| کد خبر: 98571 |

◄وضعیت واگن‌های مخزن‌دار در شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی

تین‌نیوز| رئیس کارگروه تخصصی واگن‌های مخزن‌دار انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته در رابطه با ظرفیت این ناوگان می‌گوید: در حال حاضر 3 هزار و 850 واگن مخزن‌دار در شبکه ریلی کشور فعال هستند.
 
به گزارش خبرنگارتین‌نیوز، ابوالقاسم سعیدی در ادامه می‌گوید: از این تعداد، 500 مخزن در حمل مواد روغنی، 2600 مخزن در زمینه سوخت فعال بوده و باقی‌مانده آن معمولا واگن‌هایی هستند که در تعمیر و یا از نظر شرایط در سرویس نیستند.
 
او در ادامه می‌گوید: بیشتر مصرف واگن‌های مخزن‌دار به جز آن‌هایی که برای حمل روغن‌ استفاده می‌شوند که شامل روغن‌های وارداتی و صادراتی هستند، بقیه برای حمل مواد سوختی کاربرد دارند که تعداد آن‌ها به 2600 واگن می‌رسد.
 
سعیدی با بیان اینکه بیشتر مصرف مازوت در خصوص سوخت نیروگاه‌ها است، می‌گوید: با افزایش تولید گاز در کشور به خصوص از پارس جنوبی با بالا رفتن تولیدات گاز و مسایل زیست‌محیطی سوخت نیروگاه‌ها از مازوت به سمت گاز میل می‌کند.
 
با این وجود به گفته سعیدی، سهم حمل‌ونقل در این حوزه برای نیروگاه‌ها که بالاترین میزان مصرف را داشتند، در حال کاهش است.
 
او با بیان اینکه در ماه‌های اخیر با توجه به رفع تحریم‌ها و مسایل بانکی مازوت برای صادرات زمینه خوبی پیدا کرده است، می‌گوید: جریان خروج تولیدات مازوت که حدود 50 تا 60 درصد را صادر می‌کنند این امکان را ایجاد می‌کند که بخش ریلی از نظر صادرات مازوت سهم بالایی داشته باشد.
 
او می‌افزاید: در 10 ماه گذشته 12 درصد سهم صادرات مازوت داشتیم ولی مبادی و مقاصد مازوت نسبت به سنوات گذشته تغییر کرده و متوسط سیر در بارگیری مازوت کاهش داشته است.
 
سعیدی با اشاره به اینکه در سال گذشته متوسط 700 کیلومتر سیر مازوت داشتیم، می‌گوید: اما تن‌کیلومتر کاهش داشت و در این زمینه نبود تسهیلات برای توسعه ناوگان مشکلی جدی است.
 
او با بیان اینکه قیمت واگن مخزن‌دار افزایش قابل توجهی داشته و در بعضی موارد تا دو برابر بوده است، می‌گوید: واگن‌های مخزن‌دار هم از نظر قیمت و هم هزینه نگهداری هزینه بالاتری دارد.
 
به گفته سعیدی، شرکت نفت در خصوص تعرفه حمل همکاری خوبی داشته و حتی در سال 94 با اینکه درخواستی در خصوص افزایش تعرفه حمل‌ مواد سوختی وجود نداشته؛ شرکت نفت تعرفه را افزایش داده است.
 
او درر رابطه با مشکلی که بخش مخزن‌داران با آن روبه‌رو هستند می‌گوید: مساله آن است که راه‌آهن باید یکی از کارگاه‌هایی که در خصوص تعمیرات است را به واگن‌های خزن‌دار اختصاص دهد.
 
او می‌افزاید: شست‌وشوی واگن‌های مخزن‌دار نیز در همه ادارات کل و طول شبکه ممکن نیست و امکاناتی که برای شست‌وشوی مخزن است تنها در تهران و اصفهان وجود دارد.
 
سعیدی می‌گوید: ما انتظار داریم که مقامات راه‌آهن با نگاه مثبت‌تری نسبت به گذشته محلی را برای این بخش اختصاص دهند تا آن‌ها بتوانند با سرمایه خودشان بخشی از ماشین‌آلاتی که نیاز دارند را تهیه کنند؛ چراکه برخی از دستگاه‌های موجود خیلی قدیمی هستند.
 
او با بیان اینکه شرکت راه‌آهن هم برنامه خاصی برای جایگزینی یا نوسازی ناوگان ندارد، می‌گوید: واگن‌های مخزن‌دار در شرایط موجود می‌توانند سهم بالاتری در حمل مازوت داشته باشند و شرکت نفت نیز هم استقبال می‌کند که در این بخش راه‌آهن سهمش را افزایش دهد.
 
سعیدی می‌افزاید: شرکت نفت امکاناتی دارد که امیدواریم در امر توسعه ناوگان و حمل مواد سوختی کمک بیشتری بکند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.