| کد خبر: 151268 |

خیابان های کامیاران به نفع دوست، دشمن را به آغوش کشیده اند

تحلیلی برنماد ضعف فرهنگ ترافیک نشان می دهد که مسئولان ذیربط در این حوزه به نفع ماشین ها که از دوستان قدیمی خیابان ها به حساب می آیند، دشمن های از جنس سرعت گیرها را که عامل نازیبایی چهره معابر محسوب می شوند را به آغوش خیابان های شهر بکشند.

تین نیوز

    تحلیلی برنماد ضعف فرهنگ ترافیک نشان می دهد که مسئولان ذیربط در این حوزه به نفع ماشین ها که از دوستان قدیمی خیابان ها به حساب می آیند، دشمن های از جنس سرعت گیرها را که عامل نازیبایی چهره معابر محسوب می شوند را به آغوش خیابان های شهر بکشند.

به گزارش ایرنا، شهر کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع است و بدلیل تردد روزانه صدها دستگاه خودروی سبک و سنگین از معابر اصلی این شهر، با ترافیک و کندی تردد خودروها مواجه است.

تردد خودروهای سنگین باری و تانکرهای حمل سوخت از معابر این شهر موجب شده تا مسئولان حوزه شهری اقدام به نصب سرعت گیر در مسیر و بلوار اصلی این شهر با هدف کاهش سرعت خودروها و پیشگیری از بروز تصادفات رانندگی و کاهش خطرات برای عابران پیاده کنند.

خیابان اصلی (بلوار) شهر کامیاران که پل ارتباطی درون شهری بین دو استان کردستان و کرمانشاه است با 58 مورد سرعت گیر، سرعت کاه و چشم گربه ای در دو لاین رفت و برگشت علاوه بر اینکه رانندگی در این مسیر را برای رانندگان با تاخیر مواجه می کند، باعث بروز مشکلات فنی زیادی برای خودروها و همچنین تصادف های رانندگی نیز می شود.

با توجه به اینکه یکی از زمینه های حائز اهمیت در مهندسی حمل و نقل، مباحث مربوط به ایمنی است از این رو باید ویژگی ها و مشخصات معابر شهری و نیز ابزارهای آرام سازی به کار رفته در آنها مانند انواع کاهندهای سرعت مورد بازبینی قرار گیرد.

از آنجا که سرعت کاه ها و سرعت گیرها به عنوان تجهیزات کنترل ترافیک در نواحی شهری، موانع ایمنی و یکی از ابزارهای آرام سازی ترافیک مطرح هستند از آنها برای کنترل سرعت وسایل نقلیه، تغییر رفتار نامناسبی بعضی از رانندگان و ایجاد شرایط ایمنی برای استفاده کنندگان از جاده ها استفاده می شود.

در شهری که همه رانندگان آن با سرعت قانونی رانندگی کنند و عابران هم برای تردد از عرض خیابان از محل های مشخص و پل های عابر استفاده کنند قطعا نیازی به استفاده از انواع کاهنده های سرعت نیست و با توجه به این مساله باید دید آیا در شهر کامیاران دلیل تعداد زیاد سرعت گیره ها رعایت نشدن موارد بالا است یا مشکل جایی دیگری است؟

از آنجا که تعداد زیاد سرعت گیرها در شهر کامیاران بطور ویژه در خیابان اصلی این شهر با واکنش ساکنان و رانندگان عبوری مواجه است، خبرنگار ایرنا برای شنیدن حرف های مردم و گرفتن جواب از مسئولان پیگیر این سوژه شده است.

راننده یکی از آژانس های حمل و نقل درون شهری کامیاران می گوید: تعداد زیاد و غیر استاندارد بودن انواع کاهنده های سرعت در خیابان ها و حتی کوچه های شهر از معضلات مهم رانندگان است.

بهروز ولدی این مساله را نیازمند توجه جدی مسئولان ترافیکی شهری دانست و افزود: این سرعت گیرها جز برای تعمیرگاه های وسایل نقلیه شهر منفعت دیگری ندارد.

وی در خصوص ساخت سرعت گیرها در بسیاری از کوچه های شهر نیز گفت: در برخی از کوچه ها این سرعت کاه ها با اندازه های متفاوت و اشکال گوناگون مشاهده می شود که به سلیقه افراد ساکن آن منطقه ساخته و نصب شده اند.

ولدی با اشاره به اینکه برخی از این سرعت کاه ها در کوچه های شهر به شکل مورب و با عرض های مختلف و ارتفاعات زیاد ساخته می شوند، اضافه کرد: با توجه به اینکه این موارد باعث وارد شدن صدماتی به خودرو و گرفتن انگیز برای کار از رانندگان می شود، مسئولان باید هر چه سریعتر برای رفع و منع این اقدام خودسرانه شهروندان اقدام کنند.

رانندگان تاکسی شهری نیز از تعداد زیاد و اشکال مختلف این سرعت کاه ها گله و شکایت دارند و می گویند: این سرعت کاه ها برای کنترل سرعت برخی از رانندگان متخلف شاید مفید باشد اما برای خودروهایی که در حال خدمت رسانی عمومی هستند، یک معضل به شمار می آید.

احمد سرچمی از رانندگان تاکسی درون شهری با بیان اینکه وارد شدن آسیب به جلوبندی شایع ترین آسیب وارده به خودروها در مواجه با سرعت گیرها است، افزود: بسیاری از خیابان های شهر در حالت عادی پر از ناهمواری است، وقتی به این وضعیت، سرعت کاه های غیر استاندارد را اضافه کنیم چیزی غیر از خسارت و حضور مکرر در تعمیرگاه عاید رانندگان نمی شود.

یکی دیگر از این رانندگان به فعالیت خودروهای همگانی در چنین وضعیتی اشاره کرد و گفت: با شرایط فعلی معابر شهری اگر یک آمبولانس، خودروی آتش نشانی و امداد گاز یا برق بخواهد به ماموریت فوری اعزام شود تا جان مردم را نجات دهد با وجود این سرعتکاه های متعدد قطعا در ارائه خدمات با مشکل مواجه خواهد شد.

به گفته وی، بسیاری از سرعت کاه ها علاوه بر استاندارد نبودن دارای علائم مشخصه ای هم نیستند و به دلیل همرنگ بودن با آسفالت خیابان دیده نمی شوند که این بر شدت آسیب های وارده به خودروها می افزاید.

برای کامل کردن گزارش در خروجی شهر کامیاران به سمت سنندج با برخی از رانندگان خودروهای عبوری صحبت کردم، یکی از این رانندگان در خصوص وضعیت سرعت گیرهای درون شهر کامیاران گفت: نصب سرعت گیرهای درون شهری ارتباط مستقیمی با فرهنگ رانندگی مردم آن شهر دارد.

امیر سعیدنیا با بیان اینکه شهرهای بسیاری در کشور با این مشکل رو به رو هستند، افزود: این مساله نشان دهنده آن است که فرهنگ سازی لازم برای رانندگان و عابران صورت نگرفته است و به همین خاطر در اینگونه شهرها شاهد خیابان های بی کیفیت و غیر استاندارد هستیم.

یک هفته پیگیری خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی کامیاران در خصوص وضعیت سرع کاه های سطح این شهر بی نتیجه ماند.

دبیر شورای ترافیک کامیاران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص 58 سرعت گیر در خیابان اصلی این شهر گفت: این تعداد که شامل 28 سرعت کاه آسفالته، 16 پلاستیکی و 16 چشم گربه ای است ولی 20 مورد آن خراب، نامناسب و غیر استاندارد است.

احمد ابراهیمی با اشاره به اینکه این تعداد سرعت کاه در حدود 3 کیلومتر خیابان اصلی شهر نصب و جانمایی شده است، افزود: برای 15 مورد از خطوط و علائم لغزنده و برای 15 مورد دیگر از تابلوهای دستوری، اخطاری و هشدار دهنده و راهنمایی استفاده شده و باقی آنها علائم هشدار دهنده ندارند.

وی اظهار کرد: سرعت کاه ها موانع بازدارنده ای هستند که به عنوان ابزاری اجباری برای القای فرهنگ درست رانندگی در معابر اصلی و فرعی به کار می روند.

این کارشناس ترافیک شهری با بیان این که سرعت کاه یک ناهمواری و برآمدگی ایمنی سطح راه است، تاکید کرد: این موانع در صورت غیر استاندارد بودن سبب می شوند مسیر عادی ترافیک مختل شود و ایمنی و توانایی راه شدیدا تحت تاثیر قرار بگیرد و از طرفی امنیت ترافیکی کاهش پیدا کند.

ابراهیمی در خصوص محل های که نصب سرعت گیر در آنها ضروری است، گفت: قبل از تقاطع ها، محل های پر رفت و آمد و قبل از مدارس مکان های هستند که براساس قانون نصب سرعت گیر در آنها ضروری است.

وی با اشاره به استاندارهای جهانی در خصوص نصب سرعت گیرها اظهار کرد: با توجه به شرایط خیابان های شهر کامیاران و وضعیت فرهنگ رانندگی در این شهر نمی توان وجود سرعت گیرها را در این شهر با استاندارد های جهانی مقایسه کرد.

