| کد خبر ۳۱۰۷۰۵
کپی شد

چراغ سبز کرمان به بی آرتی

راه اندازی خط اتوبوس تندرو (بی آرتی) در شهر کرمان اکنون بیش از هر زمان دیگری به مرحله اجرا نزدیک شده است و بیلبوردهای سطح شهر نیز از آغاز عملیات مناسب سازی پیاده روهای خیابان شهید بهشتی برای آماده سازی خط یک بی آرتی خبر می دهند. با این حال، این طرح همچنان با اما و اگرهایی روبه رو است.

چراغ سبز کرمان به بی آرتی
تین نیوز |

راه اندازی خط اتوبوس تندرو (بی آرتی) در شهر کرمان اکنون بیش از هر زمان دیگری به مرحله اجرا نزدیک شده است و بیلبوردهای سطح شهر نیز از آغاز عملیات مناسب سازی پیاده روهای خیابان شهید بهشتی برای آماده سازی خط یک بی آرتی خبر می دهند. با این حال، این طرح همچنان با اما و اگرهایی روبه رو است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری کرمان معتقد است در صورت موافقت تمامی ارکان استان، انجام پروژه بی آرتی در شهر شدنی است.

وحید خلیفه اظهار کرد: متاسفانه درباره خطوط حمل ونقل همگانی انبوه بر از جمله اتوبوس های تندرو یا همان بی آرتی وحدت نظر وجود ندارد که دلیل اصلی آن هم این است که دوستانی که اظهارنظر کردند از تبعات اجتماعی آن نگرانند و یا شاید از خروجی های طرح، اطمینان کامل ندارند. اگر همه مطمئن بودند که مردم کرمان از خطوط اتوبوسرانی بیش ترین بهره را خواهند برد این کار سریعتر انجام می شد.

چرا بی آرتی؟

با توجه به رشد جمعیت شهری، افزایش تعداد خودروها و گسترش روزافزون نیاز به سفرهای درون شهری، شهر کرمان نیز همانند بسیاری از شهرهای بزرگ کشور با چالش هایی جدی در حوزه تراکم ترافیک مواجه است.

ترافیک در بسیاری از معابر شهر رو به افزایش گذاشته که علاوه بر اتلاف زمان شهروندان در مسیرهای مبدا به مقصد، بر افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا نیز تاثیر دارد. سیستم فعلی حمل ونقل عمومی کرمان که شامل اتوبوس و تاکسی است، توان پاسخ گویی کامل به نیازهای شهر را ندارد.

در همین حال، تجربه شهرهای کشور و جهان ثابت کرده که سیستم حمل ونقل عمومی سریع و کارآ و ارزان یکی از موثرترین و کم هزینه ترین راهکارها برای بهبود وضعیت ترافیک است.

اگرچه در سال های گذشته هر زمان سخن از تقویت حمل ونقل عمومی می شد عده ای راه اندازی مترو را در کرمان به عنوان بهترین راه حل مطرح می کردند تا آن جایی که برخی از استانداران سابق نیز این طرح را دنبال کرده اند اما اکنون آنچه که مورد تایید و تاکید کارشناسان و تصمیم سازان است راه اندازی اتوبوس تندرو یا همان بی آرتی است چرا که جمعیت و اقتصاد شهر کرمان راه را بر احداث مترو بسته است.

سیستم بی آرتی با بهره گیری از خطوط ویژه، زمان بندی منظم، ظرفیت جابه جایی بالا و سرعت بیش تر نسبت به اتوبوس های معمولی، می تواند ضمن کاهش زمان سفر، کیفیت خدمات رسانی در مسیرهای پرتردد شهر را ارتقا دهد. این سامانه برخلاف مترو، نیازمند سرمایه گذاری اولیه کمتر و زمان اجرای کوتاه تری است و به سرعت می تواند به بخشی از شبکه حمل ونقل پایدار شهر تبدیل شود.

کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا که از دستاوردهای کاهش تعداد خودروهای تک سرنشین است، همچنین، افزایش ایمنی تردد و نظم بیش تر در جریان ترافیک از مزایای وجود بی آرتی در شهرهاست که اگر در کرمان هم فعال شود به طور مستقیم بر کیفیت زندگی شهروندان نیز تأثیر خواهد گذاشت.

