| کد خبر: 223548 |

برای اولین بار در کشور؛

◄ تعلیم عقاب‌های شکاری برای سرنگونی پهبادهای مزاحم+فیلم

مربی پرنده شکاری عقاب: تربیت پرنده ها برای شکار پهباد، یک اتفاق بسیار تازه و جدید در کشور بشمار می رود و چالش های بسیاری برای تربیت پرنده پیش روی ما بود.

تین نیوز

امروزه با گسترش تکنولوژی، بسیاری از مردم با هزینه های چندین میلیونی میتوانند اقدام به خرید کوادکوپترهای تجاری کنند، اما در مقابل نگرانی های بسیار زیادی برای مقابله با پهبادهای مزاحم در محیط هایی نظیر فرودگاه، مراکز امنیتی و تجاری در پی داشته است.

به گزارش تین نیوز، در چند سال اخیر خبرهایی مبنی تعلیم و تربیت پرنده های شکاری برای مقابله با این پهبادها توسط فرانسه و هلند منتشر شده است، اما شاید ندانید که ایران نیز حدود یکسال و نیم پیش به این حوزه ورود پیدا کرده و به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته است.

در همین رابطه خبرنگار تین نیوز گفتگویی با کاوه جوادزاده، فردی که برای اولین بار در کشور اقدام به تربیت پرنده عقاب برای شکار پهباد کرده، داشته است. او در خصوص اینکه چه شد تصمیم گرفت به این حوزه ورود پیدا کند، توضیح داد: تصمیم بنده برای تربیت پرنده شکاری برای شکار پهباد، به یکسال و نیم قبل برمی گردد؛ یکی از ارگان ها با توجه به تجربه بنده در این زمینه، پیشنهاد کرد تا به این حوزه ورود پیدا کنم.

او در ادامه ضمن تاکید بر این مسئله تربیت پرنده ها برای شکار پهباد، یک اتفاق بسیار تازه و جدید در کشور بشمار می رود، توضیح داد: چالش های بسیاری برای تربیت پرنده پیش روی ما بود. پرنده شکاری با توجه به ذاتی که دارد، زمانی به یک شی یا وسیله پرنده حمل می کند که آن را به عنوان غذا ببیند، در غیر این صورت به هیچ عنوان به آن حمله نخواهد کرد. از همین رو باید پرنده شکاری را برای حمله به پهباد تحریک کرد. 

جوادزاده می گوید: این کار بسیار مشکل و سخت بود. متاسفانه در این رابطه نیز مقالات و منابع بسیار محدودی روی اینترنت وجود داشت و تنها با جستجو در فضای اینترنت شما چند فیلم کوتاه خواهید دید و اطلاعاتی در دست نیست.

عکس عقاب دوم

وی در خصوص اینکه تاکنون چند کشور در این حوزه ورود پیدا کرده اند، بیان داشت: به طور کلی تنها دو کشور هلند و فرانسه بر روی این موضوع کار کرده اند، اما با این حال نیز شما هیچ اطلاعاتی از نحوی تربیت و اینکه این پروژه به چه میزان در این کشورها پیشرفت داشته وجود ندارد و این موضوع به صورت محرمانه باقی مانده است و همین مسئله باعث شد ما در شروع کار هیچ نوع اطلاعاتی نداشته باشیم و این کار ما را برای آغاز راه، بسیار سخت کرده بود.

بر اساس گفته وی استارت این پروژه از اردیبهشت ماه سال گذشته خورده شده است اما اکنون ما حتی از کشور فرانسه و هلند بسیار جلوتر هستیم. 

وی گفت: ما اکنون به صورت خیلی حرفه ای و پیشرفته تر نسبت به دو کشور فرانسه و هلند، پرنده را در ارتفاع خیلی بالا پرواز می دهیم و پرنده شکاری می تواند کوادکوپتر را در ارتفاع 70 متر از بالا شیرجه زده و شکار کند.

مربی این پرنده شکاری تصریح کرد: ما این پروژه را به جایی رساندیم که امروز میتوانیم بگویم که این پرنده تقریبا توانایی شکار هر نوع کوادکوپتری را تا شعاع 500 متری اطرافش را دارد. ما تا این مرحله جلو رفتیم و میخواستیم آن را پیشرفته تر کنیم که متاسفانه به مشکلات کرونا مواجه شدیم و پروژه تا حدودی متوقف شد.

جوادزاده با اظهار به اینکه در مراحل بعدی قصد داریم به صورت پیشرفته تر و با کوادکوپترها و پرنده های متفاوت تر این پروژه را پیگیری کنیم، افزود: یک طرحی هم که بنده دارم این است که ما بتوانیم دو پرنده را در آسمان به پرواز در بیاوریم تا توانایی شکار بالاتر برود.

وی گفت: ما در این پروژه از عقاب طلایی استفاده کردیم؛ این پرنده؛ بومی ایران است و به نوعی برند کشور را روی خود دارد. درست است که سومین کشوری هستیم که روی این پروژه کار کردیم اما از نظر پیشرفت از دو کشور دیگر بسیار جلوتر هستیم و پیشرفته تر کار کرده ایم.

او در خصوص و هزینه های این پروژه میگوید: در ظرف مدت 7 ماه که به نتیجه رسیدیم حدود 27 کوادکوپتر از نوع نرمال و 6 کوادکوپتر فانتوم از بین رفت.

 

جوادزاده میگوید: در این پروژه موضوع رعایت حقوق حیوانات مورد توجه ما بود. همانطور که میدانید پره های کوادکوپتر بسیار قوی و تیز هستند و زمانی که پرنده به آن حمله می کند، احتمال آسیب پای پرنده وجود دارد اما ما این پرنده را به نحوی آموزش دادیم که از پایین به پهباد حمله می کند و تا کنون این پرنده در هیچ شکاری،  آسیب ندیده است.

بر اساس گفته وی، این پروژه میتواند برای حفاظت از مکان هایی که بعضی پهپادها بدون مجوز وارد حریم منطقه شده و فیلمبرداری می کنند از عقاب به عنوان یک وسیله دفاعی و ضد پهباد استفاده و پهباد مزاحم شکار یا سرنگون کرد.

او اظهار داشت: برخی ارگان ها که وظیفه تامین حفاظت منظقه هوایی امن برای مکان های خاص و یا نظامی و پادگان ها را دارند و در مکان هایی که دستگاه های راداری و پارازیت دهنده دارای اختلال می شوند و نمی توانند پهبادهای مزاحم را رصد کنند می توان از عقاب های تعلیم دیده به عنوان دستگاه ضد پهباد استفاده شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس حمل و نقل هوائی 3 2

    البته این عزیز بسیار خوش ذوق هستند ،ولی پهبادهای جاسوسی و تخریب مجهز به ابزاری هستند که پرندگان را دفع می کند،امواج صوتی و اشعه لیزری.لذا پرنده های این عزیز فقط پهبادهای بازی و سرگرمی را ساقط می نماید.

  • احمد 1 2

    متاسفانه این خبر فقط جنبه تبلیغاتی برای این اقا داشته و در عمل هیچ طرح و برنامه ایی برای این کار نیروهای مسلح نداشته و ندارند جالب اینجاست که تنها با وجود یک عقاب این اقا مدعی پیشرفته تر بودن از مبتکر این طرح در هلند و فرانسه هستن

  • بهنام 0 0

    متاسفانه هیچ طرحی هیچی ارگانی تو این زمینه نداشت و کلا سیابازی و عوام فریبی بود تمام این ژست ها

  • نانا 0 0

    این اقا بسیار فرد با استعدادی بودن حتی با ارگان دولتی هم همکاری داشتن ولی متاسفانه فوت شدن

  • محسن 1 0

    اخه اون ادمی که زر زر میکنه میگه سیابازی و عوام فریبیه خودش تا حالا یک بادباک هوا کرده
    فقط از موفقیت ادمها سوزشش گرفته

  • حسن عسگری 0 0

    این پرنده اگه پرهاش یا پاش به پرهیه یه هلیشات قوی گیر کنه داغون میشه