| کد خبر: 206234 |

روند صعودی ورود آب به سدهای دز و کرخه

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: بارش‌های شب گذشته افزایش تدریجی ورود آب به سدها در حوضه های دز و کرخه را نشان می‌دهد.

تین نیوز

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: بارش‌های شب گذشته افزایش تدریجی ورود آب به سدها در حوضه های دز و کرخه را نشان می‌دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، داریوش بهارلویی اظهار داشت: بارش‌هایی که از اواخر دوشنبه آغاز شده و تا اوایل چهارشنبه ادامه دارد، در حال اثرگذاری بر ورودی آب سدهاست و رصدها، افزایش ورودی به حوضه‌های دز و کرخه را نشان می‌دهد.

وی افزود: بر اساس آمار دریافتی روند صعودی ورودی آب قابل مشاهده بوده و در ایستگاه تله زنگ (لرستان) حوضه دز ارقام به یک هزار مترمکعب برثانیه رسیده است.

بهارلویی با بیان اینکه خروجی سدهای کرخه و دز تا یک هفته آینده افزایش تدریجی خواهد داشت، اضافه کرد:  خروجی سد دز در حال حاضر ۲۴۰ مترمکعب برثانیه، سد کرخه ۳۵۰ مترمکعب برثانیه، سد مارون ۱۰ مترمکعب برثانیه و گتوند (کارون) ۲۰۰ مترمکعب برثانیه است.

وی حجم خالی سدهای استان را در حال حاضر ۸.۸ میلیارد مترمعکعب عنوان کرد و ادامه داد: این حجم برای مهار سیلاب‌های ورودی به سدهای خوزستان کافی است، هم اکنون حجم کلی سدهای استان ۱۲.۶ میلیارد مترمکعب است که در سد کرخه ۳.۲ میلیارد مترمکعب، سد دز ۱.۳۶ میلیارد مترمکعب، سدهای حوضه کارون ۷.۴۶ میلیارد مترمکعب و سد مارون ۴۱۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است.

بهارلویی همچنین گفت: با توجه به اینکه بارندگی در حوضه‌های بالادست خوزستان از دیروز شروع شده، اثر آن هنوز بر سدها مشخص نیست و تا فردا معلوم می‌شود.

وی افزود: بارندگی در اکثر ایستگاه‌های حوضه کرخه و دز بیشتر از ۳۰ میلیمتر بوده و در صورت تداوم بارش‌ها، روند صعودی ورودی به سدها ادامه می‌یابد.

بهارلویی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی، افزایش خروجی سدها در حد تاب‌آوری رودخانه‌ها تنظیم شده است.

وی در ادامه گفت: تنها منطقه‌ای که با بالا آمدن آب رودخانه دچار مشکل شده منطقه «گبان» در شهرستان هویزه و در حاشیه رودخانه کرخه است که دلیل آن لوله‌گذاری بخشداری برای تخلیه سیلاب گذشته و عدم جمع آوری لوله‌ها بوده است، مقرر شده سازمان آب و برق با اعزام ماشین آلات خود به جمع‌آوری این لوله‌ها کمک کند، تا ۲۴ ساعت آینده مشکل این منطقه مرتفع می‌شود.

بر اساس این گزارش، رابعی معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان دیروز (دوشنبه) گفت : این بارندگی‌ها مشابه باران‌های سیل آسای فروردین امسال است اما با توجه به کافی بودن حجم خالی سدها اطمینان می‌دهیم که حوادث فروردین تکرار نمی‌شود. به گفته وی بر اساس برنامه ریزی‌ها تا یک هفته آینده، خروجی سد کرخه به ۴۰۰ تا ۴۵۰ مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به ۷۰۰ تا ۷۵۰ مترمکعب برثانیه افزایش می‌یابد و در صورت تحقق بارش‌ها، احتمال دارد خروجی این سد به یک هزار مترمکعب برثانیه و یا بیشتر نیز برسد.

اداره کل مدیریت بحران خوزستان از روز یکشنبه گذشته با هشدار نسبت به طغیان مسیل‌ها و رودخانه‌ها، حالت آماده باش در استان اعلام کرده است. این اداره کل همچنین با صدور اخطاریه ای نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی از پنجم تا هفتم اسفند هشدار داده و اعلام کرده، در ارتفاعات شمال ۱۷۵ میلیمتر باران و بیشتر، در ارتفاعات شرق و شمال شرق ۲۲۰ میلیمتر بارندگی و بیشتر و در مناطق شمال و شمال شرق ۷۰ تا ۱۰۰ میلیمتر بارندگی و در مناطق مرکزی ۳۰ تا ۶۰ میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است.

طبق گزارش هواشناسی خوزستان، بارندگی ۲۴ ساعت گذشته در تاراز ۵۲، ایستگاه لالی ۴۴.۹، دره بوری (روستایی از توابع بخش مرکزی لالی) ۴۴،  حسینیه اندیمشک ۴۱.۱، شوشوتر ۳۲، بستان ۳۰.۱، شوش ۲۸.۸، گتوند ۲۷، دهدز ۲۶.۹، مسجدسلیمان ۲۶، دزفول ۲۵.۹، ایذه ۲۵.۷، کشاوریز اهواز ۹.۵، اهواز ۸.۲، رامهرمز ۴.۲ و شادگان ۰.۱ میلیمتر گزارش شده است.

سال آبی گذشته (مهر ۹۷ تا پایان شهریور ۹۸) دومین سال پرآب در خوزستان طی نیم قرن اخیر بوده، در این مدت بیش از ۳۰ سیلاب بزرگ و کوچک در این استان رخ داد.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. به گفته وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان تحت تاثیر سیل بهار امسال بودند.

در فروردین ماه امسال خروجی سد کرخه به بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.