| کد خبر: 248414 |

محدودیت تردد کامیون‌ های ایرانی به ترکمنستان از مرز اینچه‌ برون برداشته شد

مدیرکل گمرکات گلستان گفت که با پیگیری‌ استاندار گلستان، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و این اداره کل، محدودیت تردد کامیون‌ های ایرانی به مقصد ترکمنستان از مرز زمینی اینچه‌ برون پس از سه سال برداشته شد.

تین نیوز

مدیرکل گمرکات گلستان گفت که با پیگیری‌ استاندار گلستان، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و این اداره کل، محدودیت تردد کامیون‌های ایرانی به مقصد ترکمنستان از مرز زمینی اینچه‌برون پس از سه سال برداشته شد.

به گزارش تین نیوز، سیدابراهیم حسینی بیان داشت: پس از شیوع و همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ در اواخر سال ۹۸، ترکمنستان اقدام به جلوگیری از ورود کامیون‌های ایرانی و ترانزیت به این کشور کرد و این ممنوعیت تاکنون برقرار بود.

وی افزود: پیگیری‌ فراوان مسوولان ایرانی و به‌خصوص وزارت امور خارجه برای صدور مجوز تردد کامیون‌های ایرانی به مقصد ترکمنستان انجام شد که سرانجام این پیگیری‌ها در سفر اخیر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان به این کشور نتیجه داد و مجوز تردد دوباره کامیون‌های ایرانی صادر گردید.

حسینی اضافه کرد: از این پس تجار و بازرگانانی گلستانی که قصد صادرات کالا با کامیون به کشور ترکمنستان دارند می‌توانند نسبت به دریافت روادید (ویزا) برای راننده کامیون مدنظر خود از این کشور این همسایه اقدام کرده و کالاهای خود را صادر کنند.

مدیرکل گمرکات گلستان همچنین گفت که تسهیلات خوبی برای تجار و رانندگان کامیون که قصد حمل بار به کشور ترکمنستان را دارند، اخذ شد که یکی از آنها کاهش عوارض تردد از  ۱.۵ دلار در هر کیلومتر به ۲۰۰ دلار در سراسر این کشور بود.

وی ابراز امیدواری کرد که تردد کامیون‌های ایرانی به مقصد ترکمنستان از مرز اینچه برون همانند قبل از شیوع کرونا با روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ کامیون انجام شود.

حسینی همچنین با اشاره به صادرات غیرنفتی گلستان در هفت ماه گذشته گفت که از اول فروردین تا پایان مهر امسال افزون بر ۲۰۰ هزار تن انواع کالاهای غیرنفتی از مبادی گمرکی این استان شمالی به ارزش ۱۲۱ میلیون و ۹۱ هزار دلار صادر شد که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۴ درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری ۳۵ درصد بیشتر شد.

وی با اشاره به حجم واردات گمرکات گلستان در هفت ماه گذشته نیز افزود: در این مدت افزون بر ۱۱ هزار و ۸۴۱ تن انواع کالا به ارزش ۲۳ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۹۷۹ دلار از طریق گمرک مرزی اینچه‌برون وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۱۸ درصد بیشتر و به لحاظ ارزش دلاری ۲۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

 اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.