| کد خبر: 226248 |

از وزیر انکار از ایرلاین اصرار؛ زیان‌ده‌ایم

اخیرا وزیر راه‌وشهرسازی در موضعی صریح و روشن اعلام کرده است که «هیچ‌کدام از ایرلاین‌های داخلی زیان‌ده نیستند».

تین نیوز

در گزارش صفحه هوایی شماره 286 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 6 بهمن ماه 99 می خوانید: اخیرا وزیر راه‌وشهرسازی در موضعی صریح و روشن اعلام کرده است که «هیچ‌کدام از ایرلاین‌های داخلی زیان‌ده نیستند». این در حالی است که همواره شرکت‌های هواپیمایی از زیان‌ده بودن ایرلاین‌ها در صنعت حمل‌ونقل هوایی سخن گفته‌اند. محمد اسلامی در این رابطه گفته است که اگر ایرلاین‌ها زیان‌ده بودند تا کنون صورت‌های مالی حسابرسی شده را به وزارت راه‌وشهرسازی ارائه می‌کردند تا پس از بررسی توسط یک کمیته کارشناسی اگر دیدیم اینها واقعا زیان‌ده هستند، برای آنها چاره‌ای بیندیشیم. این در حالی است که هیچ‌کدام از ایرلاین‌ها صورت‌های مالی حسابرسی شده نیاوردند و استقبال هم نکرده‌اند.

او حتی در خصوص زیان‌ده بودن هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» که همواره از دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین بدهکار این شرکت نام برده شده، عنوان کرده است: «هیچ ایرلاینی زیان‌ده نیست. ما مهرماه از شرکت‌ها خواستیم که صورت‌های مالی خود را برای بررسی به وزارت راه ارائه دهند که تاکنون این کار را انجام نداده‌اند.» او این را هم گفته است که نیازی به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده نیست.‌ اما وقتی ادعا می‌کنند زیان‌ده هستند باید شواهد و مدارکی را برای این ادعا ارائه کنند که قابل‌رسیدگی باشد. این در حالی است که انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است که با احتساب صورت‌های مالی چند شرکت هواپیمایی، در شش‌ماهه اول امسال بیش از ۲ هزار میلیارد تومان خسارت ثبت کرده‌ایم.

در حالی وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرده است که هیچ شرکت هواپیمایی زیان‌ده نیست که برخی از خبرها حکایت از بدهی ۷ هزار میلیارد تومانی «هما» دارد. آن‌طور که اعلام شده است «هما» به دلیل بدهی‌های سنگین و عدم تسویه تسهیلات بانک‌ها که به‌واسطه تأمین هزینه‌های جاری این ایرلاین فراهم شده در شرایط بحران اقتصادی به سر می‌برد و تا کنون این شرکت نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان و ۷۰۰ میلیون دلار بدهی برای امور متفاوتی نظیر تسهیلات بانکی دارد.

این رقم بدهی تاکنون از سوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» نه تأیید و نه تکذیب شده است اما عنوان شده که «هما» فعالیت هواپیماهایش به خاطر تأمین نشدن هزینه‌های جاری و بدهی‌های سنگین به نصف سنوات گذشته رسیده و تعلیق متعدد در چند ماه گذشته این هواپیمایی را دچار اختلال و مشکل کرده است.

در حالی وضعیت اقتصادی این ایرلاین ملی در شرایط بحرانی قرار گرفته که کرونا آخرین ضربه مهلک خود را به این ایرلاین زد؛ اما ظاهرا مدیرعامل «هما» برای کاهش هزینه‌ها قرار است اقدام به تعدیل نیرو کند. بر اساس نامه‌ای که از سوی کارکنان این شرکت رسانه‌ای شده است، مدیرعامل «هما» به دنبال تعدیل ۲۰۰۰ نیرو تا پایان سال ۹۹ است.

طبق آخرین آماری که اعلام شده این ایرلاین ملی درحال‌حاضر نزدیک به ۸۵۰۰ نیرو دارد. این در حالی است که از ۶۵ فروند هواپیمای «هما» تنها ۲۶ فروند آن فعال است که همین امر، وجود نیروهای مازاد این شرکت را بیش‌ازپیش برجسته‌تر کرده است.

در نامه کارکنان این شرکت آمده است: «مدیرعامل «هما» سیاست تعدیل نیرو را برای شرکت در پیش گرفتند تا برخی از بخش‌های هواپیمایی ایران‌ایر را که حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران بوده و از توانایی بالقوه فراوانی برخوردار است، به یکسری شرکت واسطه واگذار کنند. این شیوه خود نه‌تنها باعث ضرر مالی فراوان به بیت‌المال می‌شود، بلکه مسبب بیکاری بیش از ۲۰۰۰ نفر از نیروهای خدوم و زحمتکش پیمانی در شرایط وخیم اقتصادی کشور است. کارمندانی که نه‌تنها زندگی خودشان بلکه زندگی اعضای خانواده آنها نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و در این میان، تنها عده‌ای قلیل از شرکت‌های واسطه سود می‌برند.»

اما پس از صحبت‌های مطرح‌شده از سوی وزیر راه‌وشهرسازی در خصوص اینکه هیچ ایرلاینی زیان‌ده نیست، رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی فورا اقدام به واکنش در این رابطه کرد و گفت: «ایرلاین‌های داخلی به‌سختی سرپا مانده‌اند و اگر پروازها انجام می‌شود به معنای سوددهی آنها نیست.»

یونس دقیق‌کیا در خصوص ضرر و زیان ایرلاین‌ها به آمار یاتا اشاره داشت و عنوان کرده است که بر اساس گزارش‌های یاتا، شرکت‌های هواپیمایی در تمام کشورها ازجمله ایران از شروع بحران کرونا بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود ترافیک هوایی تا سال ۲۰۲۴ به شرایط طبیعی باز نگردد.

او ضرر شرکت‌های هواپیمایی ایران را به دلیل وجود تحریم‌ها برای تأمین قطعات، افزایش نرخ ارز و اعمال محدودیت ۶۰ درصد مضاعف خواند و افزود: «بسیاری از ایرلاین‌های ایرانی به‌سختی سرپا مانده‌اند و اگر پروازها با همه این سختی‌ها انجام می‌شود، نشانه سوددهی آنها نیست، بلکه انجام مسئولیت اجتماعی آنها است.»

دقیق‌کیا در توضیح گفته‌های وزیر راه‌وشهرسازی که عنوان کرده است ایرلاین‌ها مدارکی دال بر زیان‌ده بودن ارائه نکرده‌اند، گفته است که تعدادی از ایرلاین‌ها صورت‌های مالی ۹۸ و شش‌ماهه ۹۹ خود را به‌موقع آماده و تحویل دادند و برخی نیز به دلیل عدم برگزاری مجامع قانونی به خاطر شرایط کرونا و تطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۸ و ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ در حال تکمیل و ارسال آنها هستند.

همین اواسط دی‌ماه بود که شرکت‌های هواپیمایی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، از وضعیت بحرانی شرکت‌های هواپیمایی خبر دادند و عنوان کردند که ایرلاین‌ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند و به همین دلیل خواستار لغو محدودیت ۶۰ درصدی ظرفیت پروازها شدند.

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.