| کد خبر: 146162 |

◄ باز آمد بوی ترافیک ماه مدرسه

پایان تعطیلات تابستانی برای دانش‌آموزان و دانشجویان و مدرسان مدارس و دانشگاه‌ها یک مفهوم خاص دارد و برای اهالی حمل‌ونقل و شهروندان به خصوص کلان‌شهرها یک مفهوم دیگر. برای گروه اول فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌هاست و برای حمل‌ونقل افزایش ترافیک و فعالیت دوچندان تمام اقشار مرتبط با حمل‌ونقل از حمل‌ونقل درون و برون شهری گرفته تا نیروهای پلیس و ....

تین نیوز

 

پایان تعطیلات تابستانی برای دانش‌آموزان و دانشجویان و مدرسان مدارس و دانشگاه‌ها یک مفهوم خاص دارد و برای اهالی حمل‌ونقل و شهروندان به خصوص شهروندان کلان‌شهرها مفهومی دیگر. برای گروه اول فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌هاست و برای دست‌اندرکاران بخش حمل‌ونقل فصل افزایش ترافیک و فعالیت دوچندان تمام اقشار مرتبط با حمل‌ونقل از درون و برون شهری گرفته تا نیروهای پلیس و مسئولان ستادی و ....

به گزارش تین‌نیوز، خبری هم که در این زمینه هر ساله در نیمه‌های شهریور به مردم نوید داده می‌شود افزایش ۳۰ درصدی ترافیک پایتخت از مهرماه است. هرچند این ترافیک مختص به پایتخت نیست و همه شهرهای کشور کمابیش با آن مواجه‌اند و باید با تمهیدات مختلف برای مدیریت این افزایش ترافیک تلاش کنند.

افزایش ۳۰ درصدی ترافیک پایتخت

بر همین اساس سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خبری که اوایل شهریور در خبرگزاری مهر منتشر شد، اعلام کرد: طبق آماری که وجود دارد در ابتدای مهرماه حدود ۳۰ درصد به ترافیک شهر افزوده می‌شود. به همین منظور برای تسهیل در ترافیک و در نظر داشتن این نکته که شهروندان بتوانند به موقع فرزندان‌شان را به مدرسه برسانند و خود نیز در محل کارشان حاضر شوند، در صورت تایید شورای ترافیک، محدودیت‌هایی را در مسیرهای پر تردد اعمال می‌کنیم.

اما پرسشی که به دنبال انتشار این نقل قول رئیس پلیس تهران مطرح می‌شود این است که آیا هیچ راهکار دیگری در این زمینه وجود ندارد و تنها راه‌ مقابله با ترافیک ناشی از بازگشایی مدارس ایجاد محدودیت‌ در مسیرهای پرتردد است؟

شاید به همین دلیل است که برخی کارشناسان این حوزه پس از انتشار نقل قول سردار مهماندار، متذکر شدند: متاسفانه علمرغم وجود تجهیزات شمارشگر و ITS ، همچنان آمارها به صورت کلی، عمومی و شخصی ارایه می‌شود و پلان برنامه‌های شهری مانند توزیع زمان، توزیع جغرافیای_ اجتماعی مکان‌های آموزشی و...برای بازگشایی مدارس مشخص نیست.

به گزارش تین‌نیوز، پیشنهاد کارشناسان حوزه حمل‌ونقل برای مدیریت ترافیک مهرماه با توجه به زمان بسیار کم تا ابتدای مهر،  اقدام مدیران ستادی و صف طبق دستور العمل‌های ستاد مهر سال قبل و همچنین تاخیر یک ساعته و موقت در ساعت شروع به‌کار ادارات، بانک‌ها و... در تهران و در دو هفته ابتدایی مهر ماه است. 

به اعتقاد برخی دیگر از کارشناسان؛ اقدام مهم دیگری که می‌توان در حوزه ترافیک مدارس در کوتاه مدت انجام داد، حمایت شهرداری از شکل‌گیری سرویس اتوبوس و مینی‌بوس در مدارس و در سطح ادارات است.  

توقف عملیات عمرانی

کارشناسان حوزه شهری همچنین معتقدند همزمان با بازگشایی مدارس، توقف عملیات عمرانی غیر اضطراری و کارگاه‌های عمرانی شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های خدماتی نیز می‌تواند به کاهش تردد ناشی از عملیات اجرایی و ساماندهی محوطه کارگاه‌ها در عبور روان‌تر ترافیک کمک کند. ضمن این‌که آماده‌سازی کامل ناوگان حمل‌ونقل عمومی (مترو و اتوبوس) و تکمیل تعمیرات ضروری ناوگان به گونه‌ای که این ناوگان بتواند باحداکثر توان پاسخگوی افزایش تقاضای سفر باشد نیز از دیگر اقداماتی است که می‌توان در این مورد و در مدت زمان کوتاه باقی‌مانده تا بازگشایی مدارس انجام داد.

به اعتقاد کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و مدیریت شهری، در مدت زمان کمتر از یک هفته مانده به بازگشایی مدارس همچنین می‌توان بر تجربه سال گذشته تاکید کرد و آنچه که مدیران در سال گذشته انجام داده‌اند را تمام و کمال انجام داد.

به گفته کارشناسان از جمله اقداماتی که در دو سال گذشته انجام و نتایج مناسبی هم حاصل شد، تغییر پلان زمان‌بندی چراغ‌ها با توجه به تغییر آمار براشت شده  تقاطع‌ها از سیستم SCATS در روز اول مهر بوده است به طوری که تغییر احجام در تقاطع‌ها و معابر در روز اول مهر مشخص بوده و برای آن پلان زمان‌بندی تعریف و آماده شده بود.

به گزارش تین‌نیوز، اقدام نتیجه بخش دیگر در سال‌ قبل این بوده که گلوگاه‌ها و گره‌های ترافیکی قبلا احصاء شده و هماهنگی برای محل‌های استقرار عوامل راهور و بازرسی‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی مشخص شده بود.

به گفته کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و مدیریت شهری، همچنین باتوجه به اطلاع از میزان افزایش مسافر اتوبوس در مسیرهای مختلف، ناوگان مورد نیاز تامین شده و تعدادی هم به صورت آماده برای موارد ضروری هماهنگ شده بودند به‌طوری که سرفاصله حرکت ناوگان زیاد نشود.

وضع برخی محدودیت‌ها برای خودروهای توزیع کالا در مهرماه 

بر این اساس پیشنهاد کارشناسان مذکور برای این زمان کوتاه، فهرست کردن مشکلات سال گذشته و استفاده از تجربیات سال گذشته و مدیریت بهینه منابع موجود می‌تواند به مدیریت ترافیک مهر‌ماه کمک کند.

وضع برخی محدودیت‌ها برای خودروهای توزیع کالا در مهرماه به‌ طوری‌که برای مثال این خودروها تا قبل از ساعت 6 صبح کالاهای خود را توزیع نمایند و پس از آن ممنوعیت تردد حداقل تا ساعت ١٢ نیز از جمله راهکارهای کوتاه مدتی است که به اعتقاد کارشناسان این بخش، می‌تواند مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

به اعتقاد کارشناسان با توجه به این‌که خودروهای حمل بار شهری به ویژه کامینونت‌ها در ابتدای صبح اقدام به توزیع بار می‌کنند و به ویژه در سوپر مارکت‌ها که به انواع مختلفی کالا نیاز دارند، شاید 5 تا 7 کامیونت مختلف در روز به آنها مراجعه می‌کنند و معمولا به دلیل عدم وجود فضای پارک به صورت دوبل یا خلاف توقف کرده و بار خود را تخلیه می‌کنند، این نظام و زنجیره توزیع از مبدا حرکت و بارگیری کالا تا تخلیه و تحویل کالا به خرده فروش جای کار و بهینه کردن دارد چرا که تا به امروز بهینه‌سازی سیستم صرفا بر فاکتورهای اقتصادی مبتنی بود، اما لازم است محدودیت‌های ترافیکی هم در این مدل تعریف تعریف نموده و سپس تابع هدف را بهینه کرد. به گفته آنان، هرچند این موضوع  بسیار پیچیده و زمانبر است اما به صورت موقت و در زمان کوتاه مثل هفته‌های ابتدای مهر می‌توان این کار را اجرایی نمود.

 

شناور شدن ساعت کاری کارکنان  دولت به مدت دو هفته

این پیشنهادات کارشناسان حوزه شهری در حالی مطرح می‌شود که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز از طراحی سه خط جدید اتوبوسرانی مختص سرویس دانش آموزان خبر داد.
محسن پورسید آقایی 19 شهریور در صحن شورای اسلامی شهر تهران همچنین درباره ساماندهی کامیون‌های توزیع مواد غذایی برای سوپرمارکت‌های پایتخت گفت: در شورای ترافیک شهر تهران تصمیم گرفتیم در محدوده زوج و فرد، توقف کامیون ها و خودروهای حمل بار سوپرمارکت ها را از ساعت 5:30 تا 10:30 صبح ممنوع کنیم. به این ترتیب بیش از 12 درصد ترافیک ابتدای مهر را کنترل خواهیم کرد.
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: در دو هفته اول مهر درخواست کردیم ساعت کاری کارکنان تا 9 صبح شناور در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند کودکان خود را به مدارس برسانند و دغدغه و نگرانی‌ها برطرف شود. به این ترتیب با این پیشنهاد به دولت بخشی از ترافیک را حل و فصل خواهیم کرد.
پورسید آقایی در پایان از توقف فعالیت عمرانی شهرداری از روز 20 شهریور تا هفته دوم مهر ماه خبر داد و گفت:  در همه مناطق شهرداری تهران ستاد استقبال از مهر تشکیل شده و عملیات اجرایی را پیگیری خواهند کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.