| کد خبر: 175111 |

بخشی از مشکلات اجتماعی و حتی خانوادگی امروز تحت تاثیر آلودگی و ترافیک است. همچنین ابتلای زیاد شهروندان به برخی بیماری‌ها مانند سرطان و... ناشی از همین ذرات و آلودگی‌هایی است که از اگزوز خودروها متصاعد می‌شود.

تین‌نیوز | 

مراسم امضای تفاهم نامه میان وزارت اموزش و پرورش و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز؛ محسن پورسیدآقایی با برشمردن مزایای اسفاده ار دوچرخه گفت: استفاده از دوچرخه، سلامت را به فرزندان ما هدیه می‌کند.

معاون حمل‌ونقل شهردار تهران تاکید کرد: شیب خیابان‌ها و کوچه‌های تهران نباید مانع استفاده از این باشد که از دوچرخه استفاده شود. کلان‌شهر تهران به دلیل کثرت سفرهای روزانه نیازمند بهره گرفتن از یک مد حمل‌ونقلی سبک و پاک است که دور چرخه بهترین گزینه به این منظور به شمار می‌آید.

پورسیدآقایی به لزوم کاستن از سفرهای خودروئی اشاره کرد و افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر شهر برای استفاده از خودرو تجهیز شده که رهاورد آن تنها افزایش ترافیک و آلودگی بوده است. در تلاش هستیم تا دوچرخه سواری را بین مردم نهادینه کنیم و امضای تفاهم نامه امروز نیز در ادامه این سیاست است.

به گفته وی، این تفاهم نامه در سه بند مهم تنظیم شده است که به امضای معاون وزیر آموزش و پرورش و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک در این جلسه رسید:

1- تدوین چگونگی همکاری و ترویج دوچرخه سواری دانش‌آموزان

2- فراهم اوردن بسترهای سخت و نرم‌افزاری برای استفاده حدااکثری دانش‌آموزان از دوچرخه

3- انجام هماهنگی‌های مناسب بین بخش‌های مختلف حمل‌ونقل از جمله پلیس برای حمایت بیشتر از دوچرخه‌سواران.

سیدمحسن پورسیدآقایی افزود: بخشی از مشکلات اجتماعی و حتی خانوادگی امروز تحت تاثیر آلودگی و ترافیک است. همچنین ابتلای زیاد شهروندان به برخی بیماری‌ها مانند سرطان و... ناشی از همین ذرات و آلودگی‌هایی است که از اگزوز خودروها متصاعد می‌شود.

وی تاکید کرد: ریه‌ها و سیستم گوارشی بدن قدرت تفکیک ذرات زیر ۲.۵ میکرون را ندارند و وقتی تنفس می‌کنیم این ذرات وارد خون می‌شوند. مشکل ترافیک و آلودگی تهران، یک مساله ملی است و در شهر بزرگی مثل تهران که حدود ۱۳ میلیون نفر در آن تردد می‌کنند و ۸ میلیون ساکن هستند، باید این معضل را جدی بگیریم.

پورسیدآقایی با تأکید بر این‌که راه‌حل مشکل آلودگی و ترافیک در یک کلام، حذف خودروی شخصی است، گفت: ما نمی‌توانیم با ۴ میلیون خودروی شخصی در تهران، کاری برای رفع آلودگی بکنیم جز این‌که از خودروسواری دست برداریم و بهترین جایی که می‌شود فرهنگ‌سازی کرد، مدارس هستند.

وی تصریح کرد: دانش آموزان ما باید آموزش ببیند که با دوچرخه یا پای پیاده به مدرسه رفت‌وآمد کنند تا هوای شهر سالم باشد. امروز یکی از مسائل اساسی ما با آموزش‌وپرورش، ساماندهی سرویس‌ها است. نزدیک به ۲۰ هزار خودرو به‌عنوان سرویس مدارس برای جابجایی دانش آموزان استفاده می‌شوند که خود این‌ها ترافیک و آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند.

رییس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک  افزود: برای رفع وابستگی به سواری شخصی و خودرومحوری که زندگی همه ما را در برگرفته، بهترین راه این است که از مدارس، موضوع دوچرخه را جدی بگیریم و دانش‌آموزان را با فرهنگ دوچرخه‌سواری آشنا کنیم. متاسفانه در بسیاری از مدارس اجازه نمی‌دهند دانش‌آموز با دوچرخه وارد مدرسه شود و او را به بهانه‌های مختلف ازجمله نداشتن ایمنی کافی از این کار منع می‌کنند یعنی ما با فرهنگ مخالفت با دوچرخه در آموزش‌وپرورش روبه‌رو هستیم.

وی یادآور شد: با امضای این تفاهم‌نامه آموزش‌وپرورش این پیام را به همه دانش آموزان و مدیران آموزش‌وپرورش می‌دهد که موافق با ترویج دوچرخه در مدارس است. ما طبیعتا اجرای این تفاهم‌نامه را در همه ادارات کل آموزش‌وپرورش و مناطق دنبال خواهیم کرد تا مفاد این تفاهم‌نامه تبدیل به رویه‌ای شود که در همه مدارس اجازه دهند دانش آموزان با دوچرخه تردد و محل‌های پارک برای دوچرخه پیش‌بینی کنند.

 پورسیدآقایی تصریح کرد: ما می‌دانیم که دوچرخه در شرایط امروز خیابان‌های تهران، وسیله کاملا امنی نیست اما نمی‌شود به دلیل ریسک تصادفات ما کلا یک مد حمل‌ونقل مهم و پاک را کنار بگذاریم چون ضررهای خودرومحوری بیشتر از ریسک تصادف دوچرخه است. دانش آموزان ما وقتی دائما به رفت‌وآمد با خودروی شخصی و سرویس وابسته بشوند، خطرش برای سلامتی خودشان و محیط‌زیست کشور، بیش‌تر از خطر تصادفات احتمالی است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که مزایای توسعه دوچرخه‌سواری در شهر برای دانش‌آموزان بیشتر از آن است که نگران تصادفات احتمالی باشیم، گفت: می‌شود با ایمنی بیشتر و کنترل و وضع قوانین بهتر و با همکاری با سایر نهادها مثل پلیس این حوادث را کاهش داد و سلامتی دانش آموزان را حفظ کرد.

معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی نیز در این مراسم با اشاره به آسیب‌های متعدد اجتماعی که این روزها دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، گفت: هر برنامه‌ای که به ارتقاء مهارت‌های اجتماعی و زندگی دانش‌آموزان منتهی شود در دستور کار وزارت آموزش‌وپرورش قرار می‌گیرد.

مجتبی زینی‌وند با تأکید بر ضرورت نهادینه شدن الگوهای رفتاری ترافیکی و فرهنگ صحیح رانندگی در جامعه اظهار کرد: وزارت آموزش‌وپرورش با داشتن ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم، قطعا می‌تواند به متولیان مدیریت شهری در درونی کردن این باورها و ارزش‌ها کمک کند.

وی تصریح کرد: لازم است برای دوچرخه‌سواری به‌عنوان یکی از  برنامه‌های ورزشی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شود و قطعا آموزش‌وپرورش می‌تواند به ایجاد فرهنگ دوچرخه‌سواری در میان مردم کمک کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین