| کد خبر: 229976 |

نمایشگاه در انتظار

در روزهای گذشته هشتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته و نیز ششمین نمایشگاه فرودگاه، هواپیما، پرواز، صنایع و تجهیزات وابسته در دو سالن مجزا برگزار شد.

تین نیوز

در سرمقاله شماره 292 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 18 اسفند ماه 99 به قلم مسعود ذهبیون، مدیر مسئول هفته نامه حمل ونقل می‌خوانید:در روزهای گذشته هشتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته و نیز ششمین نمایشگاه فرودگاه، هواپیما، پرواز، صنایع و تجهیزات وابسته در دو سالن مجزا برگزار شد. دو نمایشگاه کوچک و جمع‌وجور با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی. این نمایشگاه‌ها در شرایط کرونا با کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام با مدیریت شرکت نمایشگاه‌ها برپا شده بود. می‌شود نشست و درباره اینکه آیا باید برگزار می‌شد یا نباید بحث کرد.

اما حالا که برگزار شده می‌توان درباره چیزهای دیگری سخن گفت. مثلا می‌شود مطمئن بود که نهادهای قانونی و ستاد کرونا مجوز برگزاری را داده است. علاوه بر اینکه نمایشگاه‌ها به شکل تقریبا محدودی نیز برپا شده بودند. بااین‌حال اگر خبرهای نمایشگاه را جستجو کنید، در کنار خبرهای مربوط به امضای تفاهم‌نامه‌ها به یک خبر خاص هم برمی‌خورید که خبرگزاری ایرنا با تیتر «وزیر راه به دلیل رعایت  نکردن  پروتکل‌های کرونا، نمایشگاه ریلی را ترک کرد» منتشر کرده است. موضوعی که البته شرایط غرفه‌دارها را هم تحت شعاع قرار داده بود. اگر به نمایشگاه می‌رفتید متوجه می‌شدید که برای مثال مدیرعامل شرکت راه‌آهن تقریبا به شکل تمام‌وقت در نمایشگاه حاضر بود.

 این موضوع در سال سخت کرونایی که شرکت‌های حمل‌ونقلی با مشکلات بسیاری روبرو هستند؛ شاید نتواند گرهی از کارشان باز کند؛ اما دستکم این حس خوشایند را به آنها می‌داد که بالاترین مقام حاکمیتی صنعت ریلی کنار آنهاست و می‌توانند دستکم با او درددل کنند. اما اصلا چرا باید درددل مهم باشد؟ مگر صنعت جای درددل است؟ بله! شرایط دشوار کنونی نیازمند صبوری و همراهی است. نیازمند ایجاد هم‌افزایی و همدلی در تمام سطوح است. بخش‌های مختلف صنعت حمل‌ونقل شاید نتوانند به‌سرعت ضررهای ناشی از شرایط پاندمی را جبران کنند اما می‌توانند امیدوار باشند. می‌توانند باور کنند که تنها نیستند و مسئولان حاکمیتی کنارشان هستند تا «با هم» از این دوران سخت عبور کنند. وضعیت فعلی چیزی فراتر از یک مشکل صرف اقتصادی است. نوعی سردرگمی، ناامیدی و نگرانی از آینده است. در چنین شرایطی نقش مدیران حاکمیتی کشور اهمیتی مضاعف می‌یابد. چراکه علاوه بر انجام کارهای عملی و میدانی باید شرایط ذهنی و روانی صنعت را نیز مدنظر قرار دهند. زیرا درصورتی‌که کار پیچیده شود و صنعت حمل‌ونقل نتواند آن‌طور که باید خدمات‌رسانی خود را ادامه دهد؛ پیامدی به‌مراتب ناگوارتر از وضعیت فعلی خواهد داشت.

تشخیص اینکه امروز صنعت حمل‌ونقل نیازمند باور به همراهی بخش حاکمیتی است کار دشواری نیست. ما سال‌هاست با تحریم‌های ظالمانه، مشکلات زیرساختی و لجستیکی، کمبود منابع و... روبه‌رو هستیم. اما در همه این دوران سخت آنچه ما را پیش برده است، امید به آینده و همراهی است. فعالان صنعت حمل‌ونقل به‌خوبی با شرایط خاص کشور آشنا هستند و سال‌هاست با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما هرگز نگذاشتند چرخ این صنعت از چرخش باز بماند. و امروز می‌خواهند بدانند که این تلاش، صبر و همراهی‌شان از سوی مدیران و سیاست‌گذاران دیده می‌شود. این نمایشگاه فرصت غنیمتی بود برای آنها و البته مدیران که از نزدیک با هم گفتگو کنند. اما با رفتن وزیر از نمایشگاه می‌شد از حرف‌های فعالان صنعت ریلی و فرودگاهی در نمایشگاه متوجه شد که گله‌مندند.

این وسط خبرگزاری دولت با این تیتر شاید می‌خواهد پایبندی وزیر راه‌وشهرسازی به پروتکل‌های بهداشتی را نشان بدهد تا ماجرا را تلطیف کند. واکنش وزیر محترم قابل‌درک است اما آیا وزیر راه‌وشهرسازی مجوز ستاد مقابله با کرونا را قبول ندارد که نمایشگاه را ترک کرده است؟ قطعا اینگونه نیست. اگر به این ماجرا داستان برگزاری و عدم‌برگزاری و کش‌وقوس‌ها را هم اضافه کنید، اصل ماجرا از دست می‌رود. این وسط شرکت‌های فعال صنعت می‌مانند و تصوری از علت رفتن مدیر حاکمیتی که شاید هم درست نباشد.

اما باید به آنها حق داد طور دیگری فکر کنند. چون در همان زمان مدیرعامل شرکت راه‌آهن به‌طور کامل در نمایشگاه بود و پای حرف شرکت‌ها نشست. همچنین مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با آنکه شرکت فرودگاه‌ها غرفه‌ای تدارک ندیده بود، در ساعاتی به غرفه‌ها سر زد و رودررو با مدیران شرکت‌های حاضر به گفتگو نشست.  متأسفانه شاهد حضور رئیس سازمان هواپیمایی به‌عنوان حاکمیت حوزه هوانوردی در نمایشگاه نبودیم! پس چرا باید موضوعی که می‌تواند به‌سادگی راه‌حلی داشته باشد، تبدیل به مسئله‌ای شود که حل آن نیازمند کاری سنگین و هزینه‌بر باشد. پس کی وقت آن می‌رسد که مدیریت را با نگاهی امروزی ببینیم و بدانیم شیوه سنتی پاسخگو نیست.

 

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

 

مسعود ذهبیون

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.