| کد خبر: 159948 |

محمد رجبی مدیر عامل رجا:

◄ رجا بدهی به صندوق ذخیره ارزی ندارد که تهاتر شود

دو روز پیش امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد هیأت دولت در لایحه بودجه سال 97 مبنی بر تهاتر دیون هما و رجا به صندوق ذخیره ارزی با سهم دولت در این دو شرکت خبر داده بود و از آن به‌عنوان انقلابی در صنعت حمل‌ونقل ایران یادکرده بود.

تین نیوز

دو روز پیش امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد هیأت دولت در لایحه بودجه سال 97 مبنی بر تهاتر دیون هما و رجا به صندوق ذخیره ارزی با سهم دولت در این دو شرکت خبر داده بود و از آن به‌عنوان انقلابی در صنعت حمل‌ونقل ایران یادکرده بود.

او گفته بود: مقرر شد این مصوبه دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ پیشنهاد شود که در صورت تصویب بودجه سال آینده شاهد انقلاب دیگری در حوزه حمل‌ونقل هوایی و ریلی خواهیم بود.

امیر امینی افزوده بود: با توجه به نقش و جایگاه هما و رجا به‌عنوان دو پرچم ملی  در حمل‌ونقل عمومی هوایی و ریلی کشور که به بخش خصوصی واگذارشده بودند، وزیر راه و شهرسازی معتقد است، ابتدا باید اصلاح ساختار شرکت‌های این‌چنین انجام شود و سپس واگذاری صورت گیرد.

حال محمد رجبی مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا در واکنش به این مطلب بدهی این شرکت به صندوق ذخیره ارزی را به‌کلی رد کرد و افزود: شرکت رجا از سال‌های قبل بدهی‌هایی به شرکت راه‌آهن دارد، اما این‌ها بدهی‌های اتفاق افتاده در فرآیند اجرایی کار بودند و ارتباطی با صندوق ذخیره ارزی ندارد.

او بابیان این‌که هیچ بخشی از سهام شرکت رجا برای دولت باقی نمانده است، اظهار کرد: ما مانند دیگر شرکت‌هایی که در فرآیند خصوصی‌سازی قرارگرفته‌اند، از دولت جداشده‌ایم و نقل و انتقالات مالی ما نیز به شکل مستقلی انجام می‌شود. ما از یک‌سو به دولت بدهکاریم و از سوی دیگر از آن‌ها طلب داریم.

مدیرعامل شرکت رجا با اشاره به طرح تهاتر بدهی‌ها و طلب‌های شرکت رجا با دولت، گفت: این موضوع را ما پیش‌ازاین مطرح کردیم که بدهی‌های رجا به دولت می‌تواند از محل طلب رجا در ارائه‌ خدمات تکلیفی در قطارهای مسافری و حومه‌ای تهاتر شود؛ موضوعی که در صورت اجرایی شدن می‌تواند برخی از مشکلات ما را برطرف کند.

محمد رجبی بابیان این‌که رجا در طول سال‌های گذشته با توجه به محدودیت‌های اقتصادی موجود با مشکلات جدی مواجه بوده است، اظهار کرد: از یک‌سو هزینه خدماتی که رجا دریافت می‌کند به شکل قابل‌توجهی افزایش‌یافته و از سوی دیگر شرایط طوری پیش رفته است که راه‌آهن قیمت بلیت قطارهای مسافری را بالا نمی‌برد و این مسئله خودبه‌خود برای ما مشکل‌ساز خواهد شد.

او با اشاره به بالا رفتن نرخ ارز در بازارهای داخلی تصریح کرد: برخلاف برخی تصورها حدود ۶۰ درصد از هزینه جاری شرکت رجا با ارزهای خارجی پرداخت می‌شود و ازاین‌رو در طول هفته‌های گذشته که قیمت ارز بالا رفته، ما با مشکلات زیادی در تأمین هزینه‌های خود مواجه شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت رجا خاطرنشان کرد: هرچند باید بررسی کرد مصوبه اخیر دولت در چه فضایی مطرح‌شده، اما چیزی که غیرقابل‌انکار است لزوم حمایت جدی از صنعت حمل‌ونقل ریلی ایران خواهد بود. چه شرکت‌های ریلی و چه راه‌آهن به‌عنوان نماد حاکمیت برای تداوم فعالیت‌های خود به منابع مالی دولتی و حمایت‌های رسمی احتیاج دارند تا همان‌طور که کشورهای بزرگ دنیا توانسته‌اند، با پیگیری یک نقشه راه جدی اهداف بلندمدت و مهم نظام در این زمینه اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، هیأت دولت در روزهای پایانی دی‌ماه امسال مصوبه‌ای را نهایی کرده که در راستای آن دو شرکت ایران‌ایر و رجا می‌توانند دیون گذشته خود به دولت را پرداخت نکنند و این مبالغ باقی‌مانده به‌حساب افزایش سرمایه دولتی آن‌ها گذاشته شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.