در دوره کنونی شورا و شهرداری کرمان، طرفداران بی آرتی بیش از همیشه بوده اند و همین موجب شده تا ایجاد خط بی آرتی در این شهر به واقعیت نزدیک شود آن چنان که به زودی اصلاح پیاده روهای ابتدای خیابان شهید بهشتی آغاز می شود که یک گام اجرایی برای مهیا کردن مسیر حرکت اتوبوس های بی آرتی است.

تنها راه حل

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری کرمان در پاسخ به خبرنگار ایرنا که بالاخره چه زمانی نخستین اتوبوس تندرو در شهر کرمان به راه می افتد؟ توضیح داد: نکته قابل توجه این است که خط بی آرتی ما باید همزمان با خطوط حمل ونقل همگانی در سطح شبکه و به صورت چابک کار کند وگرنه اینکه صرفا بخواهیم خط اتوبوس بی آرتی فعال کنیم شاید به اهداف موردنظر که کاهش استفاده از خودروی شخصی است نرسیم. بنابراین، در شهرداری کرمان تمرکز را بر خرید اتوبوس گذاشته ایم تا خطوط تغذیه کننده بی آرتی تکمیل شود.

خلیفه افزود: مطالعات طرح جامع ترافیک به مرحله ای رسیده که می دانیم برای اینکه بتوانیم خطوط چابک و قابل اطمینانی داشته باشیم که بتوانند خط بی آرتی را به خوبی تغذیه کنند باید حداقل بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر کرمان فعال باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل، یکی از اهدافی که دنبال می کنیم و شهردار و معاون حمل ونقل و معاون مالی شهردار به طور جدی آن را پیگیری می کنند این است که امسال تا هر تعداد که ممکن است برای شهر کرمان اتوبوس خریداری شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری کرمان تصریح کرد: راهکاری به جز سیستم حمل ونقل همگانی چابک برای رفع مشکل ترافیک شهر کرمان نداریم.

تکاپوی خرید اتوبوس

خلیفه در ادامه این گفت وگو، با اشاره به تلاش هایی که برای خرید اتوبوس در حال انجام است، اظهار کرد: طی مکاتباتی که در سطح وزارت کشور انجام شد حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به صورت اوراق مشارکت به شهر کرمان اختصاص داده شده که بتوانیم در این زمینه هزینه کنیم، ۵۰ درصد هزینه را هم دولت تعهد داده که پرداخت کند. ضمن اینکه اگر بتوانیم جذب مناسبی برای اوراق مشارکت داشته باشیم این وعده به ما داده شده که چنانچه تخصیصی برای اوراق مشارکت آمد به شهر کرمان مجدد عدد قابل توجهی از اوراق مشارکت تعلق بگیرد. این یک اقدام خوب برای خرید اتوبوس های جدید است.

وی افزود: قراردادی که برای خرید اتوبوس با بهمن موتور داریم حدود ۴۵ دستگاه است که ۳۵ تا ۳۶ دستگاه آن اتوبوس ۱۲ متری و بقیه اتوبوس ۱۸ متری هستند. البته به دلیل مشکلات نقدینگی که گریبان گیر شهرداری کرمان شده است، در ورود اتوبوس ها به شهر مقداری تاخیر پیش آمده اما شهردار کرمان به طور مستمر پیگیر این هستند تا منابع مالی برای خرید اتوبوس های جدید تامین شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری کرمان با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۰ دستگاه اتوبوس در شهر کرمان فعال است، گفت: با اضافه شدن ۴۵ دستگاه جدید افزایش ۵۰ درصدی در تعداد ناوگان اتوبوسرانی شهر کرمان رقم خواهد خورد که بسیار تاثیرگذار است.

