| کد خبر: 169745 |

یک کارشناس حمل‌ونقل مطرح کرد:

در کشورهای مختلف سال‌هاست که از روش "تحلیل ریشه‌ای عیوب" یا RCA استفاده می‌شود. مثلا حادثه تانکر حامل سوخت هواپیما در نیجریه با همین روش بررسی شد.

تین‌نیوز | 

 عضو هیات مدیره انجمن نگهداری و تعمیرات معتقد است تکرار حوادثی همچون سانحه تصادف اتوبوس سنندج، نشان می‌دهد یا روش‌های قبلی تحلیل حوادث، کارآمد نیست و یا مجری برای اقدام اصلاحی درست انتخاب نشده و یا راهکارهایی انتخاب شده است که تاثیرگذاری آن نیازمند زمان بسیار طولانی است.

به گزارش تین‌نیوز، جاوید تقی‌زاده در گفت‌وگو با این شبکه خبری با بیان‌ این‌که حادثه اتوبوس مسافری سنندج بار دیگر قلب ملت ایران را آزرد، گفت: علاوه بر جنبه غم‌بار این قبیل حوادث، اصلاً نمی‌توان منکر تشکیک مسافران به میزان ایمنی و قابلیت اطمینان سیستم‌های حمل‌و‌نقل شد و در چنین شرایطی هر مسافری به‌جای خوشی و آسودگی خاطر، مدام نگرانی و تشویش به همراه خواهد داشت.

وی افزود: در حوادث قبلی نیز مسئولان عالی‌رتبه کشور، دستور بررسی جهت پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی در آینده را صادر کرده بودند که حتما گزارش آن تهیه و به مراجع ذی‌صلاح ارسال شده است.

این کارشناس حمل‌ونقل تاکید کرد: همه این جمله را شنیده‌ایم که اگر همیشه کار قبلی را تکرار کنیم فقط همان نتیجه قبلی را خواهیم گرفت!

او با تاکید بر این‌که تکرار این اخبار ناگوار نشان می‌دهد که یا روش‌های قبلی تحلیل حوادث، کارآمد نبوده و یا مجری برای اقدام اصلاحی درست انتخاب نشده یا راهکارهایی انتخاب شده که اثر آن نیازمند زمان بسیار طولانی است، خاطرنشان کرد: به‌طور خیلی ساده و خلاصه، گزارش حادثه باید دو نتیجه‌گیری مشخص داشته باشد:

  1. انجام کار خطا را سخت‌تر کند (باید پذیرفت که این حوادث منشاء انسانی دارد)
  2. کشف امکان وقوع خطا را ساده‌تر کند

به گزارش تین‌نیوز، عضو هیات مدیره انجمن نگهداری و تعمیرات ایران ادامه داد: در این‌که متخصصان یک سازمان و افراد دانشگاهی مرتبط با آن رشته کاری، از صلاحیت‌دارترین ارکان بررسی حوادث هستند، شکی نیست اما در روش‌های معمول دو اشتباه سهوی و اجتناب ناپذیر رخ می‌دهد: تفکر خطی انسان و میل به نتیجه‌گیری براساس دانسته‌های قبلی.

او تاکید کرد: بر این اساس در کشورهای مختلف سال‌هاست که از روش «تحلیل ریشه‌ای عیوب» یا RCA استفاده می‌شود. مثلاً حادثه تانکر حامل سوخت هواپیما در نیجریه با همین روش بررسی شد.

این کارشناس افزود: متاسفانه هنوز برخی مدیران تصور می‌کنند که این روش فقط برای تحلیل خرابی تجهیزات کاربرد داشته و تنها به‌ کار متخصصان نگهداری و تعمیرات می‌آید و جالب‌تر اینجاست که روش RCA نزد کارشناسان حوزه درمان و سلامت کشور شناخته شده‌تر است تا برای برخی کارشناسان حوزه فنی.

عضو هیات‌مدیره انجمن نگهداری و تعمیرات ایران با بیان‌این‌که وقت آن است که هر سازمان و ارگانی که مستقیما با ایمنی مردم سروکار دارد، سند RCA خود را تهیه و منتشر کند، گفت: در این‌صورت می‌توان به عمق کارشناسی گزارش‌ها باور داشت وگرنه با اعمال سلایق و سعی و خطا، هنوز هم باید شاهد تکرار این حوادث ناگوار بود.

تقی‌زاده تاکید کرد:  RCA یک روش کاملا تیمی و مبتنی بر دانش و تجارب متخصصان همان سازمان است.                                                                              

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین