البته امروز هم در این فرمان اجرایی اش باز حرفهای تندی زد اما در عین حال یک قدم برگشته است .

وی گفت: ترامپ باید چند قدم برگردد حداقل به قبل از خودش تا شرایط مناسب شود و منافع ایران ،‌آمریکا و جهان بهتر تضمین شود .

رئیس جمهور گفت.. هرچه زودتر ما متحد شویم و کار کنیم آمریکا را زودتر پشیمان می کنیم و ما می توانیم تحریم ها را از بین ببریم و این دست ماست .

روحانی ادامه داد .. الان اگر از من بپرسید تحریم چند ماه طول می کشد می گویم زمانش دست ماست یعنی اگر همه قوای ما ، دولت ، نیروهای مسلح و مردم کنار هم قرار بگیرند ما این تحریم ها را سریع تر خاتمه می دهیم ولی اگر از هم فاصله بگیریم باعث اختلاف شویم تحریم ها طولانی تر می‌شوند .

وی گفت: پس زمان تحریم دست ماست مردم و دولت دست به دست هم می دهیم تا این زمان زودتر تمام شود .

مردم نگران کالاهای اساسی نباشند

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی زنده با مردم گفت: به غیر از کالاهای اساسی حتی آب و برق گران نمی شود.

مجری پرسید: تصمیمات ارزی که از فردا آغاز خواهد شد با استقبال ­صاحبان کسب و کار و فعالان اقتصادی و اقتصاددان ها مواجه شده است و همه به آن واکنش مثبت دارند حتی عده ای از اقتصاددان ها و صاحبان کسب و کار معتقدند که همین 15 - 20 میلیارد دلار پولی که دولت برای کالاهای اساسی و ضروری کنار گذاشته شاید بهتر بود همین را در همان بازار ثانویه با همان مکانیزیم می داد؛ ده ها هزار میلیارد تومان پولی را که به دست می آورد با مکانیزیم دیگری به دست مردم می رساند چون بحث بر سر این است که بالاخره ده ها هزار میلیارد تومان این وسط پول است فاصله 4200 تومان تا ارز در بازار دوم خواهد شد اینکه ما از چند تولیدکننده و واردکننده خواهش کنیم به سلامت این را به دست 80 میلیون ایرانی برسانند غیرممکن است و باز هم آن داستان رانت ها و اتفاقاتی که در سه ماه گذشته افتاد ممکن است باز هم اتفاق بیفتد.

آقای روحانی در پاسخ گفت: خیر اینکه شما می گویید ممکن است عده ای نگرانی داشته باشند ما قبلاً هم کالاهای اساسی را یک ارز آزادی با ارقام مختلفی در بازار بود و ما آن را کنترل کردیم که باهمان قیمت به دست مردم می رساندیم بنابراین ما تجربه این کار را در کالاهای اساسی داریم.

وی ادامه داد: همیشه درشرایط سخت می آیندو می گویند و که چرا سوخت را ارزان می دهید این را گران کنید بعد پولش را بدهید به مردم چرا برق و آب را ارزان می دهید من می خواهم به مردم بگویم به غیر از اینکه این کالاهای اساسی تا آخر سال مطمئن باشند حتی درمورد آب، برق ،​حمل و نقل تلاش ما این است که هیچ التهابی در این زمینه ها که دست دولت است و می تواند جلو التهاب را بگیرد نمی گذارد نوسان بزرگی اتفاق بیفتد و قابل کنترل است.

رئیس جمهور گفت: دستگاه های نظارتی دولتی ،​دستگاه های نظارتی غیردولتی همه دست به دست هم می دهیم و این ان شاءالله به خوبی اجرا می شود. این کالا به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می گیرد بقیه نیازمندی ها هم در آن بازار آزاد می رود.

منطقه ما به سمت امن تر شدن است

رئیس جمهور گفت: روند منطقه ما به سمت امن تر شدن است.

آقای روحانی افزود: شرایط سوریه در ماه های آینده بهتر خواهد شد و تروریست ها در حال عقب نشینی هستند و نیروهای خارجی چه آمریکایی ها و بقیه ناچارند از سوریه خارج می شوند.

رئیس جمهور ادامه داد: عراق هم از گذشته امن تر است و امن تر خواهد شد و عربستان و امارات نیز به این نتیجه خواهند رسید که ادامه فعالیت نظامی آنان در یمن اثر ندارد و باید مسائل خود را از راه سیاسی حل کنند.

