| کد خبر: 176248 |

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد:

هشت دستگاه گنتری کرین ابرسازه ۱۷۵۰ تنی در بندر شهید رجایی جابه‌جا شد.

تین‌نیوز | 

عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: عملیات جابه‌جایی هشت دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی با وزن بیش از یک هزار و ۷۵۰ تن با موفقیت به پایان رسید.

 به گزارش تین‌نیوز و به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدرضا اللهیار؛ درباره عملیات جابه‌جایی هشت دستگاه گنتری‌کرین در بندر شهیدرجایی، افزود: پس از ورود ۱۲ دستگاه گنتری‌کرین جدید به بندر شهید‌رجایی، هم‌اکنون مونتاژ آن‌ها در مرحله پایانی کار قرار دارد و مدنظر است که این تجهیزات در یال‌های جنوبی و غربی ترمینال دوم کانتینری بندر شهید رجایی مستقر شود.

 وی تصریح کرد: هشت دستگاه گنتری‌کرین (جرثقیل کانتینری کشتی به ساحل) که ۱۰ سال پیش در یال جنوبی ترمینال استفاده‌شده بود، قرار شد به یال شرقی منتقل شود تا از ظرفیت‌های این بخش نیز به نحو احسن استفاده شود.

 الهیار اذعان کرد: کار مهندسی دقیق، مبتنی بر تجربیات جهانی اتفاق افتاد که به شکل کار تیمی و با تلاش شبانه‌روزی متخصصان داخلی تحت نظارت دقیق مدیرکل و معاونت فنی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و اداره‌کل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان صورت گرفت و مجموعه‌ها و کارشناسان خارجی در این زمینه همکاری داشتند.

 معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به فرآیند حساس و دقیق جابه‌جایی این گنتری‌کرین‌ها، گفت: این ابرسازه‌های فوق سنگین هر یک با وزن بیش از ۱۷۵۰ تن در زمان خاص که حتی بسته به شرایط جوی و جزر و مدی بعضی مواقع در نیمه‌های شب اتفاق می‌افتاد، از ساحل به روی کشتی منتقل و در ادامه نیز با شرایط بسیار خاص و با دقت و ریسک هوشمندانه مبتنی بر محاسبات دقیق مهندسی به یال شرقی منتقل و تخلیه شد.

وی اضافه کرد: با انتقال این جرثقیل‌ها به یال شرقی، عملا امکان بهره‌برداری از این بخش مهیا خواهد شد و ترمینال دو کانتینری با ورود تجهیزات جدید و جابه‌جایی جرثقیل‌های قبلی به صورت کامل عملیاتی خواهد شد. بر اساس قراردادهایی که بین سازمان بنادر و شرکت های بخش خصوصی اپراتور منعقدشده، به‌زودی شاهد بهره‌برداری کامل از ترمینال دو کانتینری بندر خواهیم بود.

به گفته الهیار، مقدمات این عملیات و انجام محاسبات مربوط به روش‌های انجام کار از شش‌ماه پیش کلید خورد و در دوره زمانی کم‌تر از دوماه اخیر نیز عملیات جابه‌جایی جرثقیل‌ها طی یک کار شبانه‌روزی فشرده آغاز شد.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که چرا مسیر دریا به عنوان گزینه غایی و نهایی برای جابه‌جایی گنتری‌کرین‌ها انتخاب شد، خاطرنشان کرد: آنالیز موضوعات فنی و اقتصادی و محاسبات مهندسی ما را به این جمع‌بندی رساند که انتقال جرثقیل‌ها از طریق دریا به جای خشکی، بهتر، فنی‌تر و ایمن‌تر است؛ به‌ویژه این‌که شرکت سازنده جرثقیل‌ها نیز در این کار تیمی به عنوان متولی، حضور دارد. علاوه بر این موضوعات، سرعت انجام کار و صرفه‌های اقتصادی هم بسیار حائز اهمیت است، زیرا ترمینال اپراتورها هم آماده بهره‌برداری از این تجهیزات هستند.

 وی گفت: با توجه به این‌که این گنتری‌کرین‌ها هم از نظر جثه و هم از نظر وزن، ابر سازه محسوب می‌شوند، جابه‌جایی آن‌ها در یک شرایط آب و هوایی خاص، پایش وضعیت جزر و مد و حتی بحث‌های مربوط به سازه اسکله‌ها مدنظر قرار گرفت تا در نقاطی که این سازه‌ها از روی کشتی به ساحل منتقل می‌شوند، سازه‌های زیر سطح اسکله دچار کم‌ترین تنش و اضافه‌بار مواجه شود.

 الهیار بابیان این‌که قسمت اعظم کار انجام‌شده و عملیات جانبی و تکمیلی باقی‌مانده است، اظهار کرد: با پایان عملیات جابه‌جایی آخرین گنتری‌کرین، کار آزمایش و کنترل مجدد سازه جرثقیل‌ها، کنترل بهره‌برداری و سایر آزمون‌های مهندسی انجام می‌شود که به یک بازه زمانی نیاز دارد.

 وی در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی تمامی دست‌اندرکاران به‌ویژه کارکنان مجتمع بندری شهید رجایی، بابیان این‌که این کار بزرگ مهندسی با کار تیمی متخصصان داخلی و همکاری متخصصین بین‌المللی محقق شده است، ابراز امیدواری کرد، در آینده‌ای نزدیک در قالب یک مراسم رسمی و با حضور مدیران ارشد کشور، شاهد افتتاح رسمی و تحویل گنتری‌کرین‌ها به شرکت‌های ترمینال اپراتور ایرانی به عنوان بهره‌بردار باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین