| کد خبر: 151242 |

یک کارشناس حمل و نقل پاسخ داد:

◄ سیستم‌های نظارتی هوشمند چقدر از تصادفات جاده‌ای کم کرد؟

امکاناتی که از بستر فناوری اطلاعات در بخش جاده می تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد کمک‌کننده است و می‌تواند برای حمل و نقل جاده ای مفید باشد و نباید مخالفتی با آن شود.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل معتقد است که افزایش سیستم‌های نظارتی هوشمند در حمل‌ونقل جاده‌ای  تأثیرات شگفت‌انگیزی در کاهش تصادفات و آمار تلفات جاده‌ای داشته است.

حمید نجف در گفت‌وگو با تین‌نیوز با بیان اینکه کاهش تلفات جادهٔ از 27 هزار نفر در سال 84 به 16 هزار نفر در سال‌های اخیر اتفاق مبارکی است که باید قدردان آن بود، گفت: با این‌ حال هنوز رقم 16 هزار نفر در سال قابل‌ پذیرش نیست.

وی بابیان این‌که بیش‌تر کسانی که در جاده‌ها و طی تصادفات جان خود را از دست می‌دهند در گروه سنی جمعیت فعال و سرپرست خانواده‌ها هستند به اثرات اجتماعی و اقتصادی تصادفات و تلفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: ادامه این وضعیت برای 10 سال آینده اثرات اجتماعی بسیار بدی را خواهد داشت.

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل بابیان این‌که برنامه‌ریزی برای کاهش تلفات جاده‌ای باید اولویت باشد و حتی بالاتر از موضوع رفع بیکاری به آن پرداخته شود، گفت: این موضوع به‌عنوان چالش ملی، اولویتی فراتر از مسکن و رفع بیکاری دارد و از آن‌جایی‌ که به ‌تنهایی از سوی رسانه‌ها یا سازمانی خاص امکان حل آن وجود ندارد لازم است با بسیج و یکپارچگی و عزم ملی بر این مشکل غلبه کرد.

به گفتهٔ حمید نجف کشور ما سابقه‌ای طولانی در حل مشکلاتی دارد که وقتی به‌صورت یکپارچه به آن نگاه شده است جزو سیاست‌های کلان قرارگرفته است و نهایتاً با بسیج عمومی حل‌شده است.

وی در خصوص چرایی کاهش تلفات جاده‌ای طی ده سال اخیر نیز گفت: بخش عظیم این اتفاق مثبت مربوط به افزایش نظارت‌ها است. دوربین‌های نظارتی و سیستم‌های هوشمند تأثیر خوبی بر رفتار راننده گذاشته است و حمل‌ونقل را تابع قوانینی ساخته که نهایتاً منجر به کاهش تلفات شده است.

به گفتهٔ این کارشناس حوزه حمل‌ونقل سیستم‌هایی تحت عنوان سپهتن و نصب دوربین در جاده‌ها در کنترل رفتار راننده و کنترل سرعت کمک‌کننده بوده است با این‌حال لازم است با شناسایی تدریجی نقاط قوت و ضعف این سیستم‌ها و با همفکری همه عوامل درگیر، فاکتورهای جدیدتری به شبکه حمل‌ونقل کشور اضافه شود.

وی ادامه داد: در تمام دنیا کشورهایی که به آمار 300 نفر کشته در سال رسیدند از ابتدا این آمار و فرهنگ مثبت را نداشته‌اند و نظارت دوربین‌ها بر رفتار راننده و نظارت از طریق سیستم های هوشمند عامل اصلی بوده است.

نجف با تشریح فواید دوربین و سیستم‌های نظارتی و تأثیرات شگفت‌انگیز سیستم‌های هوشمند از قبیل سپهتن خواستار توجه عمومی به این موضوع و رفع تدریجی نواقص شد.

وی ادامه داد: امکاناتی که از بستر فناوری اطلاعات در بخش جاده می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار بگیرد کمک‌کننده است و می‌تواند برای ما مفید باشد و نباید با آن مخالفت شود.

این کارشناس حمل‌ونقل با اشاره به اینکه در آغاز بودجه‌نویسی برای سال جدید هستیم ادامه داد: تحقق هیچ هدفی بدون اعتبار کافی ممکن نیست و اگر توقع رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها راداریم نیازمند بودجه هستیم و اگر به این نتیجه‌ رسیده‌ایم که کاهش تلفات جاده‌ای اولویت شماره یک کشور است باید به همین نسبت برای آن هزینه کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.