روحانی افزود: امنیت کل منطقه در آینده بیشتر خواهد شد به علت فعالیت و ایستادگی مردم و ضربه های اساسی که به تروریسم در منطقه خورده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره در پی صلح بودیم و اکنون نیز دنبال صلح هستیم گفت: هیچ وقت نه در دوران 40 ساله انقلاب اسلامی و نه پیش از آن، ایران آغاز کننده جنگ نبوده و همواره نگهدارنده صلح در منطقه بوده است.

روحانی با تأکید بر اینکه به ویژه در این 40 سال اراده ما بر صلح و دوستی بوده است، ادامه داد: با همسایگان خود روابط بسیار خوبی داریم و اگر با یکی دو تا از همسایه ها روابطمان خوب نیست ما آماده ایم برای اینکه این روابط به روابط مناسب و مساعد برگردد از طرف ما مانعی وجود ندارد.

رئیس جمهور گفت: تا زمانی که مردم و نیروهای مسلح ما در صحنه هستند خطر جنگ یا تجاوز نسبت به ایران وجود ندارد و این به وحدت، اتحاد و یکپارچگی و انسجام درونی ما وابسته است.

روحانی با تقدیر و تشکر از مردم افزود: می دانم که امسال با مشکلات فراوانی مواجه بوده اند.

نگرانی برای امنیت ملی وجود ندارد

رئیس جمهور گفت: من نگرانی از نظر امنیت ملی ندارم.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده با مردم در پاسخ به سوالی درباره اینکه چقدر رئیس جمهور در جریان مشکلات مردم قرار دارد افزود: مگر می شود ما در جریان این مشکلات نباشیم اولا که مردم به طور مداوم با تلفن و نامه با ریاست جمهوری در تماسند و علاوه بر اینکه وزرا مرتب به شهرها و استان های مختلف می روند من هم با وزرا و استانداران در تماس هستم .

وی با بیان اینکه در فضای مجازی هم نظرهای مردم را دنبال می کنم گفت: حتما ما از وضع مردم مطلعیم و مردم ما امسال با فشار شدیدی مواجه بودند یعنی از یک طرف به خاطر خشکسالی مشکل آب داشتیم در کنار آن مشکل برق پیدا کردیم چون سدهای برقابی ما همه دچار مشکل شد در کنار آن مشکلات محیط زیست و مشکلات ارزی به وجود آمد در بازار و زندگی مردم تاثیر گذاشت .

آقای روحانی ادامه داد: اما در عین حال مردم ما مردم بسیار نجیب و صبوری هستند مردمی هستند که می خواهند واقعا مشکلات با دست خودشان حل شود.

وی با اشاره به فشارهای روانی و تبلیغ که برای آوردن مردم به خیابان ها و اعتراض و اغتشاش می شود افزود: همه رسانه ها در فضای حقیقی و مجازی جمع می شوند می خواهند در یک روز مردم را به خیابان بیاورند و اغتشاش و اعتراض کنند، اما شما می بینید مردم ما نمی آیند یک تعداد معدود خیلی ناچیزی می آیند این نشان آن صبر ، تحمل ، بیداری ، هوشیاری و توجه مردم است .

آقای روحانی تصریح کرد: به نظر من در این شرایط من نگرانی ندارم از لحاظ امنیت ملی من احساس نگرانی نمی کنم به عنوان کسی این را می گویم که امنیت ملی را می شناسم.

رئیس جمهور گفت: روند ما در سیاست خارجی روابط سیاسی بهتر با دنیا هست و شما امروز می بینید روابط ما با اروپا و غرب و شرق (با امریکا که هیچ وقت رابطه نداشتیم و شرایطش جداست) همیشه ما روابط بهتری داشتیم و این روابط بهتر را ادامه می دهیم .

وی افزود: بنابراین من آینده منطقه را توأم با صلح ، ثبات و امنیت بیشتر می بینم.

در برابر حرف زور می ایستیم

رئیس جمهور گفت: برنامه ما همچنان صلح آمیز است اما در برابر حرف زور می ایستیم و پاسخ مثبت هم از این ایستادگی تا به حال گرفته ایم.

