آمادگی بنادر تجاری ایران برای پذیرش و تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی بیشتر
از ابتدای امسال تا به امروز ٨٢ میلیون تن انواع کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده اند و این عدد نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

جلیل اسلامی در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران گفت: از ابتدای امسال تا به امروز ٨٢ میلیون تن انواع کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده اند و این عدد نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از مارین پرس، معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در طی مدت اشاره شده، میزان تخلیه و بارگیری کانتینر که شاخص بسیار مهمی در اقتصاد حمل و نقل است در بنادر کشور با رشد ۶ درصدی همراه بوده که یک آمار بسیار خوبی تلقی می شود.
وی افزود: در این مدت ٣٢ هزار فروند کشتی از مسیر ایران تردد داشتند که رشد ١٠ درصدی داشته است.
اسلامی با بیان اینکه در سال گذشته ٢۶٠ میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شده که ۴٠ میلیون تن آن کالای اساسی بوده است.
وی همچنین گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال تعداد کانتینرهای تخلیه و بارگیری شده در بنادر تجاری کشور به ٣ میلیون تی ای یو برسد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی در مورد میزان استفاده دو کشور روسیه و هند بعنوان طرفین ایران در کریدور شمال - جنوب برای ترانزیت کالا از مسیر ایران و همچنین مقدار کالای ترانزیت شده هند از طریق چابهار با توجه به حضور اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی و همچنین اعلام خط کشتیرانی فسکو روسیه مبنی بر عبور دادن ٩٠ هزار تی ای یو کالای کانتینری از مسیر کانال سوئز بدون عبور از ایران بین هند و روسیه با وجود توافقات متعدد بین ایران و روسیه گفت: وقتی از مسیرها و کریدورهای جدید حرف می زنیم، قاعدتاً راه اندازی خط و مسیر جدید و حمل کالا از آن کار پیچیده ای است اما مجموع تلاش های یک سال و نیم گذشته در جهت تقویت کریدور شمال -جنوب بوده و در این زمینه اقدامات زیادی انجام شده و لیست بلندی از اقدامات انجام شده برای استفاده از ظرفیت های موجود و جدید در دست داریم .
اسلامی ادامه داد: در این مسیر، ظرفیت حمل ١٠ میلیون تنی در سال وجود دارد که البته در رقابت با مسیرهای سنتی جذب بار به این مسیر سخت است و باید پارامترهای قیمت و زمان در نظر گرفته شود و باید عبور کالا از این مسیر برای شرکت های بخش خصوصی کشورها به صرفه باشد و وظیفه دولت این است که زیرساخت های مناسب را فراهم کند و در این موضوع دستگاه های دیگری از جمله گمرک و غیره دخیل هستند اما سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده که همین امروز اگر ١٠ میلیون تن بار ترانزیتی جدید هم وارد بنادر مسیر کریدور شمال -جنوب شود، آمادگی تخلیه و بارگیری آن را دارد.
وی گفت: در سال گذشته از مسیر کریدور شمال -جنوب ٨ میلیون تن بار ترانزیت شده که یک میلیون و ٨٠٠ هزار تن آن در مسیر هند- روسیه بوده است.
وی افزود: همچنین عملکرد بندر چابهار ٣۶ هزار تی ای یو بوده که بخشی از آن گندم اهدایی هند به افغانستان بوده که از چابهار عبور کرده و آن بندر آمادگی جذب ۵ میلیون تن بار را دارد .
اسلامی ادامه داد: در بندر شهیدجایی (بندرعباس) در حال مذاکره برای تامین تجهیزات [ترمینال کانتینری شماره ۳] هستیم تا پایانه مدرن کانتینری را داشته باشیم؛ همچنین با کشورهای حوزه کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) و کشورهای منطقه خلیج فارس و دریای عمان رایزنی های مختلفی را انجام داده ایم تا بتوانیم در حوزه حمل و نقل دریایی و بندری وضعیت را بهبود ببخشیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.