| کد خبر: 185907 |

ضرورت مهندسی مجدد اقتصاد برای رونق تولید

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال نو در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی، سال ۹۸ را «سال فرصت ها» خواندند و با تأکید بر اینکه تحقق شعار امسال یعنی «رونق تولید» موجب ایجاد تحول در بخش های مختلف، افزایش اشتغال، حل مشکلات معیشتی، اصلاح نظام بانکی، افزایش ارزش پول ملی و توازن بودجه­ ای خواهد شد، سخنان مهمی را در مورد اقتصاد و رونق تولید» بیان فرمودند.

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال نو در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی، سال ۹۸ را «سال فرصت ها» خواندند و با تأکید بر اینکه تحقق شعار امسال یعنی «رونق تولید» موجب ایجاد تحول در بخش های مختلف، افزایش اشتغال، حل مشکلات معیشتی، اصلاح نظام بانکی، افزایش ارزش پول ملی و توازن بودجه­ ای خواهد شد، سخنان مهمی را در مورد اقتصاد و رونق تولید» بیان فرمودند. 

ایشان تلاش فعالان اقتصادی برای رونق تولید داخلی را دربردارنده اجر الهی توصیف کردند و افزودند: دستگاه های مسئول باید به تولید کننده، سرمایه گذار و فعال اقتصادیِ سالم از زوایای مختلف از جمله اصلاح قوانین و مقرراتِ فضای کسب و کار کمک کنند. همچنین ایشان مقابله با سوءاستفاده کنندگان را از دیگر ضروریات رونق تولید برشمردند و افزودند: متأسفانه ذهن مبتکر ایرانی وقتی در کارهای شیطنت آمیز فعال می‌شود، به روش های عجیب و غریبی برای سوءاستفاده می رسد که قوای مجریه و مقننه و دستگاه های ناظر باید در این زمینه، کاملاً مراقب باشند.

همچنین ایشان «خرید کارخانه ها»، «فروش ماشین آلات»، «اخراج کارگران و تبدیل زمین کارخانه به برج» و همچنین «سوءاستفاده از سیاست غلط توسعه مراکز بانکی و مالی برای به‌دست آوردن ثروت های نامشروع از پول های مردم» را از جمله سوءاستفاده ­هایی خواندند که باید کاملاً با آنها مقابله شود.

  1. در این فرصت با دو نگاه به این هدف می پردازیم:
  • اول با نگاه مربی­گری یا کوچینگ که تاکید بر نقاط قوت میباشد و اینکه درکدام کسب و کارها قوی هستیم
  • دوم با نگاه راهبردی برای شناسایی تهدیدها و نقاط ضف که البته همزمان به نقاط قوت و فرصت ها هم می پردازد

پس از نگارش کتاب "نقشه راه بلوغ" در سال 1386، در کتاب دیگری با عنوان "استراتژی تحقق اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ در صنعت ریلی" در سال 1388 در زیربخش مهندسی اقتصاد برای تحقق چشم انداز جدولی برای اولویت ­بندی بخش های مختلف اقتصادی از منظر آثار ملی مانند اشتغال، ثبات قیمت، صادرات و ... تهیه و مورد بررسی قرار گرفت.

در این جدول صنعت پتروشیمی و احداث جاده کمترین امتیاز و احداث راه­آهن و نیروگاه بیشترین امتیاز را کسب نمودند و بخش مسکن و خودرو و فولاد در رتبه های پایین ­تر قرار گرفتند.

اکنون بعد از ده سال می بینیم که بخش پتروشیمی علاوه بر امتیاز پایین آن ایام در آثار مثبت ملی عملا به یکی از عوامل بحران افت ارزش پول ملی و صادرات بدون بازگشت ارز تبدیل شده است.

در سال های اخیر که موضوعات اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی و ... و رونق تولید در سال جاری به عنوان محورهای مورد تاکید رهبری تعیین شده است به نظر میرسد مناسب باشد جدول مذکور توسط مراکز پژوهشی و صاحب نظران اقتصادی و صنعتی مورد بازنگری قرار گیرد تا اولویت های مناسب برای رونق تولید شناسایی گردد.

تولیداتی که در زمان کوتاه مدت منجر به ایجاد اشتغال، حل مشکلات معیشتی و افزایش ارزش پول ملی گردد

نقاط قوت ما: صنعت خودرو به دلیل شاغلین زیاد و تقاضای بالا و اینکه با تولید بیشتر قیمت تمام شده کمتر می شود.

مسکن علاوه بر تاثیر بالا بر افزایش ارزش پول ملی و اشتغال مستقیم رونق تولید صنایع مرتبط را درپی دارد.

صنایع غذایی مثل تولید فرآورده ­های کشاورزی و دامی علاوه بر اشتغال مناسب و مشکل معیشتی مردم را حل می‌کنند. اما با نگاه راهبردی بدلیل زمانبر بودن تولید، سرمایه ­گذاری و ریسک بالا و ... (در مقایسه تجارت و خدمات) باید با تدابیر مناسب، رونق بخش های غیر تولیدی را کاهش و عوامل تهدید تولید مانند مالیات، بیمه و سود تسهیلات را کاهش داد.

*کارشناس ریلی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.