آقای روحانی با اشاره به مسئله نفت و تهدیدات امریکایی ها افزود: به زودی هیأت هایی را به همه کشورهای منطقه اعزام می کنیم و مبنای ما صحبت کردن و حرف زدن از طریق منطق و گفتگو است و این روند را ادامه خواهیم داد.

وی گفت: مردم نباید هیچ گونه نگرانی داشته باشند از این که دولت ایران تصمیم به تهاجم دارد به هیچ عنوان چنین نیست و به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی به مردم عرض می کنم که برنامه ما همچنان صلح آمیز است اما در برابر حرف زور می ایستیم و پاسخ مثبت هم از این ایستادگی تا به حال گرفته ایم.

رئیس جمهور افزود: ما اجازه نمی دهیم که منافع ما زیر پا گذاشته و حقوق مان پایمال شود و در برابر تجاوز همیشه مدافع خوب بوده و هستیم و من هیچ دلیلی نمی بینم که در آینده منطقه ما با ناآرامی مواجه شود.

از پایه های اصلی مقابله با فساد، شفافیت است

رئیس جمهور با اشاره به تلاش های دشمنان برای ایجاد برخی ناآرامی ها گفت: نظامی تغییر می کند که بر مبنای انتخابات و آراء مردم نباشد.

آقای روحانی افزود: وقتی مردم از طریق صندوق آراء مسئولان خود را انتخاب می کنند و تا زمانی که ما جمهوریت و اسلامیت را به خوبی حفظ کرده ایم این نظام همیشه ثابت است.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم ما به اصول اعتقادی کاملاً پایبند هستند و اعتقادات آنها به دینشان بسیار مستحکم است و همه نظرسنجی ها و همه زندگی مردم همین را نشان می دهد که اسلامیت مورد توجه مردم است و مردم متدین هستند.

وی گفت: جمهوریت را نیز هر چه ما تعمیق ببخشیم وضع دموکراسی را تعمیق دهیم نظام ما مستحکم تر می شود مردم باید بدانند هر دو سال پای صندوق هستند و می توانند به راحتی نماینده مجلس خود را یا رئیس جمهور را انتخاب کنند و نظارت داشته باشند و ما همه چیز را شفاف در اختیار مردم قرار دهیم.

رئیس جمهور افزود: باید بتوانیم با فساد از طریق شفافیت مبارزه کنیم به این معنی که امروز مبارزه با فساد یکی از پایه های اصلی اش شفافیت است و ما باید همه چیز را در اختیار مردم بگذاریم و مردم ببینند و نظارت کنند و همه باور داشته باشیم که این کشور از آن مردم و با رأی مردم است.

آقای روحانی گفت: ما قانون اساسی مترقی داریم اگر همه اصول آن را اجرا کنیم و من به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی این را بیشتر از گذشته دنبال می کنم و مردم ما بدانند که پای صندوق آراء آزاد هستند که رأی خودشان را به صندوق بریزند هیچ وقت نظام ما صدمه نخواهد دید اما اگر خدایی نکرده ببینند در جامعه ما فساد وجود دارد و با آن برخورد نمی کنیم و با آن تعارف داریم یا اینکه در فساد خط قرمز داریم و یا اینکه قوا برای ما فرق می کند و یا در انتخابات می خواهیم فرد یا حزب خاصی را حاکم کنیم آن وقت می شود گفت که این نظام مستحکم تر است یا تضعیف شده.

وی افزود: اما اگر ما این دموکراسی را تعمیق ببخشیم و در همه زمینه ها خواست مردم حتی اگر روزی در مسأله ای اختلاف نظر داشتیم و برای ما مهم بود چرا پای صندوق آراء نیاییم مگر اصل 59 قانون اساسی به قول معروف کمرش بیل خورده است و چرا نباید از آن استفاده کنیم با همان مقرراتی که قانون اساسی می گوید؟ ممکن است دولت لایحه بدهد، مجلس رأی بدهد، رهبری فرمان دهد و همه این شرایط هست.

رئیس جمهور گفت: اگر مسأله ای هست چه سیاست خارجی، چه سیاست داخلی، مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مسائل بسیار مهم اصل 59 برای ما پیش بینی کرده است و این برای تثبیت نظام است و این اصل 59 نظام را تثبیت می کند.

منافقین منفورترین گروهک تاریخ

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ نگرانی از آینده نظام نداریم گفت: اینکه کسانی حرف های کودکانه درباره نظام می زنند و با تروریست ها نشست و برخاست می کنند بدانند گروهک منافقین منفورترین گروهک تاریخ است که مردم ایران از عمق جان از آنان نفرت دارند.

