| کد خبر: 208873 |

◄ حاشیه تازه برای رئیس WHO؛ آیا چین در افشای اطلاعات مربوط به شیوع کرونا پنهان‌کاری کرد؟

این روزها که کرونا مهم‌ترین مسئله نگران کننده مردم جهان شده است، در میان مقامات مختلف کشورهای درگیر کرونا، اظهاراتی درباره عدم اطمینان به اطلاعات چین و سازمان بهداشت جهانی دیده می‌شود. همچنین اخباری از احتمال استعفای رییس سازمان بهداشت جهانی به دلیل همدستی با چین در مخفی کردن تاثیر واقعی ویروس کرونا به گوش می‌رسد.

تین نیوز

این روزها که کرونا مهم‌ترین مسئله نگران کننده مردم جهان شده است، در میان مقامات مختلف کشورهای درگیر کرونا، اظهاراتی درباره عدم اطمینان به اطلاعات چین و سازمان بهداشت جهانی دیده می‌شود. همچنین اخباری از احتمال استعفای رییس سازمان بهداشت جهانی به دلیل همدستی با چین در مخفی کردن تاثیر واقعی ویروس کرونا به گوش می‌رسد.

به گزارش تین نیوز، کیانوش جهانپور روز گذشته در توئیتی به اظهارات وزارت بهداشت چین درباره ویروس کرونا انتقاد کرد و آن را یک «شوخی تلخ» خواند. او نوشت: «به نظر می‌رسد آمارهای چین یک شوخی تلخ بود. زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد... اگر در چین گفته می‌شود دو ماهه یک اپیدمی مهار شده، باید بیشتر درباره آن فکر کرد.»

جهانپور همچنین در توییتی نوشت: «مباحث علمی رو هیچگاه نه میتوان و نه باید با سیاست آمیخت، همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققین چین، حداقل آنفلوآنزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم تر قلمداد کردند، امروز یافته ها خلاف این را نشان میدهد، به یافته های خودی اطمینان بیشتری داریم.»

این توییت واکنش‌های مختلفی را برانگیخت که در دو روز گذشته به یک «تنش» در سطح روابط دیپلماتیک پکن و تهران نیز انجامیده است. مهم‌ترین آن واکنش سفیر چین در تهران بود که در توئیتی به طعنه خطاب به جهانپور نوشت: «وزارت بهداشت چین هر روز کنفرانس خبری برگزار می‌کند. پیشنهاد می‌کنم که شما برای نتیجه گیری اخبار آن‌ها را به دقت بخوانید.»

با این وجود به نظر می‌رسد احتمال پنهان کاری حزب کمونیست خلق چین در ماجرای شیوع ویروس کرونا، طرفداران دیگری هم دارد. به ویژه نزد مقامات آمریکایی که این روزها با بالاترین میزان شیوع ویروس کرونا روبرو هستند. این اظهارات با فشار به رئیس سازمان بهداشت جهانی برای استعفا به دلیل آنچه «همکاری با چینی ها برای پنهان کردن واقعیت ماجرای شیوع ویروس کرونا» خوانده شده، لحن تندتری گرفته است. 

photo_۲۰۲۰-۰۴-۰۷_۱۶-۳۴-۲۱

دیلی میل در توئیتر خود از افزایش فشارها به رئیس سازمان جهانی بهداشت موسوم به WHO برای استعفا به دلیل همکاری در پنهان کاری میزان شیوع بیماری کروناویروس خبر داده است

جان بولتون مشاور اخراجی دولت ترامپ که بارها دولت چین را به دروغگویی در خصوص شیوع ویروس کرونا متهم و نسبت به رونق دوباره اقتصاد این کشور و آمارها در خصوص این بیماری همه گیر ابراز تردید کرده است؛ در پیامی توییتری، با انتقاد از عملکرد سازمان بهداشت جهانی از استعفای «تدروس آدهانوم» مدیرکل این سازمان نیز اعلام حمایت کرده است. وی مدعی است که سازمان بهداشت جهانی در مخفی نگاه داشتن اطلاعات مربوط به این بیماری همه گیر در چین، با دولت پکن همدست است.

پیش‌تر نیز دو سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، تد کروز و مارکو روبیو نسبت به مدیریت کنونی سازمان بهداشت جهانی ابراز تردید کرده بودند.

در پی متهم شدن دولت چین به پنهان‌کاری در مورد شیوع ویروس کرونا در آن کشور، مدیر دفتر سازمان بهداشت جهانی در چین انتقادات مطرح شده علیه این دفتر را رد کرده است.

دکتر گادن گالیا، رئیس دفتر سازمان بهداشت جهانی در چین انتقادها درباره "قصور" این سازمان در روشن کردن حقایق مربوط به شیوع بیماری در چین را رد کرد و گفت که تحت قرنطینه قرار گرفتن شهر ووهان که مرکز انتشار ویروس کرونا بوده، امکان باارزشی برای جامعه بین المللی برای آماده شدن و مقابله با ویروس فراهم کرد.

در روزهای گذشته طوماری اینترنتی هم برای درخواست استعفای رییس سازمان بهداشت جهانی تهیه شده است.

این‎‌ها در حالی اتفاق افتاده است که حالا خبرهای ضد و نقیضی درباره احتمال استعفای تدروس ادهانوم به دلیل همدستی با چین در مخفی کردن تاثیر واقعی ویروس کرونا منتشر شده است.

تا کنون مقامات سازمان بهداشت جهانی واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.