| کد خبر: 177565 |

تین نیوز

می‌گن سفر با هواپیما برخلاف تصور عوام مردم، یکی از بهترین و امن‌ترین راه‌های مسافرت در سرتاسر دنیاست. برای این حرف هم استناد می‌کنن به یه آمار جهانی که بر اساس اون احتمال مرگ یک انسان در اثر سانحه هوایی ۱ در ۲۰.۰۰۰ پیش‌بینی میشه!

اگه انتگرال سه‌گانه، قضیه فیثاغورت، معادلات دیفرانسیل، دنباله و سری‌های هندسی، لگاریتم، حدگیری و دستگاه‌های سه معادله سه مجهول توی زندگی به دردمون نخوردن، اما خب خدا رو شکر الآن علم ریاضی توی بخش آمار و احتمالات داره برامون یه حداقل کاربردی از خودش نشون می‌ده و با کمکش میتونیم بفهمیم «یک در بیست هزار» رو به‌صورت اعشاری یا کسری بنویسیم و مقایسه‌اش کنیم با احتمال مرگ با بقیه چیزها تا متوجه بشیم این عدد که به‌مراتب خیلی کمتر از احتمال مرگ در اثر حوادث دیگه‌ست.

آمار کشته‌های تصادفات جاده‌ای و کسایی که در اثر استعمال سیگار میمیرن به‌مراتب خیلی بیشتره.یعنی اینکه تو هرروز خونه رو به مقصد محل کار با «پراید» ترک می‌کنی بسیار بسیار بسیار خطرناک‌تر از اون مسافرت هوایی سالی یک بارته. اگر سفر بین‌شهری با اتوبوس هم داشته باشی که دیگه بدتر! تازه من خبر از بقیه آمارهای مرگی خبر ندارم.

اینکه احتمال مرگ براثر ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای یک در چند هزاره، احتمال افسردگی‌گرفتن و خودکشی‌کردن در منزل و غیرمنزل چقدره، از هر چند هزار نفر یک نفر به خاطر آلودگی هوا و ریزگردهای ۶۰ برابر حد مجاز و بیماری‌های تنفسی جان خودشو از دست می‌ده! من واقعا هیچ اطلاعات موثقی در این زمینه ندارم! نمی‌دونم چرا این یک بیست هزارم‌ها همش واسه ما اتفاق می‌افته!

نمی‌دونم که اگه همین یک بیست هزارم و یک صد هزارم و یک میلیونوم رو با هم جمع بزنیم، احتمالا زنده موندنمون توی این اوضاع چقدر میشه ولی چیزی که میدونم اینه که احتمالِ مرگ براثر تصادف دوتا قطار که یعنی امن‌ترین وسیله حمل‌ونقل بین‌شهری هستن، احتمال برخورد کردن دوتا کشتی نفتکش وسط اقیانوس و غرق‌شدن سرنشین‌هاش و همینطور احتمال آتیش‌گرفتن یه ساختمون به عظمت پلاسکو و ریختنش روی سر مردم از همون یک در بیست‌هزاری که احتمال مرگ در اثر سانحه هواییه باید کمتر باشه ولی ما پتانسیل اینکه در کمترین زمان، همه این احتمال‌های اندک رو به واقعیتِ ۱۰۰ در ۱۰۰ تبدیل کنیم، از همه‌جا بیشتر داریم!


اثر:احمدرضا کاظمی

منتشر شده در شماره 186 هفته‌نامه حمل‌ونقل

خواندنی ها

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین