| کد خبر: 58728 |

◄ اخبار دریایی ایران در هفته گذشته / از وضعیت کشتی‌های ایرانی و کشتیرانی در دوره پساتحریم تا ارائه سالانه ۱۲ میلیون تن سوخت به کشتی‌های عبوری

تین نیوز | وضعیت کشتی های ایرانی و کشتیرانی در دوره پساتحریم، ساخت شناورهای کوچک در داخل کشور مقرون به صرفه تر است، دیدار مقام دولتی آلمان با معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی، پیش بینی وضعیت بندر چابهار در دوره پساتحریم، زود است، ارائه سالانه 12 میلیون تن سوخت به کشتی‌های عبوری از خلیج‌فارس، از جمله مهم ترین اخبار دریایی در هفته گذشته محسوب می شوند.

به گزارش تین نیوز نایب رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه در مورد کشتی های ایرانی اولین موضوع که پس از تحریم‌ها دستخوش تغییر می‌شود، مبحث بیمه‌ها و پی. اند.‌آی کلاب‌هاست، گفت: با برداشته شدن تحریم ها خطوط کشتیرانی به صورت مستقیم به ایران اعزام و امکان ورود مستقیم کالا به ایران فراهم می شود، طبیعتا دستاورد آن کاهش نرخ تمام شده حمل و نقل و تاثیرگذاری مثبت در روند صادرات و واردات در حوزه دریا خواهد بود.

مسعود پل مه در گفتگو با خبرنگار تین نیوز، با بیان اینکه وضعیت کشتیرانی پس از رفع تحریم‌ها، از دو منظر کشتی های ایرانی و کشتیرانی قابل بررسی است، اظهار کرد: در مورد کشتی های ایرانی اولین موضوع که پس از تحریم‌ها دستخوش تغییر می‌شود مبحث بیمه‌ها و پی. اند.‌آی کلاب‌ها (Protection and Indemnity Clubs) یا موضوع حمایت و غرامت های مرتبط با آن است.

ساخت شناورهای کوچک در داخل کشور مقرون به صرفه تر است
عضو انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: در حالی سفارش ساخت شناورهای کوچک به کشور امارات داده می شود که طراحی و ساخت آنها در کشور کاملا مقرون به صرفه است در عین حال اگر شناورهایی با تکنولوژی بالا و منحصر به فرد به کشورهای مطرح مانند کره جنوبی، چین و ژاپن سفارش شوند با توجیه انتقال تکنولوژی، بیشتر قابل پذیرش است.

علی شیخ بهایی با اشاره به واگذاری ساخت شناور به کشور امارات اظهار داشت: به تازگی از سوی دستگاه های دولتی و غیردولتی سفارش ساخت 11 شناور کوچک به کشور امارات انجام شده است.

وی گفت: در حالی سفارش ساخت شناورها به کشور امارات انجام می شود که از سال های گذشته سفارش طراحی و ساخت این شناورها در کشور انجام می شود.

سرمایه گذاری آلمانی ها در بنادر ایران
در جریان سفر هیأت عالی رتبه کشور آلمان به تهران، معاون و مدیر اجرایی شرکت GIZ در دیدار با معاون امور بندری و مناطق ویژه از آمادگی بخش های خصوصی این کشور جهت «سرمایه گذاری در پروژه های بندری»، «همکاری های دو جانبه در حوزه حمل و نقل ترکیبی» و «تأمین قطعات و تجهیزات بندری» خبر داد.

کریستف بایر در نشست با جلیل اسلامی با اعلام خلاصه ای از سوابق و فعالیت های شرکت GIZ گفت : شرکت GIZ یک شرکت دولتی است که در زمینه همکاریهای بین المللی فعالیت می کنند. این شرکت بودجه ای از دولت دریافت نمی کند و هزینه های خود را از طریق انجام پروژه های همکاری تأمین می نماید و میزان کسب و کار این شرکت در سال ٢ ١٣ میلادی حدود ٢ میلیارد یورو بوده است.

به گفته این مقام دولتی آلمان شرکت GIZ در ٦ کشور شعبه دارد و حدود ١٧ هزار نفر کارمند دارد که ٧ درصد از این تعداد از افراد بومی هستند. این شرکت قبل از تحریم در زمینه آموزش با کشور ایران همکاری داشته و در حال حاضر به دنبال شناسایی نیازهای طرف ایرانی و متعاقباً تأمین نیازهای آن می باشد.

