| کد خبر ۳۰۹۰۹۴
کپی شد

◄ هما ادعای کمبود خلبان و افزایش سقف سنی تا ۶۷ سال را رد کرد/ سن مجاز خلبانی همچنان ۶۵ سال است

روز سه شنبه 20 آبان ماه روزنامه جمهوری اسلامی مطلبی با عنوان "چرا 28 خلبان ایران ایر بازنشسته شدند، وزیر راه لطفاً رسیدگی کنند" منتشر کرد که در پی انتشار آن روابط عمومی «هما» را ارسال کرد.

هما ادعای کمبود خلبان و افزایش سقف سنی تا ۶۷ سال را رد کرد/ سن مجاز خلبانی همچنان ۶۵ سال است
تین نیوز |

در پی انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از بازنشستگی ۲۸ خلبان باسابقه «ایران ایر»، روابط عمومی این شرکت با انتشار پاسخ رسمی اعلام کرد این اقدام بر اساس مصوبه اسفندماه ۱۴۰۳ هیأت مدیره و در راستای سیاست های اصلاح ساختار منابع انسانی انجام شده است. بنا بر این بیانیه، بازنشستگی خلبانان بالای ۶۰ سال با میانگین ۴۰ سال سابقه خدمت، به منظور افزایش آمادگی عملیاتی، جوان سازی ناوگان پروازی و رعایت استانداردهای ایمنی بین المللی صورت گرفته و ادعاهای مربوط به کمبود خلبان و افزایش سقف سنی تا ۶۷ سال را فاقد مستند دانست.

به گزارش تین نیوز، مطلب روزنامه جمهوری اسلامی از این قرار بود: طبق مصوبه هیئت مدیره ایران ایر متأسفانه 28 نفر از خلبانان با تجربه که سن آنها بالای 60 سال بوده اجباراً بازنشسته شدند. صرف نظر از اصل موضوع باید گفت هما متعلق به همائیان هست و مسئولین مهمان چند روزه این شرکت با اصالت می باشند. خود مدیرعامل هما با 63 سال سن هنوز در ایران ایر مشغول پرواز می باشد. آیا وزیر راه از این موضوع مطلع است یا نه؟ حذف نیروی متخصص دقیقا بازی کردن در خط دشمنان این مملکت قلمداد می گردد. قانون گذار مقدم بر همه افراد جامعه است که قانون را اول خودش اجرا کند. خانم وزیر کلا در این موارد هیچگونه اطلاعی نداشته است. همانطور که اساتید دانشگاه را بازنشسته کردند و پرستاران را بازنشسته کردند و همگی به کشورهای مختلف مهاجرت کردند قطعاً این مسیر برای خلبانان هم میسر می باشد و همان نقشه ای که دشمن با جنگ سرد علیه کشور عزیز ایران شروع کرده با بی تدبیری در موارد مختلف ادامه دارد.

آقای رئیس جمهور شما از مشکلات حرف می زنید و همیشه اعلام کردید که از کارشناسان و متخصصین کمک بگیریم آیا این روش کمک گرفتن از متخصصان است؟ آیا با بازنشسته کردن 28 نفر فوق متخصص صنعت هوایی مشکلی از مشکلات رفع خواهد شد؟ در حالی که در بعضی کشورها به علت کمبود خلبان سن بازنشستگی از 65 به 67 تغییر پیدا کرده و بزرگترین ثروت یه کشور نیروی انسانی آن کشور می باشد که دقیقاً مدیران نالایق در کمک رسانی به دشمنان ایران از هیچگونه تلاشی دریغ نمی ورزند. لزوم بررسی و تصمیم گیری سریع وزیر نشان از عرق ایشان به ایران و متخصصین ایرانی خواهد داشت. امید است وزیر راه به این مشکل رسیدگی کند.