خلیفه خاطرنشان کرد: مطالعات طرح جامع ترافیک نشان می دهد که اگر ناوگان حمل ونقل همگانی در شهر کرمان به خوبی تقویت شود، استفاده از آن توسط شهروندان به ۲۰ درصد خواهد رسید البته ما پیش بینی استفاده ۳۰ درصدی را داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که شما اولویت را بر تقویت اتوبوسرانی شهر کرمان گذاشتید و پس از این، به سراغ راه اندازی بی آرتی خواهید رفت؟ گفت: این دو اقدام به صورت همزمان در حال انجام است. ۹ اتوبوس ۱۸ متری که در دست خرید است برای خط بی آرتی استفاده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری کرمان با بیان اینکه خط بی آرتی ترکیبی از اتوبوس های ۱۸ متری و ۱۲ متری است، افزود: لزومی ندارد که همه اتوبوس ها ۱۸ متری باشد.

خلیفه تاکید کرد: در حال تامین اتوبوس هستیم و همزمان طراحی شبکه در حال انجام است.

امید به خط دوم بی آرتی

وی ادامه داد: در مدل طرح جامع ترافیک، پیش بینی برای شهر کرمان این است که هر کرمانی حداکثر باید ۳۰۰ قدم بردارد تا به اولین ایستگاه اتوبوس برسد و از آنجا، حداکثر ۱۵ دقیقه معطل باشد تا سوار اتوبوس شبکه حمل ونقل همگانی شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری کرمان در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت فعلی سیستم حمل ونقل عمومی شهر کرمان احتمالا ۱۰۰ سال طول می کشد تا این هدف محقق شود! درست می گویم؟ گفت: نه. زمان زیادی نمی برد. خطوط در حال طراحی است، اگر ۴۵ دستگاه اتوبوس جدید اضافه شود و ۲ سال متوالی، چیزی بالغ بر یک هزار میلیارد تومان بودجه برای خرید اتوبوس اختصاص پیدا کند، پیش بینی من این است که در سال ۱۴۰۷ یک سیستم حمل ونقل همگانی چابک در شهر کرمان خواهیم داشت و در این سال، می توانیم خط ۲ بی آرتی را راه اندازی کنیم.

خلیفه یادآور شد: خط یک بی آرتی شهر کرمان از فرودگاه به گلزار شهدا می رسد و خط ۲ از شهرک افضلی پور به سمت میدان هفت باغ اجرا خواهد شد.

نه به کاهش عرض پیاده رو

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری کرمان در پاسخ به این پرسش که با این وضعیت، مردم کرمان فعلا و در آینده ای نزدیک نباید منتظر سرویس دهی اتوبوس های بی آرتی در شهر باشند؟ گفت: از نظر سازمان ترافیک، راه اندازی خط بی آرتی شروع شده است. وقتی اصلاح پیاده روهای خیابان های بهشتی و شریعتی انجام شود، بخش عمده ای از پروژه که احتمال می دادیم تبعات اجتماعی هم داشته باشد اجرا می شود.

خیلفه تصریح کرد: با طراحی ای که صورت گرفته، این پروژه تبعات اجتماعی ندارد چون برای افزایش عرض سواره رو، از فضایی که جوی حاشیه خیابان دارد استفاده می شود و کاهش عرض پیاده رو نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه به نظر من راه اندازی بی آرتی در شهر کرمان شروع خیلی خوبی دارد، افزود: ما به لحاظ منابع مالی به مشکل خوردیم؛ اگر منابع مالی کافی تامین می شد پروژه پیشرفت بیش تری داشت.

اتوبوس به جای خودروی شخصی

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری کرمان در پاسخ به این پرسش ایرنا که معاون عمرانی استاندار کرمان چندی پیش در گفت وگو با یکی از رسانه های محلی، نسبت به اینکه عرض خیابان شریعتی پاسخگوی حضور بی آرتی نیست ابراز نگرانی کرده بود؛ چه پاسخ کارشناسی به این نگرانی دارید؟ اظهار کرد: این نگرانی کاملا درست و به جاست. زمانی اتوبوس ترجیح داده می شود که سیستم حمل ونقل همگانی چابک و به گونه ای باشد که فرد از محل خانه و هر نقطه مبداء با فاصله کوتاهی به ایستگاه اتوبوس برسد و در زمان بندی کوتاهی سوار اتوبوس مقصد شود.

