آغاز ترانزیت ریلی چین به منطقه ویژه اقتصادی کاوه
مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه، از فعال شدن حمل و نقل ترانزیت ریلی از مبدأ چین به منطقه ویژه اقتصادی کاوه خبر داد.

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: این اقدام گامی بزرگ در تقویت اقتصاد ریلی و توسعه شهرستان ساوه است و منطقه ویژه اقتصادی کاوه را به یکی از نقاط راهبردی در نقشه لجستیک منطقه ای و ملی تبدیل خواهد کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حجم ترانزیت ریلی از چین به منطقه ویژه اقتصادی کاوه را 24 هزار تن عنوان کرد و این اقدام را تحولی راهبردی در حوزه لجستیک، ترانزیت و اقتصاد پایدار منطقه دانست.
قاسم مطلبی افزود: این کریدور ریلی با کاهش وابستگی به مسیرهای دریایی سنتی که ممکن است در معرض محدودیت های تنگه های استراتژیک و تنش های ژئوپلیتیکی قرار گیرند، نقش مهمی در ارتقای امنیت و پایداری حمل ونقل ایفا می کند.
مطلبی با اشاره به مزیت های متعدد این پروژه گفت: مسیر جدید ریلی در گمرک، منطقه ویژه اقتصادی کاوه را به یک هاب لجستیکی متصل به زنجیره تأمین بین المللی تبدیل می کند. این خط ریلی از مبدأ چین و از طریق کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و سپس ایران، کالاها را مستقیما به گمرک منطقه کاوه منتقل کرده و ضمن کاهش زمان و هزینه حمل، مزایای متعددی برای این شهرستان به همراه خواهد داشت.
وی افزود: با انتقال بار از جاده به ریل، شاهد کاهش چشمگیر تصادفات جاده ای، کاهش استهلاک ناوگان جاده ای و کاهش مصرف سوخت فسیلی خواهیم بود. هر تن- کیلومتر بار حمل شده از طریق ریل، به معنای صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت و هزینه های حمل ونقل برای این شهرستان است.
مطلبی ادامه داد: واحدهای تولیدی مستقر در شهر صنعتی کاوه که یکی از بزرگ ترین شهرهای صنعتی کشور است، اکنون به یک بستر پایدار و قابل اعتماد برای صادرات و واردات کالا دست یافته اند. این مسیر ریلی، امکان برنامه ریزی دقیق تری در زنجیره تأمین ایجاد می کند و جایگزینی مناسب برای حمل جاده ای پرهزینه و پرخطر است.
مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه خاطرنشان کرد: در شرایطی که اقتصاد کشور نیازمند راه حل های پایدار و کم هزینه برای توسعه تجارت خارجی است، استفاده از مسیرهای ریلی فراملی، به ویژه در چارچوب کریدورهای بین المللی نظیر ابتکار کمربند و جاده (BRI)فرصت ارزشمندی است.