| کد خبر: 129909 |

رأی شورا برای کمک ژاپنی‌ها در رفع آلودگی هوای تهران

تین نیوز
یکشنبه هفته گذشته بود که اعضای شورای شهر تهران یک‌فوریت لایحه مجوز مبادله‌نامه با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در زمینه اخذ کمک‌های فنی و مالی بلاعوض برای کنترل کیفیت هوای تهران تصویب کردند.
 

به گزارش روزنامه همشهری آنلاین، پس از این، لایحه مذکور برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه رفت و دیروز مجددا برای بررسی نهایی به صحن غیرعلنی شورا آمد. اعضای شورا نیز پس از بررسی مجدد لایحه، آن‌را با اکثریت آرا به تصویب رساندند. بدین‌ترتیب و در پی قراردادی که با جایکا بسته می‌شود این شرکت متعهد خواهد شد علاوه بر نصب و راه‌اندازی آزمایشگاه تجزیه و تحلیل نمونه‌های منابع آلاینده، تکنولوژی و آموزش‌های لازم را به طرف ایرانی منتقل کند.

 

جایکا همچنین مبلغ 12.5میلیارد دلار برای این منظور به شهرداری تهران کمک می‌کند.سخنگوی شورای شهر تهران دیروز پس از اتمام جلسه به این مطلب اشاره کرد و در جمع خبرنگاران گفت: طبق قرارداد، کارشناسان مربوطه در آزمایشگاه به‌مدت 4سال به طرف ایرانی کمک خواهند کرد.

 

رضا تقی‌پور همچنین با بیان اینکه نعمت‌الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران نیز به جلسه شورای شهر آمده بوده تا گزارشی در راستای جمعیت شهر تهران و راهکارهای چابک‌سازی ارائه کند، گفت: در حضور وی پیشنهاد شد که با اتخاذ قوانین و مقرراتی، موضوع جمعیت و مهاجرت‌پذیری تهران کنترل شود.

 

گفتنی است ترکی در جلسه شورا اعلام کرده اکنون 8.5میلیون نفر در شهر تهران ساکن هستند و روزانه 2میلیون نفر از جمعیت 5میلیونی شهرهای پیرامونی، وارد پایتخت می‌شوند. پس از صحبت‌های وی چمران گفت: یکی از مشکلات جدی تهران حریم آن است ولی در عین موافقت ما با مباحث مطرح شده، باید گفت این استانداری است که مخالفت می کند و موجبات برخی تقسیمات را فراهم آورده است.

 

وی تأکید کرد: در چنین شرایطی احیای روستاها به ویژه با کشاورزی و ایجاد اشتغال است که می تواند موجب آبادانی شهرها شود و از کوچ بی‌رویه جلوگیری کند. پس از این احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورا هم اظهار کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس شورا با یک حساسیتی منفی نسبت به تهران تصمیم می‌گیرند و این حساسیت از یک تلقی غلط ناشی می شود که تهران را یک شهر برخوردار می دانند.

 

عبدالحسین مختاباد هم اعتقاد داشت در دنیا بلندمرتبه‌سازی‌ها در مرکز شهر انجام می‌شود و حریم شهر محل آسایش و زندگی است اما در تهران عکس این امر اتفاق می افتد. اسماعیل دوستی هم بر این نظر بود که باید برای شهر تهران کارت شهروندی ایجاد شود تا از این طریق محدودیت برای ورود به شهر شکل بگیرد.

 

  • تصویب طرح الزام به ایجاد تراس سبز

سخنگوی شورای شهر تهران دیگر دستور جلسه دیروز را بررسی طرح الزام شهرداری به ایجاد تراس سبز در طبقه همکف بر پهنه M و S عنوان کرد. به گفته وی برخی از ساختمان‌ها به شکلی طراحی می‌شوند که طبقه همکف زیربنای بیشتری دارد و پشت‌بام این طبقه به‌عنوان حیاط طبقات دیگر استفاده می‌شود؛

 

بر همین اساس مقرر شد این پشت‌بام‌ها تراس سبز شده و مالکان در آن درخت بکارند. تقی‌پور همچنین در مورد سرانجام طرح صیانت از باغ‌هاگفت: شناسنامه‌دار کردن باغ‌های بیش از 2000متر و ارائه مشوق به مالکان برای نگهداری از باغ‌ها در لایحه‌ای پیش‌بینی شده و آن‌را به کمیسیون‌های مختلف فرستادیم تا اصلاحات را اعلام کنند. وی اعلام کرد که در جلسه به پیشنهاد کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی، شهرداری و معماری، ۲نفر از اعضا (تندگویان و رضازاده) و 3نفر متخصص به‌منظور عضویت در کمیته مصوبه چگونگی طراحی و مدیریت بهره‌برداری از فضاهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی تهران انتخاب شدند.

 

  • عملکرد کمیسیون معماری در یک نگاه

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه نشست خبری خود توضیحاتی راجع به عملکرد کمیسیون معماری و شهرسازی که در صحن ارائه شده بود، بیان کرد. تقی‌پور در مورد عملکرد کمیسیون درباره طرح‌ها و لوایح گفت: عضویت شهر تهران در مجمع جهانی شهرهای اسلامی، الزام‌ شهرداری تهران به شناسایی و تعیین حریم بناها و بافت‌های تاریخی و میراث فرهنگی و میزان بارگذاری مجاز در حریم آثار مذکور، الزام شهرداری تهران به بارگذاری و تعیین کاربری، تراکم و سایر اقدامات لازم‌ درخصوص املاک شهرداری تهران براساس طرح تفصیلی قبل از واگذاری و فروش به غیر و تهاتر، الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه ساماندهی بهره‌برداری فعال از اماکن میراثی، تاریخی و انقلابی مشاهیر و خانه‌های مربوط به شهدا تحت تملک شهرداری تهران، صیانت و حفاظت از باغ‌های اراضی مزروعی، ممنوعیت استفاده از شومینه گازسوز و زغال‌سوز در منازل ازجمله طرح‌های مورد بررسی کمیسیون معماری و شهرسازی طی 4سال اخیر بوده است.

 

ممنوعیت استفاده از شومینه گاز‌سوز و زغال‌سوز، حفظ و گسترش درختان خیابان ولیعصر، مجوز به شهرداری تهران برای مساعدت به شورایاری‌ها، الزام‌ شهرداری تهران به ایجاد باغ گل ویژه نابینایان، ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری، طرح جامع روشنایی و نورپردازی فضاهای شهر تهران، طرح احداث بوستان شهر دانش و طبیعت و طرح احداث بوستان ایرانیان از دیگر طرح‌ها و لوایح بیرون آمده از این کمیسیون بوده که تقی‌پور به آنها اشاره کرد.

 

وی همچنین در مورد تعطیلی 3جلسه شورای شهر تهران در آستانه انتخابات گفت: تعطیلی هفته آخر بنا به‌گفته رئیس شورا در همه دوره‌ها مرسوم بوده است و چون هفته آخر، هفته تبلیغات است این شائبه تبلیغاتی ایجاد می‌شد که اعضای فعلی از تریبون شورا برای کارهای تبلیغاتی استفاده کردند و در جلسه عادی نیز مورد رأی‌گیری اعضا قرار گرفت و با کسب اکثریت، تصویب شد. بدین‌ترتیب 3جلسه آتی شورای شهر تهران در روزهای ۱۹، ۲۴ و ۲۶ اردیبهشت تعطیل است.

 

  • مسائل سیاسی نباید وارد شورا شود

رئیس شورای شهر تهران جلسه روز گذشته را با یک‌توصیه جدی به اعضا آغاز کرد. مهدی چمران با تأکید بر ضرورت دوری از سیاسی‌کاری در شورا گفت: اعضای شورای شهر تهران باید با دوری جستن از مسائل سیاسی، در موضوعات تخصصی کنار هم قرار گیرند؛ شورا در دوره‌های قبل هم با دوری جستن از مسائل سیاسی موفق عمل کرد و در این ایام نیز این رویه را ادامه خواهد داد. وی بار دیگر اعلام کرد که شهردار تهران مرخصی خود را به شورا اعلام داشته و در این موضوع جای ابهامی وجود ندارد.

 

رئیس شورا همچنین اشاره‌ای به حادثه تلخ جان‌باختن تعدادی از کارگران معدن در استان گلستان داشت و اظهار امیدواری کرد که با اتخاذ تدابیری از سوی مسئولان امر، دیگر چنین حوادثی رخ ندهد. چمران از آمادگی شورای شهر تهران و شهرداری برای کمک به حادثه‌دیدگان معدن آزادشهر نیز خبر داد.

 

جدول

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.