وی مهمترین عیب سرعت کاه را پایین آوردن کارآیی، ایمنی، سرعت و ظرفیت معابر عنوان کرد و افزود: خسارت هایی که به خودروها وارد می شود، زیان های زیست محیطی و آسیب های غیرمستقیم این موانع بر سلامتی شهروندان از دیگر معایبه نصب آن ها است.

ابراهیمی آموزش ترافیکی به رانندگان را یکی از موثرترین راه حل مشکلات ترافیکی شهر دانست و یادآور شد: با توجه به قانون راه ها که می گوید نصب هرگونه برآمدگی در سطح راه ها ممنوع است در می یابیم که اگر آموزش ها به درستی انجام شود نیازی به سرعت کاه یا سرعت گیر نیست.

وی نصب سرعت گیر را نوعی پاک کردن صورت مساله دانست و اضافه کرد: کم بودن سطح اطلاعات و آگاهی همگانی در این زمینه نیاز جدی به آموزش دارد تا زمانی که هر راننده یک مجری قانون در رعایت موارد ترافیکی باشند.

دبیر شواری ترافیک شهرستان کامیاران ترافیک را دانشی کارشناسی دانست و اظهار کرد: این امر نیاز به کارشناسانی توانا و با تجربه دارد تا شهر از تمام جهات مقایر با استانداردها باشد.

به گفته وی، در شهرهایی مانند کامیاران که جاده اصلی از مرکز آن ها می گذرد شهرداری ها موظف هستند قوانین راه و شهرسازی را رعایت کنند و از نصب سرعت کاه های غیر استاندارد خودداری کنند.

ابراهیمی در خصوص جمع آوری موانع غیر استاندارد در سطح معابر اضافه کرد: تا به حال اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

دبیر شورای ترافیک کامیاران بررسی محل مورد نظر، انجام کارشناسی های لازم مانند نوع کاربری منطقه، مشخص کردن سرعت مطمئنه و ممکن، میزان رفت و آمد عابران و مختصات خیابان مورد نظر را از عوامل ضروری در انتخاب محل نصب سرعت گیرها دانست و گفت: سعی می شود این موارد در نصب سرعت گیر در شهر کامیاران نیز رعایت شود.

وی در خصوص اعتراض رانندگان به تعداد زیاد سرعت گیرهای شهر کامیاران افزود: این افراد بیشتر رانندگانی هستند که سرعت قانونی را رعایت نمی کنند.

ابراهیمی به اهمیت فرهنگ سازی در این بحث اشاره و اظهار کرد: در بحث فرهنگ سازی باید فعالیت ها را از مقطع مهد کودک ها، ابتدای و مدارس آغاز کرد.

وی با تاکید بر اینکه همه سرعت کاه های موجود در شهرها باید بر اساس مصوبه شورای ترافیک نصب می شوند، گفت: هیچ شهروندی نمی تواند بدون هماهنگی با شهرداری و مصوبه شورای ترافیک اقدام به نصب سرعت کاه در کوچه های شهر کند.

ابراهیمی با بیان اینکه گسترش و افزایش این موانع با هدف کاهش خسارت، تصادف ها و افزایش امنیت شهروندان نصب می شوند، افزود: طبق استانداردها سرعت گیر باید 7 تا 10 سانتی متر ارتفاع و 30 سانتی متر طول داشته و این مقدار برای سرعت کاه ها باید دارای ارتفاع 8 سانتی متری و عرض 2/4 متر باشد.

وی با اشاره به اینکه سرعت گیرها و سرعت کاه ها بایستی باعلایم مشخص همچون تابلو، روشنایی، تغییر رنگ و خط کشی مشخص شوند، یادآور شد: در ایجاد و تعمیر سرعت گیرهای جدید در شهر شواری ترافیک سعی در نظارت بر رعایت تمام این موارد از سوی شهرداری خواهد کرد.

بر اساس قانون ترافیکی درون شهری بکار گیری سرعت گیر و سرعت کاه در خیابان هایی که مسیر اصلی حرکت آمبولانس ها و خودروهای آتش نشانی است، ممنوع می باشد این در صورتی است که در خیابان اصلی شهر کامیاران 58 مورد انواع مختلف کاهندهای سرعت نصب شده است.

بررسی ها نشان می دهد ضوابط و استاندارد های در این زمینه در شهر کامیاران به طور نسبی و ناقص رعایت شده است و برای رعایت همه جانب آن نیاز به نظارت بیشتر از سوی مسئولان ذیربط است.

کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.