دست انداز جدید برای واگن های مترو!
تهران با کمبود شدید واگن مترو روبرو است اما همچنان موانعی برای خرید 791 دستگاه واگن وجود دارد.

تهران با کمبود شدید واگن مترو روبرو است اما همچنان موانعی برای خرید 791 دستگاه واگن وجود دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس: «دیوان محاسبات در مورد پیش پرداخت واگن های پایتخت گروکشی نکند»، این را رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران امروز در حاشیه جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد.
رئیس کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای شهر تهران جعفر تشکری هاشمی می گوید که هنوز پول واگن ها از سوی دولت کامل پرداخت نشده است. از 12 سال پیش بودجه خرید واگن های مترو در صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی آماده است اما تاکنون پولی پرداخت نشده است.
شهرداری تهران 9.5 درصد از پیش پرداخت را داد اما باید کل هزینه از سوی دولت پرداخت شود تا قرارداد جاری شود اما امروز رئیس شورای شهر تهران گفت که برخی مسائل مترو در فرایند اداری متوقف شده است، دیوان محاسبات اعلام کرده که چرا پیش از این در مورد پرداخت پول به آنها نگفته ایم؟ نباید این موضوع را گرو نگه دارید و بگویید چرا در مورد پول چیزی نگفته اید؟ این مسائل در مسیر وجود دارد و برخی از این موارد پیش بینی نشده است.
تهران با کمبود ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو مواجه است، که همین کمبود باعث ازدحام شدید جمعیت در ایستگاه ها و واگن ها شده و واقعاً مترو دیگر جایی برای سوزن انداختن هم ندارد.
کارشناس بودجه علی قادریان می گوید که در شرایطی که شهرداری و دولت با کسری بودجه روبه رو هستند، تمرکز صرف بر افزایش واگن های مترو ممکن است منجر به غفلت از دیگر بخش های ضروری شهر شود، مثل حمل ونقل برون شهری یا نوسازی اتوبوس ها.
در مقابل کارشناس ترافیک جواد صارمی می گوید که با توجه به جمعیت چند میلیونی تهران و وابستگی روزافزون مردم به حمل ونقل عمومی، کمبود واگن در سیستم مترو به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست.
این کمبود نه تنها باعث ازدحام و گلایه مندی شهروندان شده، بلکه کیفیت خدمات را هم کاهش داده است، سرمایه گذاری فوری در تأمین واگن های جدید باید در اولویت دولت قرار گیرد.
کارشناسان می گویند که بازسازی و نوسازی واگن های فرسوده، بهینه سازی زمان بندی حرکت قطارها برای استفاده حداکثری از ظرفیت موجود و تأمین مالی از طریق جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی می تواند در رفع مشکل مترو مؤثر باشد.
همچنین صدور اوراق مشارکت و حمایت دولت از تولید داخلی واگن با مشارکت صنایع ریلی کشور، راهکارهایی واقع بینانه و پایدار هستند که می توانند بدون ایجاد فشار سنگین بر بودجه، به تدریج کمبود واگن ها را جبران کرد.