| کد خبر: 175852 |

نقطه حمایتی در بازار دلار

در دومین روز هفته، دلار پس از ۳ کاهش متوالی تغییر مسیر داد و سکه نیز از کانال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فاصله گرفت. روز یکشنبه، شاخص ارزی با ۱۰۰ تومان افزایش به مرز ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان و سکه با ۶۵ هزار تومان رشد به قیمت ۴ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان رسید.

تین نیوز

در دومین روز هفته، دلار پس از ۳ کاهش متوالی تغییر مسیر داد و سکه نیز از کانال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فاصله گرفت. روز یکشنبه، شاخص ارزی با ۱۰۰ تومان افزایش به مرز ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان و سکه با ۶۵ هزار تومان رشد به قیمت ۴ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان رسید.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، گفته فعالان، دلار در ساعات انتهایی شنبه به مرز ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان نزدیک شد، ولی با حمایت معامله‌گران خریدهای ارزی افزایش پیدا کرد و قیمت به بالای سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی بازگشت. 

تحت‌تاثیر این حمایت، دلار معاملات روز یکشنبه را در محدوده ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز کرد و در ادامه روز حتی تا نقطه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان نیز رشد کرد، با این حال، در این مرحله نیز توان رشد بیشتر و عبور از مرز ۱۴ هزار تومانی را از خود نشان نداد و حدود ساعت ۴ بعدازظهر این ارز روی محدوده ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

البته برخی معامله‌گران از صعود قیمت دلار به کانال ۱۳هزار و۹۰۰تومان در انتهای روز خبر دادند. به گفته فعالان، قیمت دلار یک بار دیگر نیز در مرز ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان حمایت  شده بود و تا وقتی این نقطه شکسته نشود، قیمت دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی نخواهد رفت.

 برخی بازیگران ارزی حتی باور دارند در صورت شکست نقطه ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومانی، احتمال افت دلار تا کانال ۱۱ هزار تومانی نیز مطرح می‌شود. از نظر این عده همین هراس ناشی از احتمال افت بیشتر دلار موجب شده است که نوسان‌گیران در روزهای اخیر چندان در موقعیت خرید قرار نگیرند. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، معامله‌گران در شرایط فعلی بیشتر تمایل دارند، دلار خریداری شده را با سرعت زیاد و با سود کمی به فروش برسانند.

 به گفته فعالان، دو عامل دیگر موجب می‌شود معامله‌گران در روزهای اخیر در خرید و فروش دلار احتیاط کنند. اولین موضوع مربوط به برخوردهای امنیتی با خرید و فروش ارز در خیابان است. یکی از معامله‌گران ارزی عنوان می‌کرد، برادرش هفته گذشته دستگیر شده و همچنان آزاد نشده است. او حتی عنوان می‌کرد برادرش به زندان برده شده است.

با  اینکه گفته‌های این فرد قابل تایید نیست، آنچه مسلم است هراس از برخوردهای امنیتی کمی نوسان‌گیران را از بازار عقب رانده است. البته فعالان با تجربه بازار عنوان می‌کنند، از آنجا که تقاضای خاصی برای دلار وجود ندارد، نوسان‌گیران نیز ریسک نمی‌کنند که در بازار حاضر شوند و به‌خاطر یک تقاضای محدود احیانا راهی زندان شوند. این در حالی بود که اگر تقاضای زیادی در بازار حضور داشت و زمینه برای کسب سودهای زیاد از خرید و فروش دلار فراهم بود، ممکن بود دلالان ریسک برخورد نیروی انتظامی را نیز به جان می‌خریدند.

دیگر عاملی که خریداران را از بازار عقب برده است، احتمالی است که برخی معامله‌گران به آن اشاره می‌کنند. این دسته از معامله‌گران عنوان می‌کنند، ممکن است در آستانه آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا، بازارساز عرضه ارز در بازار را افزایش دهد. از نظر آنها بعید است بازارساز در آستانه شروع دور جدید تحریم‌ها اجازه دهد قیمت نوسان خاصی را تجربه کند. آنها چند نشانه را نیز برای صحت استدلال خود که بازارساز تمایل دارد با مداخله و قدرت‌نمایی مانع از افزایش نوسان در آستانه دور دوم تحریم‌ها شوند را نیز مطرح می‌کنند.

به گفته آنها در روزهای گذشته، عرضه حواله درهم افزایش یافته است. هم زمان به زوار اربعین دینار عراق عرضه می‌شود و تدابیر زیادی اندیشیده شده است که تقاضای آنها محرک قیمت نشود. در کنار این، به  مسافران آن سوی آب‌ها نیز ارز مسافرتی به میزان ۵۰۰ و ۱۰۰۰ یورو پرداخت می‌شود تا تقاضای این عده نیز وارد بازار آزاد نشود.

البته شواهد حکایت دارد که تقاضا برای ارز مسافرتی افزایش پیدا کرده است و باید دید در صورت ادامه تقاضا برای ارز مسافرتی میزان پرداخت آن تغییر خواهد کرد. به گفته برخی معامله‌گران ارزان شدن بلیت هواپیما و تعطیلات پیش‌رو در آبان‌ماه از جمله عواملی است که تقاضای مسافرتی را بار دیگر بالا برده است، امری که ممکن است در آینده بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار دهد.

با این حال، از شواهد این گونه به‌نظر می‌رسد که بیشتر معامله‌گران تصور می‌کنند در شرایط کنونی قیمت توان زیادی برای رشد ندارد و به احتمال زیاد در ۳ کانال ۱۲، ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی نوسانات خود را پی خواهد گرفت. هر چقدر مدت بیشتری دلار در یک دامنه خاص نوسان کند، چشم مردم عادی از این بازار دورتر خواهد شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.