در پی انتشار این مطلب   در روز سه شنبه 20 ابان ماه سال جاری با عنوان "چرا 28 خلبان ایران ایر بازنشسته شدند، وزیر راه لطفاً رسیدگی کنند" جوابیه ذیل را روابط عمومی «هما» ارسال کرده است که از این قرار است:

1- براساس مصوبه اسفندماه 1403 هیأت مدیره شرکت و حسب تأکید مراجع نظارتی تعداد 25 نفر از خلبانان ارجمند که همه دارای بالای 60 سال سن و میانگین حدود 40 سال سابقه خدمت بودند، مطابق ضوابط و مقررات استخدامی به افتخار بازنشستگی نائل آمدند. این اقدام در چارچوب سیاست های کلان منابع انسانی و با هدف حفظ توازن میان نیروهای جوان و پیشکسوت صورت پذیرفت.

2- یکی از اصول بنیادین در صنعت هوانوردی، حفظ آمادگی عملیاتی و تخصصی خدمه پروازی است. با توجه به تحریم های ظالمانه غرب، کاهش هواپیماهای فعال و حجم محدود پروازهای ناوگان برخی خلبانان محترم صرفاً ماهیانه یک پرواز انجام می دادند. استمرار چنین وضعیتی از منظر تخصصی و حفظ آمادگی نیازمند بررسی می باشد و تصمیم اخیر با هدف ارتقای آمادگی عملیاتی و رعایت استانداردهای حرفه ای اتخاذ شد.

3- برخی از خلبانان بازنشسته در سال های پایانی خدمت در کنار فعالیت های ستادی، همچنان پرواز داشته اند و از مزایا و حقوق خلبانی بهره مند بوده اند. تصمیم اخیر، سامان دهی این وضعیت و اجرای دقیق قوانین اداری کشور، توزیع عادلانه مسئولیت ها و مزایا را هدف قرار داده است.

4- ادعاهایی نظیر افزایش سقف سنی خلبانان به 67 سال یا وجود کمبود خلبان در “هما” فاقد مستندات معتبر بوده و موجب تشویش افکار عمومی می شود. سقف سنی خلبانی همچنان 65 سال است و هیچ تغییری در این خصوص صورت نگرفته است. همچنین تعداد خلبانان فعال و ناوگان هواپیماها مطابق نیازهای عملیاتی بوده و کمبودی وجود ندارد.

5- این تصمیم، اقدامی شجاعانه و اصلاحی در جهت نوسازی ساختار سازمانی “هما” بوده است؛ اقدامی که باید سال ها پیش انجام می شد، اما به دلایل مختلف به تعویق افتاده بود. هدف جلوگیری از بروز مشکلات مشابه در برخی شرکت های هواپیمایی دیگر و تقویت شفافیت، عدالت سازمانی و بهره وری است.

6- همچنین ادعای جذب این گروه در شرکت های خارجی به عنوان خلبانان «فوق متخصص» نادرست است؛ زیرا در اغلب شرکت های معتبر منطقه ای و بین المللی محدودیت سنی برای اشتغال خلبانان معمولاً زیر 55 سال است و به کارگیری افراد در سنین بالاتر از آن امکان پذیر نیست. چنانچه برخی از این عزیزان تمایل به ادامه فعالیت داشته باشند، می توانند در چارچوب قوانین و ظرفیت شرکت های خصوصی داخلی همکاری نمایند.

در پایان یادآور می شود همان گونه که ریاست محترم جمهوری نیز تأکید کرده اند، حل مشکلات کشور نیازمند چابک سازی و اصلاح ساختارهاست. تصمیم اخیر هیأت مدیره “هما” نیز در همین راستا و با هدف شفاف سازی، عدالت سازمانی و ارتقای آمادگی، ایمنی و بهره وری اتخاذ شده است.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” ضمن تجلیل از تلاش ها و خدمات ارزشمند خلبانان پیشکسوت خود، بار دیگر بر تعهد همیشگی خویش نسبت به رعایت اصول ایمنی، عدالت و منافع ملی تأکید می نماید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.