| کد خبر: 234362 |

◄ چند راهکار تبدیل ایران به چهار راه ترانزیتی منطقه

دیپلماسی راه فقط راه شرقی غربی نیست که قرار است از چین وارد آسیای میانه و ایران شود و به سمت دریایی مدیترانه و ترکیه و قفقاز برود بلکه 2 راه دیگر نیز است که یکی کریدور بین المللی شمال جنوب است که از روسیه به کشور آذربایجان و ایران و اقیانوس هند و هند می رود و دیگری کریدور جنوبی شمالی یا کلان استراتژی هندی مائوسم (حوزه دربردارنده آفریقای شرقی و جنوب ایران و سریلانکا و آسیای جنوب شرقی) است.

تین نیوز

یک عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است پیامدهای موفقیت آمیز توافقنامه 25 سالع ایران و چین می تواند یکی از نمودها و نمادهای دیپلماسی راه باشد.

به گزارش تین نیوز، آرش رئیسی نژاد، این مطلب را در گفت و گو با خبرگزاری فارس و در توضیح  دیپلماسی راه و چگونگی گسترش راه های ایران و اهمیت آن عنوان کرد و افزود: بر این باورم که اگر دستاورد دیپلماسی راه از درون این توافقنامه بیرون نیاید این توافقنامه صرفا یک رابطه دوجانبه اقتصادی و نه استراتژیک بین ایران و چین خواهد بود و به مرور زمان هم آثار اساسی آن از بین می رود.

به گفته وی دیپلماسی راه تا دیپلماسی انرژی که بخشی از دیپلماسی راه است می تواند در سه سطح به ایران یا به همان بسته نجات اقتصادی ایران یا همان برنامه بنای ایران کمک کند.

رئیسی نژاد یکی از این سطوح را از طریق سرمایه گذاری خارجی دانست و افزود: طرف های غربی در چند دهه اخیر نشان داده اند که نمی توانند در بخش سرمایه گذاری شریک قابل اعتماد ایران اسلامی باشند.

او عنوان کرد: دیپلماسی راه همچنین می تواند ایران را به عنوان هاب ترانزیتی منطقه به رسمیت بشناسد.

به گفته وی ایران همواره نقشی تاریخی به عنوان چهارراه جهان در دوران گذشته داشته از طریق راه ابریشم باستانی و از  کنترل این مسیر در موازنه قوا در رقابت با روم تاثیر گذار بود.

رئیسی نژاد تاکید کرد: همچنین ایران می تواند از طریق این توافقنامه بازدارندگی عمومی شکل بدهد که از طریق آن  قدرت های بزرگ دیگر نمی توانند ما را از اقتصاد بین الملل دور کند. اگر ایران به نقطه صفر راه ابریشم زمینی و دریایی تبدیل شود آن وقت طرف مقابل به سختی می تواند با تحریم های گسترده کشور را از اقتصاد بین الملل دور کند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: البته دیپلماسی راه فقط راه شرقی غربی نیست که قرار است از چین وارد آسیای میانه و ایران شود و به سمت دریایی مدیترانه و ترکیه و قفقاز برود بلکه 2 راه دیگر نیز است که یکی کریدور بین المللی شمال جنوب است که از روسیه به کشور آذربایجان و ایران و اقیانوس هند و هند می رود و دیگری کریدور جنوبی شمالی یا کلان استراتژی هندی مائوسم (حوزه دربردارنده آفریقای شرقی و جنوب ایران و سریلانکا و آسیای جنوب شرقی) است.

برای دریافت فیلم کامل این گفت و گوی تصویری اینجا کلیک کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.