بازدید سایت : ۹۵۱۷۵
| کد خبر ۲۹۸۵۸۷
کپی شد

◄ درخواست ترخیص ۳۰۰ کشنده متوقف‌ شده در مرز؛ واردکنندگان خواستار رفع موانع قانونی شدند

کمیته حمایت از کسب وکار با برگزاری نشستی خواستار استعلام از معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نامه نگاری با معاون اول رئیس جمهور برای امکان ترخیص این خودروها شد

درخواست ترخیص ۳۰۰ کشنده متوقف‌ شده در مرز؛ واردکنندگان خواستار رفع موانع قانونی شدند
تین نیوز |

در حالی که بیش از ۳۰۰ دستگاه کشنده مدل ۲۰۱۹ به دلیل تأخیرهای خارج از اراده واردکنندگان در مرزهای کشور متوقف مانده اند، کمیته حمایت از کسب وکار با برگزاری نشستی خواستار استعلام از معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نامه نگاری با معاون اول رئیس جمهور برای امکان ترخیص این خودروها شد؛ کشنده هایی که پیش از پایان سال ۲۰۲۴ وارد محدوده مرزی کشور شده اند اما به رغم طی مراحل قانونی، هنوز ترخیص نشده اند.

به گزارش تین نیوز، اعضای کارگروه کمیته حمایت از کسب وکار در نشست اخیر رفع مشکلات واردکنندگان کشنده مربوط به حدود 300 مورد که طبق مقررات جاری پیش از پایان سال 2024 وارد محدوده مرزی کشور شده و مراحل قانونی را طی کرده و موفق به ترخیص کالا نشدند را مورد بررسی قرار داده و مقرر شد درباره امکان ترخیص آنها از معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام صورت بگیرد. علاوه بر این قرار شد با معاون اول رئیس جمهور نیز نامه نگاری توسط دبیرخانه کمیته حمایت از کسب وکار انجام شود.

طبق بند ص تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 امکان واردات انواع کامیون، اتوبوس، کشنده و ... با عمر کمتر از پنج سال فراهم و بعد از حدود 5 ماه از ابلاغ قانون بودجه، آیین نامه اجرایی آن هم ابلاغ شد. از طرفی در این مقرره تأکید شده که سن خودرو بر مبنای سال ساخت در زمان ورود به کشور باید کمتر از 5 سال باشد و طبق ماده 5 آن نیز ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آیین نامه در بنادر و گمرکات اجرایی بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.

نکته و چالش اصلی واردکنندگان به مشکلات سامانه جامع تجارت برای دریافت ثبت سفارش، تخصیص ارز و ویرایش و بسته بودن مرز در انتهای سال 2024 میلادی و به ویژه اینکه مرحله تخصیص ارز در سال 1403 چندین ماه زمان می برد، باعث شد تعدادی از کشنده های مدل 2019 که حدود 300 مورد هستند با تأخیرهای یک تا چندین روز (یک ماه) بعد از 10 دی 1403 مواجه شوند.

در نشست کمیته حمایت از کسب وکار که با حضور محمدرضا فاروقی، رئیس کمیسیون گمرک و فاطمه قنبرپور، نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران برگزار شد، ضمن تأکید بر این نکته که این کشنده ها پیش از پایان سال 2024 که سال ساخت آنها از 5 سال بگذرد وارد محدوده مرزی کشور شدند و اقدامات قانونی را انجام دادند و فقط به دلیل عوامل خارج از اراده آنها، موفق به ترخیص نشدند، بنابراین می توان ضمن استعلام از معاون حقوقی ریاست جمهوری، نامه نگاری با معاون اول رئیس جمهور برای حل این مشکل انجام داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق ایران
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • رجب پاسخ

    سلام
    خدا برای باعث و بانیش نسازه ما موندیمو این ماشینای فرسوده دولت هم که خودش مافیا همه چیز چرا کشوری که ثروتمندترین کشور جهانه یه ماشین سنگینو نتونه اسقاط و تعویض کنه