افزایش ظرفیت بنادر شمالی به ۲۵ میلیون تن تا سال ۹۶
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور هم اکنون به ۱۸۴ میلیون تن در سال افزایش یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود ظرفیت بنادر شمالی کشور تا ۲ سال آینده به ۲۵ میلیون تن افزایش یابد.

‌محمد سعید نژادگفت: اعمال حاکمیت دولت در سواحل و بنادر به منظور فراهم ساختن تسهیلات لازم در جهت گسترش امور تجارت دریایى و ارتباطات ساحلى و‌ وصول حقوق و عوارض متداول‌ از وظایف سازمان بنادر و دریانوردی است.

وی با بیان اینکه بنادر شمالی کشور از نظر مسافری چندان توسعه نیافته‌اند، بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از این آمادگی برخوردار است که تسهیلات بدون سود برای خرید شناور و ساخت اسکله تفریحی به سرمایه‌‌گذاران بخش خصوصی اعطا کند.

پیش بینی وضعیت بندر چابهار در دوره پساتحریم، زود است
مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان، در خصوص وضعیت بندر چابهار پس از برداشته شدن تحریم ها گفت: فعلا در روزهای ابتدایی پس از توافق هستیم و برای پیش بینی وضعیت بندر چابهار در دوره پساتحریم، زود است.

سیاوش رضوانی با بیان اینکه توافق هسته ای علاوه بر اینکه اتفاقی بزرگ برای ایران است، یک رویداد مهم برای دیگر کشورهایی است که قصد دارند از طریق ایران با کشورهای دیگر ارتباطات ترانزیتی برقرار کنند، اظهار کرد: فعلا در روزهای ابتدایی پس از توافق هستیم و برای پیش بینی وضعیت بندر چابهار در دوره پساتحریم، زود است.

وی افزود: اگرچه با لغو تحریم ها شاهد اتفاقات و تاثیرات مثبت در بنادر کشور خواهیم بود و امکانات و تکنولوژی های بسیاری از این طریق نقل و انتقال خواهند یافت، اما برای پیش بینی وضعیت بنادر لازم است حداقل یک الی دو ماه از زمان توافق ایران و گروه 5+1 بگذرد.

نخستین کشتی بزرگ خط فرانسوی در بندرشهید رجایی پهلو می گیرد
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پهلوگیری نخستین کشتی بزرگ کانتینری خط فرانسوی در بندرشهید رجایی خبر داد.

ابراهیم ایدنی با بیان اینکه نخستین کشتی بزرگ کانتینری خط فرانسوی در بندر شهید رجایی پهلو خواهد گرفت، گفت: کشتی کانتینری ANDROMEDA با طول ۳۶۳ متر و ۱۵.۵ متر آبخور، گنجایش ۱۱.۵ هزار TEU کانتینر را دارد. این خط کشتیرانی به کشور فرانسه تعلق دارد و سومین خط بزرگ کشتیرانی دنیا محسوب می شود.

ایدنی خاطرنشان کرد: طبق برنامه زمانبندی قرار است کشتی مذکور که به سرویس CIMEX تعلق دارد، در پایانه شماره دو کانتینری بندر شهید رجایی پهلو بگیرد و ۹۰۰ TEU کانتینر را تخلیه و بارگیری کند.

ارائه سالانه 12 میلیون تن سوخت به کشتی‌های عبوری از خلیج‌فارس
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از ارائه سالانه 12 میلیون تن سوخت به کشتی‌های عبوری در خلیج فارس خبر داد و گفت: سوخت‌‌رسانی و تعمیرات کشتی‌های عبوری یکی از سودآورترین بخش‌ها در صنایع دریایی به شمار می‌رود.
 
هادی حق‌شناس با اشاره به اینکه در سال‌های تحریم بنادر صنعت کشتی‌سازی، کشتی‌داری کشور با محدودیت منابع برای سرمایه‌گذاری مواجه شده بودند گفت: از سوی دیگری به خاطر آنکه خطوط کشتی‌رانی خارجی برای ورود به بنادر ایران تحریم بودند بنابراین بنادر ایران کمتر لاینر خارجی به خود دیده بود.
 
وی در ادامه افزود: کشتی‌سازی صنعتی مرتبط با صنایع پیشرفته و با تکنولوژی بالا است بنابراین این تحریم باعث شده بود برای از کشتی‌سازی‌های ما دچار تنگنا و مضیقه شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.