بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

خسارت تاخیر قطار چقدر است؟

طبق قوانین راه‌آهن، در صورت بروز تاخیر در قطارهای مسافری، مسافر می‌تواند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ حرکت قطار، با در دست داشتن اصل بلیت به همراه کارت شناسایی، نسبت به دریافت مبلغ خسارت اقدام کند.

خسارت تاخیر قطار چقدر است؟
تین نیوز |

طبق قوانین راه آهن ، در صورت بروز تاخیر در قطارهای مسافری ، مسافر می تواند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ حرکت قطار، با در دست داشتن اصل بلیت به همراه کارت شناسایی، نسبت به دریافت مبلغ خسارت اقدام کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، تاخیر در هر یک از وسایل حمل ونقل برای مسافرت، از دغدغه های مسافران است که بلیتی خریده اما به دلیل تاخیر پیش آمده، برنامه ریزی شان با اختلال مواجه شده است. یکی از روش های حمل ونقلی هم استفاده از قطار است که البته شرکت راه آهن در بخش قوانین و مقررات و مقررات مربوط به بلیت مسافری، به موضوع خسارت تاخیر قطارها پرداخته است.

طبق این قوانین، مسافر می تواند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ حرکت قطار، با اصل بلیت به همراه کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه) به دفاتر فروش بلیت مراجعه و نسبت به دریافت مبلغ خسارت اقدام کند. البته به قطارهای عادی، حومه ای، محلی و بین المللی خسارت تاخیر تعلق نمی گیرد.

در صورت تاخیر از مبدا حرکت قطارهای مسافری ، چنانچه تاخیر از مبدا کمتر از یک ساعت باشد، در هر صورت به تاخیر نهایی ورود  قطار به مقصد اضافه خواهد شد؛  چنانچه تاخیر قطار از مبدا بیشتر از یک ساعت باشد، مسافرین می توانند درصورت انصراف از سفر خود تا قبل از حرکت قطار نسبت به اخذ کل مبلغ بلیت از ایستگاه اقدام کنند. در صورت سفر با قطار " تاخیر از مبدا اولیه"به تاخیر نهایی ورود به مقصد اضافه خواهد شد. مسئولیت تائید و اعلام دقیق میزان تاخیر نیز بر عهده "رئیس قطار مسافری" است.

شرایط تاخیر در طول مسیر

در صورت مسدودی خطا یا مشکل فنی قطار که امکان اعزام قطار از مبدا یا ادامه مسیر از بین راه تا مقصد میسر نباشد و مسافرین، بخشی از مسیر را به وسیله اتوبوس جابه جا شوند ۵۰ درصد بهای بلیت به مسافرین بازگردانده شده و هزینه تامین وسیله نقلیه جایگزین، به منظور جابجایی مسافرین خسارت دیده، به عهده راه آهن یا شرکت حمل ونقل ریلی مسافری خواهد بود.  در صورتی که موارد تاخیر ناشی از حوادث طبیعی (مانند سیل و زلزله) باشد، هیچ خسارتی پرداخت نخواهد شد.

شرایط تاخیر منجر به جاماندن مسافر

چنانچه مسافرین  بعد از رسیدن قطار به مقصد خواستار مسافرت با قطارهای دیگر باشند، ملزم به رعایت فاصله زمانی حداقل سه ساعت بین ساعت ورود قطار تا ساعت حرکت قطار بعدی هستند؛ اما در صورتی که فاصله زمانی فوق لحاظ شده و تاخیر قطار منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدی شود، نسبت به پرداخت ۱۰۰ درصدی بهای بلیت قطار بعدی به آنها اقدام می شود.

چنانچه مسافرین  بعد از رسیدن قطار به مقصد خواستار  مسافرت با سایر وسائط نقلیه (کشتی، اتوبوس، هواپیما و...) باشند، ملزم به رعایت فاصله زمانی چهار ساعت از زمان رسیدن قطار به مقصد تا ساعت حرکت سایر وسائط نقلیه هستند؛ در صورتی که فاصله زمانی فوق لحاظ شده و تاخیر قطار منجر به جاماندن مسافر از سایر وسائط نقلیه بعدی شود، نسبت به پرداخت ۱۰۰ درصدی بهای بلیت سایر وسائط نقلیه به آنها اقدام می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.