| کد خبر: 241018 |

◄ رشد 17 درصدی بودجه شهرداری قم در سال آینده/ تحقق 90 درصدی بودجه 1400

بررسی‌ ها نشان می‌دهد که بودجه سال 1400 شهرداری قم بیش از 90 درصد محقق شده است.

تین نیوز

نشست خبری شهردار قم با حضور اصحاب رسانه  با موضوع تشریح عملکرد شهرداری قم در سال 1400 و بیان برنامه‌های 1401 آغاز برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم در این نشست صمیمی با اشاره به تحقق بودجه سه هزار و 600 میلیارد تومانی در سال جاری برای شهرداری قم گفت: شهرداری قم در حال آماده کردن تفریغ بودجه امسال است و نتیجه بررسی‌ ها نشان می‌دهد که بودجه سال 1400 شهرداری قم بیش از 90 درصد محقق شده است.

وی با اشاره به برگزاری چند مرحله افتتاح پروژه‌ های شهرداری قم گفت: آخرین مرحله افتتاح 100 پروژه به ارزش 10 هزار میلیارد ریال بود که در روزهای پایانی امسال در اختیار مردم شریف قم قرار گرفت.

شهردار قم با اشاره به اینکه آخرین پروژه که به نتیجه رسید بوستان زائر است که در اختیار مردم قم قرار خواهد گرفت اظهار داشت: فاز سوم خیابان روحانی یا خیابان سردار شهید صادقی و پروژه بلوار شهیدان برقعی که در آخرین مرحله افتتاح پروژه‌ها در اختیار مردم قرار گرفت از شاخص ترین پروژه‌های 1400 بود.

وی افزود: ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم در سال 1400 نو شد و در آخرین روزهای امسال قرارداد 50 دستگاه اتوبوس دیگر با سازمان شهرداری ها امضا شد و امروز بودجه‌اش واریز می‌شود تا در ارتباط با حمل و نقل عمومی دیگر دغدغه نداشته باشیم.

 سقائیان‌ نژاد با اشاره به اینکه امسال اولین سال اجرای برنامه قم 1404 شهرداری قم بود گفت: در برنامه نخست که اجرای آن به اتمام رسید بیشتر به مسائل زیربنایی شهر توجه داشتیم چرا که باید مسائل زیربنایی شهر را سر و سامان می‌دادیم. البته تمام مسائل زیربنایی به عهده شهرداری نیست و بخشی از آن به عهده دیگر ارگان‌ها است. به عنوان مثال هنوز در برخی از کوچه پس کوچه‌های شهر قم فاضلاب جاری است.

وی با اشاره به اینکه هنوز مشکلاتی در حوزه بافت فرسوده داریم افزود: در این زمینه هم بازیگران مختلفی وجود دارند و شهرداری یک عنصر ضعیف این عرصه است.

شهردار قم با اشاره به اینکه ستاد بازآفرینی استان قم سه سال است که با ایجاد تحولات وزارت راه و شهرسازی تعطیل شده گفت: حتی در دوره‌ ای مدیریت مسائل ستاد بازآفرینی به دست سه نفر در استان داده شد و هشت پروژه مهم تعریف شد. بلافاصله که تغییراتی در مدیریت وزارت راه و شهرسازی تغییر کرد این تفویض اختیارات منتفی شد و مشکلات بازآفرینی دوباره به مرحله نخست بازگشت.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بافت فرسوده به تفویض اختیار نیاز دارد اضافه کرد: دو قطعه زمین در پردیسان از دهه 70 به شهر قم برای بازآفرینی شهری اختصاص داده شده بود اما در برهه‌ای همین زمین‌ها هم به مسکن ملی اختصاص داده شد. شهرداری قم در زمین‌های 48 هکتاری 16 میلیارد تومان هم هزینه کرد. حتی قرار بود عوارض شهرداری و سهم ماده 101 هم واگذار شود تا مشکلات بافت فرسوده حل شود اما متاسفانه این فرایند از سوی دولت تعطیل شد.

شهردار قم با اشاره به اینکه سال آینده دومین سال برنامه قم 1404 است گفت: اهداف این برنامه بیشتر مربوط به مسائل نرم‌ افزاری مانند مسئله اعتماد سازی است که این موضوع به تکریم ارباب رجوع و شفاف‌ سازی و مسائلی مانند این نیاز دارد که در دستور کار ما هست.

وی افزود: نظم و ساماندهی شهری از موضوعات مهم دیگر در برنامه دوم شهرداری قم است که در این زمینه هم باید به مسائل فرهنگ‌ سازی و برخورد با عوامل نامطلوب به طور همزمان توجه کرد.

 سقائیان‌ نژاد اظهار داشت: مسئله ایمن‌ سازی شهری از دیگر اهداف مهم برنامه قم 1404 است. در مسائل حمل و نقل ترافیک هم مسائلی مانند ساماندهی علائم راهنمایی و رانندگی مورد توجه است. رعایت مسائل زیست محیطی هم از دیگر اهداف مهم برنامه قم 1404 است که در واقع تقویت حرکت‌ های انجام شده در برنامه اول است.

شهردار قم با اشاره به اینکه تقاطع غیر همسطح شهید کیوانفر در سال 1401 اجرایی خواهد شد اظهار داشت: تقاطع فردوسی و صدوق از دیگر پروژه‌ های بسیار مهم سال آینده برای شهرداری قم است.

وی افزود: همچنین برای سال آینده 67 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نماز اختصاص داده شده است که روگذر آن نیمه اردیبهشت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

 سقائیان‌ نژاد گفت: ادامه تونل بلوار جمهوری هم از دیگر پروژه‌ های بزرگ شهری با اعتبار 300 میلیارد تومان است. بتن ریزی مدول هشت پروژه انجام و تکمیل شده است. این پروژه نیز تا اواسط اردیبهشت تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال آینده شهرداری قم و سازمان‌ های تابعه نزدیک به 4 هزار و 650 میلیارد تومان خواهد بود گفت: شاهد رشد 17 درصدی بودجه و سهم 27 درصدی بودجه جاری برای سال آینده هستیم که این سهم بودجه جاری و عمرانی در هیچ یک از شهرداری های کشور سابقه ندارد.

شهردار قم با اشاره به مصوبه مجلس برای افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزد برای سال آینده اضافه کرد: با این مصوبه هزینه حقوق و دستمزد برای ما به ماهی 150 میلیارد تومان خواهد رسید. تبعا بودجه جاری ما افزایش و بودجه عمرانی ما کاهش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: با همه این اوصاف متخصصان معتقدند حتی 50 درصد بودجه عمرانی در شرایط کنونی اقتصادی هم خیلی مطلوب است.

 سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه مطالعات پروژه بسیار مهم تونل امام موسی صدر در سال آینده انجام خواهد شد گفت: برای نهضت آسفالت معابر 115 میلیارد تومان در بودجه 1401 در نظر گرفته شده است.

وی پارکینگ شرقی حرم مطهر از پروژه‌ های بسیار مهم است اضافه کرد: اینکه پروژه را به دست سرمایه‌گذار بدهیم یا خودمان انجام دهیم دو گزینه‌ای است که روی آن کار می‌کنیم و هنوز جمع‌بندی انجام نشده است.

شهردار قم گفت: نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد. سرمایه گذار دنبال سود خودش است و طرح با ورود سرمایه گذار متفاوت خواهد بود. اگر شهرداری وارد شود 1600 پارکینگ و اگر سرمایه گذار سه هزار پارکینگ ایجاد خواهد شد و نتایج کار متفاوت خواهد بود.

سقائیان‌ نژاد در ادامه نشست رسانه‌ای اسفند ماه ۱۴۰۰، به ۳۵ سوال ۱۶ نفر از اصحاب خبر و رسانه پاسخ داد.

شهردار قم در پاسخ به سوالی درباره مشکلات منطقه جمکران گفت: منطقه جمکران به صورت قانونی حدود سه ماه است که وارد محدوده شهری شده است. تا پیش از این جمکران در حریم شهری قرار داشت که شهرداری دراین قسمت نمی‌تواند جز نظارت کاری انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه سه خیابان مهم در این منطقه پیش بینی شده است اظهار داشت: تنها یکی از این خیابان‌ها نیاز به 220 قطعه آزاد سازی و 300 میلیارد تومان هزینه می‌خواهد .

سقائیان نژاد با بیان اینکه اگر بخواهیم واقعا برای جمکران کاری انجام شود نیاز به زمینه‌ سازی دارد، گفت: 40 هکتار از اراضی جمکران انحصارا به فضای سبز اختصاص داده شده است که یعنی امکان هیچ تغییر کاربری ندارد. آیا 40 هکتار فضای سبز برای این منطقه نیاز است؟ اگر این انحصار برداشته شود می‌توانیم 15 هکتار برای فضای سبز اختصاص داده و مابقی را تغییر کاربری دهیم. شهرداری اگر بتواند قانون ماده 101 را در این منطقه اجرا کند، منابع لازم برای اجرای پروژه ها را خواهد داشت.

وی ادامه داد: تا این شرایط فراهم نشود شهرداری قم بودجه‌ ای ندارد و عاقبت پروژه‌ های این محدوده مانند خیابان شهیدان برقعی و فاز پنج عمار یاسر می‌شود.

شهردار قم اضافه کرد: در سفر ریاست جمهوری وزیر محترم راه و شهرسازی انحصار فضای سبز را از این اراضی برداشته شد و دیگر می‌توانیم با کمک کمیسیون ماده پنج کار را پیش ببریم.

شهردار قم با اشاره به اینکه متروی قم آماده تست گرم است و برای این موضوع به واگن نیاز دارد گفت: تفاهم‌ نامه‌ای با تهران امضا شد تا این واگن به صورت موقت از شهرداری تهران تامین شود. اول صحبت‌هایی شد که باید پول نقد یا تضمین بانکی بدهید. هنوز در حال مذاکره هستیم. به محض این که این رام سه واگنه به قم برسد تست گرم را شروع می‌کنیم که 40 روز طول می کشد و در همین مرحله می‌توانیم بازدید عمومی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تامین واگن اصلی برای متروی قم مسئله دیگری است ادامه داد: دولت با شرکت چینی پوژن قراردادی داشت که قرار بود واگن چند کلانشهر با این قرارداد تامین شود. قم هم به کمک نمایندگان وقت شهر به این قرارداد اضافه شد. به دلیل مسئله تحریم‌ ها و فراز و نشیب‌ های ارتباط ایران و چین این قرارداد به مشکلاتی برخورد.

سقائیان‌ نژاد گفت: چینی‌ ها چند مشکل دارند. یکی از آنها قیمت واگن است که به دنبال تعدیل قرارداد هستند. مسئله بعدی تاخیرات و مسئله بعدی ضمانت است که به دلیل تحریم با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: قرار بود در وزارت خارجه این موضوع دنبال شود که این هم به دلیل تغییر دولت قدری به تعویق افتاد و الان دوباره این مسئله فعال شده است. ما در حال دنبال کردن این موضوعات هستیم اما تا به نتیجه برسد وقت می برد. حتی به دنبال این بودیم که از کلانشهرهای دیگر قرض بگیریم و این هم به همراهی دولت نیاز دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.