آقای روحانی در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی افزود: منافقین همان گروهکی است که در اوج جنگ تحمیلی صدام علیه ایران از پشت به ملت خنجر زد که هیچگاه فراموش نمی کنیم.

رئیس جمهور گفت: نگران نبودن از آینده نظام به این معنا نیست که مشکلی وجود ندارد یا مسئله آب، برق یا محیط زیست نداریم اما به مردم می گویم که دولت به طور شبانه روزی تلاش برای رفع این مشکلات می کند اما ممکن است در جاهایی 70 درصد و در جایی دیگر به 100 درصد موفقیت دست یابد.

روحانی افزود: این نظام، مستحکم تر از آن است که کسانی آن را تهدید کنند و ما هم همواره در کنار مردم خواهیم بود اما امروز همه قوا از مجلس و قوه قضاییه گرفته تا دولت در تلاش هستند و من این را از نزدیک در جلسات سران قوا مشاهده می کنم هر چند ممکن است در جاهایی سلایق متفاوت باشد اما در کارهای اساسی متحد هستند.

رئیس جمهور گفت: مقام معظم رهبری نیز که وظایف سنگینی درباره نظارت دارند با استحکام، نظارت می کنند.

روحانی افزود: برخی ممکن است فکر کنند ما همه تلاش هایمان در برجام و یا گفتگو با 6 کشور بود در حالی که واقعیت راحت تر کردن کار برای مردم از صادرات و واردات گرفته تا حمل و نقل و بیمه و مراودات دیگر است.

رئیس جمهور گفت: ما اگر در کنار مردم باشیم و بر آنان تکیه کنیم و در عمل نشان دهیم که خادم آنان هستیم مردم هم علاقمند به اسلام و سرزمینشان هستند و بر همین اساس می گویم که نگرانی ندارم.

ایجاد 756 هزار شغل در بهار امسال

رئیس جمهور از ایجاد 756 هزار شغل خالص در بهار امسال خبر داد.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده با مردم گفت: همین امروز که مردم دچار فشارند، شرایط صادرات کالا و خدمات ما از همیشه بهتر است.

رئیس جمهور با اشاره به رونق شاخص های بورس در کشورمان افزود: می بینیم که در یک روز، شاخص بورس ما چند هزار واحد افزایش می یابد که این به معنی امید مردم است یعنی آنچه با عنوان نقدینگی گفتم وقتی رونق بورس را می بینیم یعنی نقدینگی درست هدایت می شود و به سمت بورس تولید می رود.

آقای روحانی گفت: وقتی صادرات رونق می یابد یعنی نقدینگی به سمت صادرات می رود چنانکه وقتی تولید افزایش می یابد یعنی نقدینگی به سمت تولید می رود و در شرایطی که هستیم هم تولید می تواند افزایش یابد و هم اشتغالزایی ما می تواند کاهش نیابد.

رئیس جمهور افزود: در سه ماهه امسال به توفیق مبارکی رسیدیم که در سال های پیش سابقه نداشته است به این نحو که نه فقط تمام کسانی که متقاضی کار بودند جذب شدند بلکه تعدادی از بیکاران قبلی هم جذب شدند یعنی 756 هزار نفر در بهار امسال در قیاس با بهار پارسال اشتغال خالص یافته اند.

آقای روحانی گفت: البته این به معنی این نیست که بیکاری تمام شده است یعنی آن 3 میلیون بیکار در کشور هنوز هم هستند و ما برای شمار کمی توانسته ایم اشتغال ایجاد کنیم اما باید به این روند ادامه دهیم.

رئیس جمهور افزود: این شرایط برای مردم دشوار است و دولت باید به فکر دهک های پایین باشد که فشار اقتصادی بیشتری متحمل می شوند البته ما برای رفاه آنان فکر می کنیم و درصدد طراحی بسته جدیدی برای این دهک ها در هیأت دولت هستیم که وقتی به سرانجام برسد در این باره اطلاع رسانی خواهیم کرد.

اقشار کم درآمد حمایت می شوند

رئیس جمهور گفت: همه اقشار جامعه که عضو کمیته امداد و بهزیستی بوده اند تحت حمایت قرار می گیرند همانطور که در طول یکسال گذشته یارانه آنها افزایش یافت و بسته غذایی آنها تامین شد .

روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی شبک یک سیما افزود .. باید هم به اقشار کم درآمد کمک شود و هم بازار ارز شکل گیرد همانطور که دولت تا به حال تمام توان خود را در این زمینه گذاشته است .

وی افزود: انشاالله تا هفته آینده شاهد یک بازار متعادل در این زمینه خواهیم بود .

رئیس جمهور با اشاره به شروع تحریم ها از طرف آمریکا و ایستادگی اروپا و حمایت از ایران گفت .. این اتفاق بزرگ و حادثه مبارکی است که افتاده و کار بسیار مهمی است که انجام شده و یک پیروزی برای ملت ایران است .

روحانی گفت .. انشاالله این مسیر را با کمک مردم ایران ادامه می دهیم .

رئیس جمهور افزود ..نظام ما مستحکم است و متسحکم تر خواهد شد ، ما در کنار هم هستیم و دولت با همه توان خود مشکلات مردم را کاهش خواهد داد.

سیاست داخلی و خارجی ما تغییری نکرده است

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سیاست داخلی و خارجی ما تغییری نکرده است درباره برخی دیدگاه ها مبنی بر تغییر محبوبیت رئیس جمهور گفت: محبوبیت ما چیز مهمی نیست و مهم خدمت به مردم است که بتوانیم خدمتگزار مردم باشیم و حال آنکه مردم خدمت را ببینند و ما خادم مردم هستیم و خدمت می کنیم و مردم ما همیشه در برابر تلاش مسئولان قدردانی کرده اند و قدردانی می کنند و مردم بسیار خوبی هستند.

آقای روحانی افزود: اینکه من با سال 96 فرق کرده ام و برخی می گویند در سیاست خارجی، روحانی فرق کرده است می گویم من در سیاست خارجی نظرم هیچ تفاوتی نکرده است و من باز هم معتقد به تعامل سازنده با دنیا هستم، باز هم معتقدم باید روابطمان را با کشورهای دنیا و منطقه صمیمی کنیم و روابط اقتصادی را با دنیا مستحکم کنیم.

رئیس جمهور گفت: حالا اگر کسی از یک تعهدی خارج شده و برخلاف منطق، میز مذاکرات را ترک کرده است و یک تعهدی را زیر پا گذاشته است خب اینکه کسی نمی تواند بگوید چرا روحانی تابستان و زمستان یک جور لباس می پوشد و خب هر لباسی مناسب وقتش است.

آقای روحانی افزود: کسی که در برابر مردم ایران یاوه گویی می کند حرف ناروا می زند نمی شود قبول کرد و همین اسلامی که به ما دستور داده است با صلح و صفا با همه رفتار کنیم همان اسلام به ما می گوید در برابر متجاوز بایستیم و اگر کسی رو به روی شما ایستاد باید جلو او ایستاد و در برابر متکبر نباید تواضع کنیم.

رئیس جمهور گفت: لحن امروز ما در برابر امریکا نمی تواند با لحن سال های 95 و 96 یکسان باشد زیرا او آغازگر است ما آغازگر نیستیم او شروع کرد و از تعهد خارج شد و مردم ما را تحریم می کند و فشار می آورد، ما می توانیم در برابر این رژیم با همان لحن گذشته صحبت کنیم.

آقای روحانی تأکید کرد: اصول سیاست خارجی ما و روند آن تغییری نکرده است و نظر من در سیاست داخلی نیز هیچ تغییری نکرده است و همیشه معتقدم نظر مردم و رأی مردم به عنوان چیزی است که همه باید به آن احترام بگذاریم و الان​ هم همین است.

رئیس جمهور گفت: الان فضای مجازی را توسعه دادیم امروز کشور ما در منطقه در فضای مجازی اول است و حدود 67 میلیون نفر به اینترنت پرسرعت وصل هستند و این یک افتخار بزرگ برای کشور ماست و زمینه دولت الکترونیک نیز که اگر بخواهیم با فساد مبارزه دقیق کنیم بهترین راه دولت الکترونیک است.

آقای روحانی افزود: از فضای مجازی استفاده می کنیم و در این زمینه ها وزارت جهاد و وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت و درمان کامل به این سیستم وصل می شوند و این یک تحول بزرگ در سلامت ما ایجاد می کند بنابراین سیاست ما همان سیاست است.

