| کد خبر: 229091 |

وزارت بهداشت یا ایرلاین‌ها؟

در زمان حاضر ۱۴ پرواز ایرلاین‌های ایرانی به کشور ترکیه انجام می‌شود و در مقابل نیز ایرلاین‌های ترکیه ۱۴ پرواز به ایران انجام می‌دهند.

تین نیوز

در گزارش صفحه هوایی شماره 294 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 16 فروردین ماه 1400 می خوانید: وزیر بهداشت با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید- ۱۹ در کشور ترکیه با ویروس موتاسیون یافته، در نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، بر ضرورت توقف یک‌هفته‌ای ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور مذکور و لزوم همکاری استانداران در این زمینه، تأکید کرد.

دکتر سعید نمکی در نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، در خصوص مسافرانی که قصد ورود و خروج به کشور را دارند، گفت: شهروندان ایرانی که در ترکیه به سر می‌برند و قصد ورود به کشور را دارند و همچنین اتباع کشور ترکیه که در ایران بوده و قصد خروج از کشور را دارند، می‌توانند با رعایت پروتکل‌های مربوطه و انجام تست PCR و اطمینان از عدم آلودگی اقدام به ورود و خروج کنند. در متن نامه سعید نمکی خطاب به دکتر رحمانی فضلی آمده است: «با توجه به شیوع گسترده بیماری۱۹ –کویید در کشور ترکیه با ویروس موتاسیون یافته، ضروری است، حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده به مدت یک هفته ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور مذکور متوقف شود.

بدیهی است شهروندان ایرانی که در ترکیه به سر می‌برند و قصد ورود به کشور را دارند و همچنین اتباع کشور ترکیه که در ایران بوده و قصد خروج از کشور را دارند، می‌توانند با رعایت پروتکل‌های مربوطه و انجام تست PCR و اطمینان از عدم آلودگی اقدام به ورود و خروج کنند. ضمنا برای هم‌وطنانی که از مرزهای زمینی و هوایی وارد کشور می‌شوند، ایجاد قرنطینه برای موارد مشکوک یا مثبت ضروری خواهد بود. خواهشمند است دستور دهید که استانداران محترم در این زمینه همکاری و مساعدت لازم را به عمل آورند.»

زنگنه: آماده تعلیق پروازهای ترکیه با ابلاغ ستاد ملی کرونا هستیم

تقریبا بلافاصله معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: بلافاصله پس از ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا، پروازها به ترکیه را تعلیق خواهیم کرد.

تورج دهقانی‌زنگنه در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم در خصوص پروازهای ترکیه و درخواست وزیر بهداشت از وزیر کشور برای لغو این پروازها، اظهار کرد: بلافاصله پس از اینکه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا این موضوع را به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ کند، ما پروازها به ترکیه را لغو خواهیم کرد.

او تصریح کرد:‌ در زمان حاضر ۱۴ پرواز ایرلاین‌های ایرانی به کشور ترکیه انجام می‌شود و در مقابل نیز ایرلاین‌های ترکیه ۱۴ پرواز به ایران انجام می‌دهند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در برخی روزها تعداد این پروازها به ۱۵ پرواز می‌رسد، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری تابع ابلاغیه‌های ستاد ملی کروناست و طبق نظر آنها برای هر مدتی که لازم باشد پروازهای ترکیه لغو خواهد شد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی: توقف پروازهای ترکیه در صورت درخواست ستاد کرونا

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی نیز  اعلام کرد: درصورتی‌که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا درخواستی مبنی بر توقف یا ممنوعیت پروازهای خارجی یا داخلی شود، به‌سرعت آن را اعمال خواهیم کرد.

ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی، در گفتگویی با ایسنا دراین‌باره اظهار کرد: سازمان هواپیمایی تابع ستاد ملی مقابله با کرونا و دیگر متولیان حوزه بهداشت است و اگر درخواستی به این سازمان مبنی بر توقف یا ممنوعیت پروازهای خارجی و داخلی برسد، قطعا آن را اجرایی خواهیم کرد.

او افزود: تاکنون درخواستی مبنی بر توقف پروازهای ترکیه به دست ما نرسیده است اما به‌محض ابلاغ آن را اجرایی می‌کنیم.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: برنامه‌ای برای قطع پروازهای ترکیه به علت شیوع کرونا وجود ندارد

با همه اظهارنظرهای مطرح‌شده اما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره لغو پروازهای ترکیه گفت: پروازهای ترکیه طبق برنامه در حال انجام است و برنامه‌ای برای قطع پروازها بین ایران و ترکیه تا زمان ابلاغ رسمی ستاد مبارزه با کرونا وجود ندارد.

وزارت بهداشت یا ایرلاین‌ها؟

مقصود اسعدی سامانی به ایرنا اظهار داشت: سفر به ترکیه ادامه دارد و تا این لحظه همه پروازها طبق برنامه انجام شده است. او با بیان اینکه فعلا برنامه‌ای برای قطع پروازها به ترکیه به دلیل افزایش کرونا اعلام نشده است از احتمال سختگیری و اقدامات جدید برای کنترل کرونا در مرزهای مشترک خبر داد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: قرار است در جلسه آتی ستاد مبارزه با کرونا موضوع قطع پروازها بررسی شود، درصورتی‌که ستاد برنامه قطع پروازها را ابلاغ کند پرواز شرکت‌های هواپیمایی در مسیر ترکیه لغو خواهد شد.

انتقاد از تأخیر در لغو رفت‌وآمدهای میان ایران و ترکیه

اما مشاور وزیر بهداشت نیز از لغو نشدن رفت‌وآمدها میان ایران و ترکیه با توجه به گسترش ویروس نوظهور کرونا در همسایه غربی کشورمان انتقاد کرد. علیرضا وهاب‌زاده در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نوشت: رئیس دپارتمان بیماری‌های عفونی در دانشگاه آنکارا هشدار داده که احتمال وقوع جهش و ظهور نوع جدیدی از کرونا در ترکیه وجود دارد. مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: چهار روز از هشدار و درخواست وزیر بهداشت برای لغو پروازهای ترکیه می‌گذرد و مقامات هواپیمایی می‌گویند که فعلا برنامه‌ای برای قطع پروازها به علت کرونا ندارند. به هر حال باید دید در ادامه تکلیف این پروازها چه خواهد شد. آیا با توجه به اوج‌گیری دوباره کرونا پروازها متوقف خواهد شد یا گزینه دیگری روی میز پیشنهاد‌ها قرار خواهد گرفت.

اکنون روزانه بیش از ۱۰ پرواز بین ایران و دو شهر ترکیه از فرودگاه امام خمینی و ۳ فرودگاه دیگر کشور برقرار است.

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.