| کد خبر: 186147 |

◄ عملیات سم‌پاشی برای مقابله با هجوم ملخ‌ها به هرمزگان و جنوب کرمان

هجوم ملخ‌ها که از بهمن 97 از عربستان به‌سوی ایران انجام‌شده بود حال با گرم‌تر شدن هوا افزایش چشمگیری یافته است و باعث بروز مشکلات زیادی در استان‌های جنوبی کشور شده است.

تین نیوز

هجوم ملخ‌ها که از بهمن 97 از عربستان به‌سوی ایران انجام‌شده بود حال با گرم‌تر شدن هوا افزایش چشمگیری یافته است و باعث بروز مشکلات زیادی در استان‌های جنوبی کشور شده است.

 از اسفندماه سال گذشته تاکنون، در سطح ۱۹هزار هکتار از زمین‌های استان هرمزگان با دسته‌های میلیونی ملخ بالدار صحرایی مهاجم مبارزه شده است. با پیوستن مجدد ناوگان هوایی، عملیات سم‌پاشی علیه این آفت بسیار خطرناک و ویران‌کننده با استفاده از دو فروند هواپیمای مخصوص از زمین و هوا زیر نظر ستاد مبارزه با ملخ هرمزگان درحال انجام است.

حدود ۳۰۰ نفر کارشناس و نیروی فنی آموزش‌دیده، در قالب گروه‌های ردیاب و مبارزه، درحال مبارزه با دسته‌های ملخ بالدار صحرایی هستند تا از هجوم دسته‌های چند صدمیلیونی آن به زمین‌های زراعی و باغی این استان و استان‌های هم‌جوار جلوگیری کنند.

جدیدترین ریزش دسته‌های ملخ صحرایی بالدار عصر روز سه‌شنبه و صبح چهارشنبه گذشته از شهرستان حاجی‌آباد گزارش‌شده که درحال حرکت به سمت بندرعباس هستند.

هنوز ملخ‌ها نتوانسته‌اند به محصولات زراعی صدمه بزنند

علیرضا صفا ایسینی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان دراین‌باره گفت: برای مقابله با هجوم ملخ‌ها در استان تا امروز سم‌پاشی بیش از ۲۰هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی هرمزگان انجام‌شده است.

صفا ایسینی بیان داشت: برای مقابله با هجوم ملخ‌ها در استان، این سم‌پاشی به‌وسیله دو فروند هواپیمای دستی و خودرویی، توسط عوامل سازمان جهاد کشاورزی استان انجام‌گرفته که این امر همچنان ادامه خواهد داشت.

او بابیان اینکه این ملخ‌ها از شبه‌جزیره عربستان وارد کشور شده‌اند، اظهار داشت: ورود ملخ‌ها از جزیره لاوان به استان صورت گرفته و درحال‌حاضر برخی مناطق استان درگیر آن هستند و اینکه می‌گویند ملخ‌ها از حاجی‌آباد وارد بندرعباس می‌شوند واقعیت ندارد.

صفا ایسینی بابیان اینکه هجوم ملخ‌ها مختص استان هرمزگان نیست، افزود: ورود ملخ‌های صحرایی به کشور از هشتم بهمن‌ماه سال گذشته از شبه‌جزیره عربستان که شامل کشورهای عربستان، امارات و عمان است، آغازشده و به مناطق جنوبی کشور شامل استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان رسیده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از آماده‌سازی شش فرودگاه سیار خبر داد، گفت: به‌منظور سهولت در امر سم‌پاشی هوایی به‌غیراز فرودگاه‌های استان، شش فرودگاه سیار نیز در مناطق مختلف استان آماده‌سازی شده است.

او بابیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه خسارتی در بخش کشاورزی در استان اعلام‌نشده است، ملخ‌ها بیشترین خسارت را به محصولات زراعی وارد می‌سازند که در این حوزه تاکنون هیچ‌گونه گزارشی اعلام‌نشده است.

صفا ای سینی در پایان افزود: هجوم ملخ‌ها به استان تاکنون دو بار رخ‌داده است که با توجه به‌احتمال وقوع موج سوم حمله از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس استان در آماده‌باش کامل بسر می‌برد.

تاکنون ملخ‌ها به مزارع جنوب کرمان وارد نشده‌اند

سعید برخوردی، رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اینکه تاکنون ملخ‌ها در جنوب استان کرمان وارد مزارع نشده‌اند، گفت: درحال‌حاضر این آفت به مراتع و علفزارها هجوم آورده اما شرایط تحت کنترل است.

برخوردی به اشاره به ورود دسته‌های ملخ به ایران گفت: ملخ‌ها در دسته‌های چند صد هزارتایی بعد از عبور از عربستان و خلیج‌فارس، به هرمزگان آمده‌اند و درحال‌حاضر جنوب استان کرمان و جنوب استان فارس را هم درگیر کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه در جنوب استان کرمان به‌ویژه در منطقه جازموریان از بهمن‌ماه درگیر این مسئله هستیم، ادامه داد: جازموریان به‌عنوان یکی از مراتع و علفزارهای بزرگ جنوب شرق کشور برای ملخ‌ها جذاب است و به همین دلیل ملخ‌ها از بهمن‌ماه به شکل دسته‌های پراکنده وارد منطقه شده‌اند.

شرایط تحت کنترل است

برخوردی با اشاره به اینکه درحال مبارزه با این آفت هستیم، افزود: تاکنون در این زمینه موفق بوده‌ایم و شرایط تحت کنترل است.

برخوری با اشاره به اینکه تاکنون دسته‌های ملخ به هیچ مزرعه‌ای وارد نشده‌اند، گفت: درحال‌حاضر ملخ‌ها فقط وارد مراتع به‌ویژه جازموریان شده‌اند.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان اقلیم و بارندگی‌های اخیر را در این مورد تأثیرگذار دانست و بیان کرد: با توجه به شرایط مناسب ملخ تخم‌گذاری کرده‌اند که منتظریم به شکل پوره‌ای دربیایند تا در این مرحله با این آفت مبارزه کنیم.

تخم‌گذاری ملخ‌ها در مراتع و علفزارها

او با اشاره به اینکه مراتع جازموریان درحال خشک شدن هستند، افزود: جازموریان میزبان سنتی ملخ است و بارندگی‌ها و سرسبزی مراتع شرایط را برای تخم‌ریزی بیشتر ملخ مهیا کرد.

برخوری با اشاره به هجوم ملخ‌ها به مناطق سرسبز تصریح کرد: هرساله وضعیت ملخ‌ها توسط فائو رصد می‌شود و ما نیز وضعیت منطقه را به این سازمان اعلام کرده و ارزیابی‌ها توسط آن‌ها انجام و سپس وضعیت پیشروی ملخ‌ها به ما اعلام می‌شود.

او با اشاره به اینکه درحال‌حاضر بخشی از استان فارس، هرمزگان و جنوب استان کرمان درگیر این آفت است، گفت: سم‌پاشی برای مبارزه با ملخ‌ها ادامه دارد و تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است ضمن اینکه فائو درزمینهٔ رصد و کنترل این آفت با ما همکاری می‌کند.

استقرار یک فروند هواپیمای سم‌پاش در فرودگاه جیرفت

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان تصریح کرد: یک فروند هواپیمای سم پاس در فرودگاه جیرفت مستقرشده است تا درصورت گستردگی آفت و پاسخگو نبودن سم پاسی زمینی این کار با هواپیما انجام شود.

برخوردی با اشاره به اینکه یک باند خاکی در حاشیه تالاب جازموریان احداث‌شده است، افزود: عملیات احداث یک باند دیگر هم تا پایان هفته به پایان می‌رسد.

او بابیان اینکه شرایط فعلاً تحت کنترل است و مشکل خاصی نداریم، افزود: با توجه به اینکه هجوم ملخ خطر زیادی دارد، تمام انرژی خود را در جهت مبارزه گذاشته‌ایم.

برخوری ادامه داد: ملخ اگر حالت تهاجمی بگیرد و دسته‌های بزرگ میلیونی تشکیل بدهد می‌تواند باعث نابودی مزارع شود؛ البته به دلیل اینکه محصولات کشاورزی در جنوب کرمان در مراحل پایانی هستند خطر کمتری متوجه به این منطقه است؛ ضمن اینکه تأکید می‌کنم ملخ‌ها هنوز وارد مزارع نشده‌اند.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه هر ملخ می‌تواند ۲۰۰ تا ۳۰۰ تخم بگذارد، افزود: این مسئله کمی خطرناک است به همین دلیل با حساسیت درحال کنترل شرایط هستیم.

عملیات مبارزه با ملخ‌ها موفقیت‌آمیز است

او با اشاره به اینکه تاکنون عملیات مبارزه با این آفت موفقیت‌آمیز بوده است، گفت: می‌طلبد همه استان در این زمینه هماهنگ باشند و برای کنترل به کمک ما بیایند.

برخوری گفت: درحال‌حاضر سازمان جهاد کشاورزی با این آفت به‌عنوان آفت عمومی مبارزه می‌کند و درصورت ورود ملخ‌ها به مزارع به کشاورزان اطلاع‌رسانی می‌شود که چه اقدامی انجام دهند.

او از سم‌پاشی ۷۰۰ هکتار از مزارع جنوب استان برای مقابله با ملخ‌های مهاجر خبر داد و افزود: گروه‌های اعزامی از سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان و وزارت جهاد کشاورزی در منطقه حضور دارند.

برخوری افزود: یک آمادگاه با هشت خودروی سم‌پاش ulv در شهرستان قلعه گنج برای سم‌پاشی زمینی مستقرشده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.