| کد خبر: 189065 |

دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی خبر داد؛

علی بیت‌اللهی با اعلام خبر آغاز فاز دوم مطالعات آثار فرونشست در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی، گفت: فاز دوم مطالعات فرونشست با هدف ارزیابی‌های چشمی، بررسی اثر احتمالی فرونشست در ساختمان‌ها و غیره شروع شده و مقرر شد تا محل‌هایی برای نصب ایستگاه‌های دائمی برای کاهش فرونشست در فرودگاه‌ها به کار گرفته شود که اکنون در روزهای آغازین کار هستیم.

تین‌نیوز | 

علی بیت‌اللهی با اعلام خبر آغاز فاز دوم مطالعات آثار فرونشست در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی، گفت: فاز دوم مطالعات فرونشست با هدف ارزیابی‌های چشمی، بررسی اثر احتمالی فرونشست در ساختمان‌ها و غیره شروع شده و مقرر شد تا محل‌هایی برای نصب ایستگاه‌های دائمی برای کاهش فرونشست در فرودگاه‌ها به کار گرفته شود که اکنون در روزهای آغازین کار هستیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی، با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ فرودگاه در کشور فعال هستند که به دلیل رخداد پدیده فرونشست در کشور، انجام مطالعات آثار فرونشست در آنها ضروری است، گفت: فرودگاه‌ها به دلیل نوع کاربری که دارند الزاما در دشت‌ها و مناطق هموار و مسطح احداث می‌شوند. همچنین از آنجاییکه در دشت‌های کشور، موضوع فرونشست زمین به دلیل مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی بالاست بنابراین می‌توان انتظار داشت که لاجرم فرودگاه‌های کشور تحت‌تاثیر فرونشست زمین قرار بگیرند.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با اعلام این مطلب که فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) جزو نخستین فرودگاه هایی است که مطالعات آثار فرونشست زمین در آن عملیاتی و اجرایی می شود، از همکاری مناسب شرکت فرودگاه ها و شرکت شهرک فرودگاهی امام خمینی برای انجام مطالعات مشترک خبر داد و افزود: با شرکت فرودگاه‌ها و شرکت شهرک فرودگاهی امام خمینی هماهنگی و مذاکرات خوبی داشتیم. قرار شده است تا فرودگاه‌های کشور به ترتیب اولویت مورد مطالعاتی در خصوص آثار فرونشست قرار بگیرند.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: فاز اول مطالعات آثار فرونشست بر فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) که شامل مطالعات شناسایی فرونشست در فرودگاه فوق بود انجام شد. نتایج حاکی از آن بودند که اگرچه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در زون فرونشست قرار دارد، اما اعداد و مقادیر آن اندک است و می توان تدابیری پیشگیرانه برای گسترش آن داشت. بر اساس اطلاعات به دست آمده فرودگاه فوق سالانه بین چهار تا  شش سانتی متر فرونشست دارد.

بیت‌اللهی با یادآوری این مطلب که در قسمت‌های جنوبی شهر تهران، حدود ۲۵ سانتیمتر فرونشست زمین رخ می دهد و فرونشست فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در مقایسه با فرونشست‌های دیگر قابل کنترل است، اعلام کرد: فاز دوم مطالعات فرونشست با هدف ارزیابی‌های چشمی، بررسی اثر احتمالی فرونشست در ساختمان ها و غیره هم شروع شده است. مقرر شده است محل‌هایی برای نصب ایستگاه‌های دائمی برای کاهش فرونشست در فرودگاه‌ها به کار گرفته شود که در همین ایام و در روزهای آغازین کار هستیم که نتایج به محض، جمع بندی اطلا رسانی می‌شود.

وی همکاری و رویکرد مسئولان فنی فرودگاه، شرکت فرودگاه‌ها و شرکت شهرک‌های بین‌المللی امام‌خمینی را رویکرد مناسبی ارزیابی کرد و توضیح داد: به رغم محدودیت‌هایی که وجود دارد، همکاران این بخش، همکاری مناسبی با ما داشته‌اند، به نظر می‌آید بشود کارهای مهمی را در سایه همکاری‌های مشترک به سرانجام رساند.

بیت‌اللهی با اعلام اینکه آثار فرونشست برعکس زلزله چندان پیچیده نیست و می‌توان از گسترش آن جلوگیری بعمل آورد، گفت: در خصوص فرونشست زمین کارهای مهندسی مناسبی می توان انجام داد تا خسارت‌ها ناشی از آن به حداقل و حتی به صفر برسد.

وی انجام مطالعات و راهکارهای عملیاتی را در خصوص کاهش آثار فرونشست اقدامی فراوزارتخانه‌ای خواند و پیشنهاد کرد تا وزارتخانه‌های نفت، نیرو و سایر وزارتخانه‌ها در این خصوص، به مطالعه بپردازند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین