|
کد خبر:
106448
|
بهرهوری ترانزیتی کریدور شمال جنوب
تیننیوز| رضا کامی*: کریدور شمال ـ جنوب در صورت راهاندازی نقش مهمی در تقویت ترانزیت ایران خواهد داشت. در بهرهبرداری از این کریدور، ترکیبی از مسیرهای ریلی و جادهای در دسترس کشورها خواهد بود اما نکته مهم در این میان، تکمیل خطآهن آستاراست که میتواند راهآهن ایران را به جمهوری آذربایجان و از آنجا به روسیه و اروپا متصل کند.
با توجه به گستره راهآهن در کشورهای سیآیاس (مانند آذربایجان، ارمنستان و روسیه) و ارتباط ریلی این کشورها با چین، کره و ژاپن و کشورهای اروپایی، کریدور شمال ـ جنوب از نظر حمل سریع کالا، کاهش قیمت حمل و افزایش درآمدهای ترانزیتی برای کشورهای مسیر مفید خواهد بود.
پیش از این نیز برای توسعه ارتباطات ترانزیتی، طرحی مطرح شده بود که بر اساس آن، ایران از مسیر جلفا در ارمنستان و از مرز ارس به آذربایجان متصل شود اما این مسیر بعد از انجام مطالعه و با توجه به اختلافهای میان ارمنستان و آذربایجان در مرز، عملیاتی نشد تا گزینه بعدی، اتصال ریلی از مرز آستارا باشد.
در حال حاضر راهاندازی خط ریلی آستارا (ایران) ـ آستارا (آذربایجان) را میتوان مهمترین گام در بهرهبرداری از کریدور شمال ـ جنوب دانست. البته همزمان باید راهآهن رشت ـ آستارا نیز تکمیل شود.
در حال حاضر از هندوستان و کشورهای اروپایی میلیونها تن کالا در مدت ۶۰ روز ترانزیت میشود که با تکمیل و بهرهبرداری از کریدور شمال ـ جنوب این مدت به ۱۰ تا ۱۴روز کاهش خواهد یافت و مسیر فعلی ترانزیت از هندوستان تا هلسینکی فنلاند حدود ۲هزار کیلومتر کوتاه خواهد شد.
هزینه ترانزیت بین کشورهای حوزه اقیانوس هند و شمال اروپا از مسیر شمال ـ جنوب تا حدود ۳۰درصد ارزانتر از مسیرهای موجود است و بازرگانان جنوب شرقی و مرکز آسیا، خاورمیانه، حوزه اقیانوس هند و خلیجفارس و ترانزیتکنندگان شمال اروپا با استفاده از این کریدور میتوانند ترانزیت سریع و ارزان بین اروپا و آسیا داشته باشند.
* عضو کمیسیون حملونقل اتاق ایران
پیش از این نیز برای توسعه ارتباطات ترانزیتی، طرحی مطرح شده بود که بر اساس آن، ایران از مسیر جلفا در ارمنستان و از مرز ارس به آذربایجان متصل شود اما این مسیر بعد از انجام مطالعه و با توجه به اختلافهای میان ارمنستان و آذربایجان در مرز، عملیاتی نشد تا گزینه بعدی، اتصال ریلی از مرز آستارا باشد.
در حال حاضر راهاندازی خط ریلی آستارا (ایران) ـ آستارا (آذربایجان) را میتوان مهمترین گام در بهرهبرداری از کریدور شمال ـ جنوب دانست. البته همزمان باید راهآهن رشت ـ آستارا نیز تکمیل شود.
در حال حاضر از هندوستان و کشورهای اروپایی میلیونها تن کالا در مدت ۶۰ روز ترانزیت میشود که با تکمیل و بهرهبرداری از کریدور شمال ـ جنوب این مدت به ۱۰ تا ۱۴روز کاهش خواهد یافت و مسیر فعلی ترانزیت از هندوستان تا هلسینکی فنلاند حدود ۲هزار کیلومتر کوتاه خواهد شد.
هزینه ترانزیت بین کشورهای حوزه اقیانوس هند و شمال اروپا از مسیر شمال ـ جنوب تا حدود ۳۰درصد ارزانتر از مسیرهای موجود است و بازرگانان جنوب شرقی و مرکز آسیا، خاورمیانه، حوزه اقیانوس هند و خلیجفارس و ترانزیتکنندگان شمال اروپا با استفاده از این کریدور میتوانند ترانزیت سریع و ارزان بین اروپا و آسیا داشته باشند.
* عضو کمیسیون حملونقل اتاق ایران
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.