با اتحاد از مشکلات عبور می کنیم

آقای روحانی در ادامه سخنان خود افزود: تظاهرات مردم اگر در چارچوب قانون باشد حق مردم است اما نه اینکه عده ای به یک گروهک پاسخ دهند و یا به آمریکایی پاسخ دهند که علیه ملت ما جنایت می کند.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم در جایی که اعتراض دارند به طور طبیعی آن را اعلام می کنند و ما هم باید به آن رسیدگی کنیم

روحانی افزود: در شرایطی هستیم که سیاست دولت تغییر نکرده است و همان نظری را دارم که در سال 92 داشتم و بر سر قول های خود به مردم ایستاده ام .

رئیس جمهور تاکید کرد: تردید ندارم اساس راحتی و آینده خوب مردم در سایه اعتدال است و تندروی ها ، افراط گری ها ، جدا شدن از هم و روبه روی هم ایستادن به نفع ما نیست و به ضرر جامعه است.

روحانی با بیان اینکه باید به همه جناح ها احترام بگذاریم، افزود: همانگونه که چندی پیش در سخنرانی ام در برابر مسئولان اجرایی گفتم که در این شرایط دست همه را از هر جناح و تفکر می بوسم، باز هم خم می شوم و دست مردم را می بوسم .

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه به وحدت و اتحاد بیشتر نیاز داریم، گفت: ان شاالله و به حول قوه الهی با کمک مردم از این مشکلات عبور می کنیم.

روحانی افزود: اگر متحد شویم و صادراتمان را بیشتر کنیم و تولید را بالا ببریم و انصاف را مراعات کنیم و با فساد، مبارزه و شفافیت را بیشتر کنیم از این مشکلات عبور می کنیم و این مشکلی نیست که ما را زمین گیر کند.

 به مفسد و فاسد نباید رحم کرد

رئیس جمهور گفت: با مفسد و فاسد و کسی که اخلال می کند و فسادی را انجام می دهد و حقوق مردم را تضعیف می کند باید قاطعانه برخورد کنیم هیچ نباید رحم کنیم.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده با مردم افزود: امریکا قادر نیست کاری بکند که ما در برابر او زانو بزنیم ملت ما این کار را نخواهد کرد اما شرطش این است که به هم انصاف داشته باشیم منافع خودمان ، مردم و کشور را در نظر داشته باشیم که به نظر من اکثریت قاطع مردم ما اینچنین هستند حالا اگر تخلفاتی در گوشه ای یا کناری می شود به هرحال طبیعی است که در یک جامعه ای که رانت شروع شود یک عده ای هم به دنبال سوءاستفاده می روند.

وی در پاسخ به اینکه دولت چقدر در برخورد با متخلفان جدی است گفت: با مفسد و فاسد و کسی که اخلال می کند و فسادی را انجام می دهد و حقوق مردم را تضعیف می کند باید قاطعانه برخورد کنیم هیچ نباید رحم کنیم به آدمی که آمده با یک قیمتی که دولت با یک شرایط خاص ارز را تهیه کرده و در اختیارش گذاشته است این ارز را به عنوان اینکه کالا را وارد کند ببرد بیرون و این ارز را برنگرداند و کالایی را هم وارد نکند.

وی افزود: من به طور قاطعانه گفتم ما یک مهلت سه ماهه دادیم همه آنهایی که ارز را بردند باید ثابت کنند که کالای مورد نیاز را آورده اند، وارد کشور کرده اند و این کالا کجاست.

رئیس جمهور گفت: گمرکات ما فعال تر از گذشته هم در ترخیص فعال تر شده اند من به آنها از دو هفته پیش دستور دادم که مقررات دست و پا گیری بود که ترخیص کالاها طول می کشید، این ترخیص را بسیار تسهیل کردیم که به سرعت کالا ترخیص بشود مخصولا کالاهایی که مورد نیاز عامه مردم است .

وی افزود: از آن طرف مراقبت کنیم کسی که پول گرفته است برای اینکه جنسی وارد کند آن جنس از کدام گمرک و چه زمانی آمده است و محاسبه شود که پولی که گرفته با جنسی که آورده است تطابق دارد یا خیر.

آقای روحانی گفت: حتما تخلف صورت گرفته حتما فساد ایجاد شده حتما رانت بوده و در این دو سه ماه همیشه یکی از نگرانی های من این بودکه چگونه با این رانت و با این فساد مبارزه کنم .

وی افزود: چیزی که مثل سوخت و نان یارانه ای به مردم بدهید درست است که کمک به مردم است در کنارش هم فساد هم خروج است یعنی کالایی که از مرزها قاچاق می شود مثل بنزین که از کشور ما قاچاق می شود چرا برای اینکه بنزین در اینجا هزار تومان است در ترکیه مثلا 9 هزار تومان است اینجا گازوئیل ما 350 تومان است همین گازوئیل در عربستان سعودی 3000 تومان است دارو قیمتی که ما می دهیم با کشورهای همسایه قابل قیاس نیست هر چیزی که به صورت یارانه ای شد و اختلاف قیمت بین ما و منطقه زیاد شد اینجا جایی است که رانت و فساد می آید .

رئیس جمهور گفت: اصلش این است اینکه اقتصاددان های ما می گویند یارانه ندهیم در هیچ موردی کالاها بیاید و به قیمت باشد این از لحاظ اصول درست است اما در یک شرایط خاص آن هم در شرایطی که دشمن دارد به ما فشار می آورد و مردم ما در فشار هستند به نظر من همین یارانه را باید بدهیم هم این کالاها را در اختیار مردم قرار دهیم و هم بایداز مرزهایمان مراقبت کنیم .

در مبارزه با فساد به هیچ خط قرمزی قائل نیستیم

رئیس جمهور گفت: دولت در مبارزه با فساد به هیچ وجه خط قرمزی قائل نیست.

آقای روحانی افزود: ما در مبارزه با فساد از مجلس و قوه قضائیه حمایت خواهیم کرد و تلاش مان مضاعف خواهد بود.

وی ادامه داد: اخیراً نیز وزیر دادگستری درباره مبارزه با فساد و رانت گزارشی ارائه کرد که نشان می داد زمان رسیدگی به پرونده های در تعزیرات کوتاه شده است که این خود روند امیدوار کننده ای را نشان می دهد.

رئیس جمهور تاکید کرد: علاوه بر مبارزه با فساد و رانت باید مدیریت در کشور نیز به گونه ای باشد که فساد و رانت به حداقل برسد.

آقای روحانی بر مقابله با قاچاق فرآورده های نفتی به ویژه در شرایطی که قیمت حامل های انرژی در ایران کمتر از کشورهای همسایه است تاکید و اضافه کرد: اکنون حراست از مرزهای جنوب و مرزهای شرق و غرب کشور در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بخشی هم در کنترل نیروی انتظامی است که در حال ادای وظیفه هستند.

سؤال از رئیس جمهور حق قانونی نمایندگان مجلس است

رئیس جمهور گفت: سؤال از رئیس جمهور حق قانونی مجلس شورای اسلامی است.

آقای روحانی در پاسخ به سؤالی درباره سؤال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور افزود: من قبل از اینکه دولتی باشم مجلسی هستم و اگر در دولت پنج سال است رئیس جمهورم در مجلس 20 سال نماینده مجلس بودم و مسئولیت هایی در مجلس داشتم.

رئیس جمهور با بیان اینکه وظایف مجلس را درک می کند گفت: نمایندگان مجلس به وظایف قانونی خودشان عمل می کنند و من نه تنها گله مند نمی شوم بلکه خوشحال می شوم و از آنان تشکر هم می کنم.

آقای روحانی با آوردن مثالی افزود: مثل دو نفر که با هم شریکند و با رفاقت و انصاف با هم رفتار می کنند و ممکن است 20 سال شریک هم باشند اما در یک روز وقتی دعوا شود آن روز به سراغ قانون می روند و آن روزی که ما ببینیم نمی توانیم با تعامل و دوستی مسائلمان را حل کنیم به سراغ قانون می رویم.

رئیس جمهور تأکید کرد: مجلس هر زمانی در چارچوب قانون می تواند حرکت کند و این حرکت باید دقیق باشد.

آقای روحانی افزود: من به عنوان رئیس جمهور اگر ببینم دستگاهی از قانون اساسی فاصله گرفته است این وظیفه من است که تذکر دهم.

رئیس جمهور گفت: ما با مجلس روابطمان بسیار خوب و نزدیک است و هر زمانی اگر مجلسی ها خواستند آمده ام و با هم بحث و گفتگو کردیم و هر زمان آنان خواستند من به مجلس رفته ام.

آقای روحانی افزود: نیازی به این کار نبود ولی حالا مجلس می گوید می خواهد طبق قانون عمل کند هیچ اشکالی ندارد طبق قانون عمل کند و ما هم طبق قانون عمل می کنیم آن وقت هر دو طبق قانون عمل خواهیم کرد بنابراین مجلس سؤال کند و من تذکر قانونی می دهم و با هم جلو می رویم.

رئیس جمهور گفت: در عین حال دوستی ما با مجلس محفوظ است و من به همه نمایندگان مجلس احترام می گذارم و سؤال را حق آنان می دانم هیچ اشکالی ندارد.

آقای روحانی با تأکید بر اینکه همه ما باید زمان را رعایت کنیم افزود: همه تا جایی که می توانیم لازم نیست همه جا از حق قانونی استفاده کنیم و می توانیم از راه های نزدیک تر، ساده تر و سهل تر به اهدافمان برسیم و هدف این است که ما مشکلات مردم را بتوانیم در کنار هم حل کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خیلی از مسائل و مشکلات در نشست های غیررسمی حل و فصل می شود گفت: گرچه قانون این چارچوب ها را تعیین کرده است ولی استفاده از حد قانونی در اینگونه مسائل مهم حداقل باشد بهتر است تا حداکثر باشد اما در عین حال مجلس مجاز و مختار است سؤال کند و من هم به مجلس می روم و پاسخ می دهم و من هیچ مشکلی هم ندارم.

وی افزود: البته برای من یک فرصت خوب هم به وجود می آید چون خیلی از حرف ها هست که من در مصاحبه و یا در سخنرانی هایم سخت است بگویم ولی وقتی نماینده ای از مجلس شورای اسلامی سؤال کرده آن وقت دیگر یک شرایطی است که من خیلی صریح تر می توانم حرف بزنم خیلی چیزها را آنجا واضح تر برای مردم می شود بیان کرد.

آقای روحانی افزود: شاید این سؤال مبارک باشد برای مردم ما مفید باشد و یک سری اطلاعات و نکاتی که باید به مردم گفته بشود در آن فرصت گفته شود.

در کنار هم مسائل کشور را حل می کنیم

رئیس جمهور گفت: از مردم به خاطر روزهای سختی که پشت سر گذاشتند و صبر کردند تشکر می کنم و در کنار هم و با هم می توانیم مشکلات را حل کنیم و به نتیجه برسیم.

آقای روحانی افزود: دولت با تمام توان کوشش می کند مشکلات را کاهش دهد.

وی گفت: ما در زمینه آب قدم های بسیار خوبی در سال های گذشته برداشتیم و در بهره وری آب کشاورزی با کارهایی که در سال های گذشته انجام شده این میزان 30 درصد بهره وری را افزایش داده یعنی به طور میانگین سالانه 6 درصد میزان بهره وری افزایش یافته است.

رئیس جمهور افزود: ما در حال توسعه آبیاری مدرن، کشت های مختلف و بذرهای جدید هستیم با هدف اینکه مصرف آب کاهش یابد.

روحانی گفت: در زمینه آب در استان هایی که مشکل داشتند اقدامات خوبی صورت گرفت به عنوان مثال تا پایان سال طرح غدیر در استان خوزستان توسعه خواهد یافت.

وی افزود: در زمینه محیط زیست قدم های خوبی برداشته شد و به مردم گزارش خواهیم داد.

رئیس جمهور گفت: مردم تحت فشارهای زیادی بودند و از مردم تشکر می کنم و به آنها وعده می دهم که در کنار هم و با همکاری یکدیگر می توانیم مسائل را حل کنیم.

روحانی ضمن عذرخواهی به علت طولانی شدن زمان مصاحبه تلویزیونی افزود: امیدوارم بتوانم در آینده طولانی کردن زمان مصاحبه را به صورت های مصاحبه تلویزیونی و یا غیره جبران کنم و به وزرا دستور داده ام عملکرد خود را به صورت دو هفته یک بار اطلاع رسانی کنند تا مردم در جریان اقدامات انجام شده قرار بگیرند.

وی گفت: خبرنگاران می توانند واسطه خوبی بین مردم و دولت باشند و از جمله رسانه ملی می تواند نقش مهمی را ایفا کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.