| کد خبر: 14091 |

تداوم آثار رکود اقتصادی تا سال ۹۵

تین نیوز |  مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: طی زمستان سال 90 تا پایان سال 92 یعنی 9 فصل متوالی اقتصاد کشور دچار رکود شد که آثار آن تا سال ۹۵ باقی خواهد ماند اما دولت تلاش می کند اقتصاد را بدون تورم از رکود خارج کند.
 
مسعود نیلی  با اشاره به تشکیل ستاد هماهنگی امور اقتصادی افزود: این ستاد به ریاست رئیس جمهور است و ده نفر عضو دارد.
 
وی گفت: این ستاد در هفته دو جلسه  برگزار می کند که هر جلسه  3 تا 4 ساعت طول می کشد و مسایل اقتصادی کلان کشور را مورد بحث قرار می دهد .
 
نیلی ادامه داد : ایجاد وفاق و همگرایی در امور اقتصادی را از اهداف تشکیل این ستاد است .
 
وی با بیان اینکه سال های 91 و 92 رکود تورمی داشتیم، افزود: با وجود وفور منابع در سال های پیش از آن، بودجه به نفت و اقتصاد کشور به واردات وابسته و در نتیجه موجب رشد منفی اقتصادی شد.
 
مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی گفت: بودجه عمرانی ما در سال91 ، 47 درصد نسبت به بودجه سال 90 کاهش داشت.
 
نیلی ادامه داد: تحریم،کاهش درآمدهای نفتی، وابستگی اقتصاد به نفت و افت سرمایه گذاری موجب افزایش رکود وکاهش رشد اقتصادی شد.
 
وی افزود: در نتیجه زمستان سال90 تا پایان سال 92 یعنی 9 فصل متوالی اقتصاد کشور دچار رکود شد که آثار آن تا سال 95 باقی خواهد ماند اما دولت  تلاش می کند اقتصاد را از رکود خارج کند.
 
نیلی گفت: دور کردن اقتصاد از تورم، ثبات بازار ارز ، تعدیل بودجه و هدفمندی یارانه ها از اقدامات دولت دریک سال گذشته بودهمچنین خروج از رکود نیز در دستور کار قرار گرفت .
 
مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی افزود: رکود، افت تولید و در نتیجه افت درآمد بر روی اقتصاد مردم تاثیر گذاشته است .
 
وی با اشاره به اینکه اکنون در شرایط تحریم هستیم گفت: باید با فرض تداوم وضع موجود سیاستگذاری اقتصادی را انجام دهیم و برای خروج از رکود برنامه ریزی کنیم و از آن خارج شویم .
 
نیلی، وجود تحریم ،کمبود منابع مالی، افت جدی سرمایه گذاری و کاهش درآمد در سطح جامعه و درنتیجه افت تقاضا را از علل ایجاد رکود اقتصادی در کشور دانست و گفت: برای خروج از این رکود باید روی تجهیز منابع مالی و برگرداندن مطالبات  معوق و اقتصاد مقاومتی کار کنیم.
 
مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی تاکید کرد: باید از ظرفیت پیمانکاری و صادرات کشور استفاده کنیم و بانک و بازار سرمایه  هم باید در زمینه اعطای  تسهیلات همکاری کنند.
 
نیلی افزود: خروج از رکود باید به گونه ای باشد که موجب تورم نشود به همین علت  باید تلاش کنیم  خروج از رکود  پایدار باشد و موقتی نباشد .
 
وی درباره بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود گفت : سیاست های تفصیلی در این زمینه  به زودی منتشر می شود .
 
نیلی افزود: یکی از آسیب های اقتصادی این است که بنگاه های کوچک و متوسط کم شده است و باید تلاش کنیم  این بنگاه ها را حمایت و تقویت کنیم تا اشتغالزایی انجام شود.
 
مشاور رئیس جمهور در امور  اقتصادی گفت: اگر شرایط کنونی ادامه یابد و اتفاق خاص در بیرون نیافتد اقتصاد ما  امسال از رکود خارج و رشد اقتصادی کشور مثبت می شود .
 
نیلی تاکید کرد : باید تلاش کنیم این رشد، پایدار و رو به افزایش باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.