| کد خبر: 175423 |

◄ موتورسواران 70 درصد جانباختگان حوادث ترافیکی یزد

70 درصد جانباختگان حوادث ترافیکی یزد موتورسواران هستند.

تین نیوز

رئیس پلیس راهور یزد، از فوت 37 نفر در حوادث رانندگی درون‌شهری این استان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: 70 درصد جان‌باختگان این حوادث موتورسوار و در گروه سنی 10 تا 40 ساله قرار داشته‌اند.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، سرهنگ‌ محمد پورشمس، در همایش طلایه‌داران فرهنگ ترافیک افزود: 27 درصد (10 نفر) جان‌باختگان حوادث ترافیکی درون‌شهری استان را نیز عابران پیاده که عموما دارای سن بالای 50 سال بوده‌اند، تشکیل می‌دهد که این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی برای این گروه به‌منظور کاهش تلفات را دوچندان می‌کند.

وی از کاهش 12درصدی تصادفات منجر به فوت در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: این موفقیت، حاصل تلاش همه متولیان و دست‌اندرکاران حوزه ترافیک بوده که با همدلی به‌دست‌آمده است.

سرهنگ پورشمس اظهار کرد: در نیمه نخست امسال با بیش از 400هزار تخلف ترافیکی درون استانی برخورد شد.

وی، حرکات حادثه‌ساز، مزاحمت، شیشه دودی، مزاحمت کاروان‌های عروسی، سبقت و سرعت غیرقانونی، صحبت با تلفن همراه، حرکات مارپیچ و ... را ازاین‌گونه تخلفات برشمرد و تصریح کرد: خودروهای دارای این تخلفات با دستور قضایی به مدت یک هفته توقیف می‌شود.

رئیس پلیس راهور یزد بابیان اینکه کشورهای موفق در کاهش حوادث رانندگی، در اجرای سیستم ترافیک هوشمند موفق بوده‌اند و سیستم ترافیک هوشمند به دوربین‌های کنترل سرعت محدود نمی‌شود، اضافه کرد: این سیستم، مجموعه‌ای از امکانات مخابراتی، مهندسی ترافیک و... است.

وی یادآور شد: برای افزایش نظم و انضباط ترافیکی و کاهش حوادث و تخلفات در خیابان‌های کاشانی، مطهری و بخشی از خیابان فرخی یزد، اقدام به نصب «رفوژ» شده که افزایش اجرای این طرح نقش موثری در بهبود ترافیک شهری دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: در پنج ماه نخست امسال 101 نفر در جاده‌های برون‌استانی یزد، فوت و سه هزار و 144 نفر زخمی شدند.

محسن صادقیان بابیان این‌که پیامد این حوادث دردناک، ایجاد آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی به جامعه است، آمار کل فوتی‌های تصادفات جاده‌ای در کشور در سال‌جاری را پنج‌هزار و 295 نفر ذکر کرد، با تاکید بر تشکیل بانک اطلاعات تصادفات جاده‌ای نقش آموزش در پایه‌های نخست تحصیلات ابتدایی را در ارتقا فرهنگ ترافیک و کاهش آسیب‌های این حوزه موثر ارزیابی کرد فرمانده انتظامی یزد، حوزه ترافیک با امنیت روانی جامعه سروکار دارد فرمانده انتظامی استان یزد هم در این همایش گفت: حوزه ترافیک با امنیت روانی جامعه سروکار دارد که اگر کنترل نشود، خسارات زیادی برجا می‌گذارد.

سردار محمدرضا میرحیدری اظهار کرد: ضعف فرهنگ ترافیک، موجب ورود همه بخش‌ها به این حوزه شده است.

وی تلفات فوتی ناشی از سوانح رانندگی کشور در جاده‌ها در سال 84 را 28 هزار نفر ذکر کرد و بابیان اینکه این رقم در سال 96، 47‌درصد کاهش داشته، علت این کاهش باوجود سه برابر شدن تعداد خودروهای کشور را توجه بیشتر مردم در رعایت قوانین و مقررات عنوان کرد.

فرمانده انتظامی استان یزد بابیان این‌که ازلحاظ امکانات و تجهیزات، به حوزه ترافیک توجه کافی نشده تصریح کرد: به مردم اطمینان می‌دهیم که پلیس وظیفه‌شناس این بخش، نسبت به ارتقای آموزش اقدام می‌کنند تا شاهد کاهش روزبه‌روز تلفات رانندگی باشیم.

مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد نیز در این همایش از راه‌اندازی دومین پارک ترافیک استان یزد به متراژ چهار هزار مترمربع تا پایان سال جاری خبر داد.

حمید دهقان بابیان این‌که وظیفه این پارک، آموزش شهروندان و دانش آموزان است، افزود: تعامل و مشارکت دستگاه‌های استان در این حوزه، مطلوب است و اما از بخش تجلیل از فعالان حوزه ترافیک یزد، همایش یک‌روزه طلایه‌داران فرهنگ ترافیک در تالار فرهنگ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار و از پیشگامان این حوزه شامل همیاران پلیس، پلیس‌یاران نوجوان، راه‌یاران محله، فرهنگ‌سازان ترافیک، فعالان بخش حمل‌ونقل، شهرداری، اداره راه، فوریت‌های پزشکی و هم‌چنین خبرنگار فعال ایرنا در این حوزه تجلیل شد.

در آیتم پایانی همایش طلایه‌داران فرهنگ ترافیک، کلیپ‌هایی از حوادث رانندگی شهر یزد به نمایش درآمد که در این کلیپ‌ها، صحنه‌هایی از برخورد وسایل نقلیه در خیابان‌ها و به‌خصوص چهارراه‌های شهر یزد به نمایش درآمد که یک پای ثابت این حوادث، موتورسواران بودند. یزد، در زمره استان‌هایی است که آمار سوانح و تصادفات رانندگی آن بالاست و تصادفات موتورسواران درصد قابل‌توجهی را دارا است.

آن‌طور که گفته‌شده بیش از 80‌درصد موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند که همین بی‌توجهی منجر به وارد شدن ضربه‌های شدید به سروصورت و افزایش درصد مرگ‌ومیرها آنان در حوادث شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.