خلیفه افزود: اگر همین فردا ۲ لاین دیگر به خیابان شریعتی شهر کرمان اضافه کنیم، مملو از حضور خودروها خواهد شد چرا که عرضه، تقاضا را به دنبال دارد. اما امروزه در دنیا تعریض معابر کنار گذاشته شده و سیستم محدودیت دسترسی و مدیریت زمانیِ استفاده از معابر رواج یافته است. برای ورود خودروی شخصی به معابر نباید جذابیتی وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که معاون عمرانی استاندار کرمان در یک مصاحبه، اینکه می گویید مردم خودروهای شخصی را در خانه می گذارند و از اتوبوس استفاده می کنند را شبیه یک شوخی تعبیر کردند؛ آیا توجیه کارشناسی کافی برای اینکه کرمان می تواند بی آرتی داشته باشد اتفاق نیفتاده است؟ اظهار کرد: نمی دانم ایشان دقیقا چه گفتند اما معاون عمرانی استاندار و همگان اذعان کرده اند که بی آرتی برای شهر کرمان مفید و ضروری است ولی اینکه چطور اجرا شود هم موضوع مهمی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری کرمان افزود: معاون عمرانی استاندار کرمان برای توسعه و تقویت حمل ونقل همگانی ارزش بسیار زیادی قائلند و پیگیر آن هم هستند ولی تاکید دارند به گونه ای اجرا شود که تبعات کم تری داشته باشد.

خلیفه در پاسخ به اینکه آیا مجوز راه اندازی بی آرتی را از شورای ترافیک استان اخذ کرده اید؟ گفت: مجوز کلی را از شورای ترافیک گرفته ایم. دوستان گفته اند اصلاحاتی در طرح انجام و مجدد بررسی شود ولی مجوز کلی داده شده که بتوانیم پیاده روی خیابان شریعتی را اصلاح کنیم.

ضرورتی به نام بی آرتی

وی افزود: نگاه کارشناسی ما در شهرداری کرمان این است که اگر عرض خیابانی کم است برای خودروی شخصی کم باشد نه برای اتوبوس...

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری کرمان در پاسخ به این پرسش که آیا می توانید چنین دیدگاهی را در شهر کرمان که تاکنون تجربه خوبی در استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی نداشته و خودروسالار است اجرا کنید؟ گفت: باید الزامات آن را اجرا کنیم که شامل تامین اتوبوس، طراحی و اجرای خطوط و ایستگاه هاست. پس از آنکه تغذیه کننده ها آماده شد به خط اصلی بی آرتی می رسیم.

خلیفه افزود: در مراحل پایانی تهیه طرح جامع ترافیک شهر کرمان هستیم. پس از آنکه طرح در شورای ترافیک استان تصویب شد باید از وزارت کشور تاییدیه بگیرد و آنجا خواهند پرسید که سیستم حمل ونقل همگانی انبوه بر در شهر کرمان چیست؟ اگر بی آرتی در طرح نباشد به ما خرده می گیرند.

دعوت به همدلی

وی ابراز امیدواری می کند که اگر امسال و سال آینده اتوبوس های جدید خریداری شود، می توان عملیات راه اندازی خط یک بی آرتی را شروع کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری کرمان گفت: پیشرفت پروژه بستگی به این دارد که مجموعه استان برای راه اندازی بی آرتی همدل باشند.

خلیفه با تاکید بر اینکه در صورت موافقت تمامی ارکان استان، انجام پروژه بی آرتی شدنی است، افزود: بی آرتی باید تغذیه کننده های قوی داشته باشد. الان ۹۰ دستگاه اتوبوس در شبکه شهر کرمان داریم که با ورود اتوبوس های جدید به ۱۴۰ دستگاه می رسد. اگر بتوانیم این آمار را به ۲۰۰ برسانیم و حدود ۳۰ اتوبوس هم در خط بی آرتی فعال باشد شبکه حمل ونقل عمومی شهر کرمان در وضعیت مطلوبی قرار خواهد گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.