بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

عبور ۶۷ هزار کامیون طی یک سال از پل دوستی ایران و آذربایجان

امسال ۶۷ هزار دستگاه کامیون از شمالی ترین مرز آذربایجان غربی عبور کردند.

عبور ۶۷ هزار کامیون طی یک سال از پل دوستی ایران و آذربایجان
تین نیوز |

شهرستان پلدشت در مرز با کشور جمهوری آذربایجان (جمهوری خودمختار نخجوان) با وجود روند کاهش تردد مسافری، امسال وضعیت خوبی در تردد کامیونی داشت و ۶۷ هزار دستگاه کامیون از شمالی ترین مرز آذربایجان غربی عبور کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، شهرستان پلدشت یکی از شهرهای مرزی آذربایجان غربی است که از آنجا می توان آبادی شاه تختی نخجوان و ساختمان های این منطقه را به راحتی دید و این نزدیکی به جمهوری آذربایجان موجب تغییر شغل بسیار از پلدشتی ها به سمت ترانزیت کالا شده است.

شهر پلدشت در میان ۲ دشت شیبلو و زنگنه قرار دارد و رودخانه ارس نیز معروفترین رودخانه ای است که از کنار این شهر گذشته و مرز میان ایران و جمهوری آذربایجان را شکل داده است که مقصد آن دریای مازندران است.

پل دوستی بین ایران و جمهوری آذربایجان، بازارچه و گمرک، تفرجگاه ارس از جاذبه های این شهرستان مرزی است اما یکی دیگر از جاذبه های این شهر بودن کامیون و تریلی در کوچه پس کوچه های این شهرستان است که جذابیت متفاوتی به این شهر داده است.

البته رودخانه زنگبار که در شهرستان ماکو معروف است از مرکز شهر پلدشت نیز عبور می کند که در نهایت به رودخانه ارس می ریزد.

اما جذابیت کامیون های پلدشت ما را بر آن وا داشت تا در این شهر بیشتر پیگیر آن شویم.

پل دوستی ایران و آذربایجان - مرز پلدشت

همه پسرعمه هایم کامیون دار هستند

علیرضا جامعی از شهروندان پلدشتی است که به ایرنا می گوید: من خودم کامیون ندارم ولی همه پسرعمه هایم دارای یک کامیون هستند و هر کدام به کشورهای متفاوتی در حال سفر هستند.

وی ادامه داد: هر ازگاهی من هم با دیدن این همه کامیون به سرم می زند که گواهینامه پایه یک بگیرم و به کار ترانزیت مشغول شوم ولی در بازار از کار خودم راضی هستم.

شغل آینده من کامیون داری است

شایان رزمجو از دانشجویان پلدشتی است و می گوید: بودن کامیون ها در این شهر مزیت تجارت بین المللی این شهر است و امیدواریم با توجه به این ظرفیت، خیابان های این شهر نیز در حد این کامیون ها باشد و بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: من با اینکه حقوق می خوانم اما تفکر هر روز من به داشتن یک کامیون است که پس از اتمام دروس و فارغ التحصیلم به عنوان یک کامیون دار باسواد در این این مرزها تردد کنم و به مقاصد مختلفی حرکت کنم.

با شنیدن حرف های شهروندان پلدشتی و دیدن این همه کامیون تصمیم گرفتم آمار واقعی ترددهای کامیون در این شهر را بدانم و از این رو سراغ مدیر پایانه مرزی پلدشت رفتم تا با او در این مورد صحبت کنیم.

رشد ۵۹ درصدی تردد کامیون ها با بیش از ۶۷ هزار کامیون

محمدرضا دربندی در این خصوص به ایرنا گفت: به طور دقیق ۶۷ هزار و ۴۶۴ دستگاه کامیون و خودرو سنگین از مرز پلدشت در طول سال ۱۴۰۲ تردد کرد که این رقم خوبی در ثبت ترددهای مرزی است.

وی با بیان اینکه این آمار نسبت به سال پیشین از رشد ۵۹ درصدی برخوردار بود، افزود: سال ۱۴۰۱ نیز ۴۲ هزار و ۳۳۹ کامیون و خودرو سنگین از مرز پلدشت ورود و خروج داشتند که نشان از توجه کامیون داران به این مرز است.

دربندی با بیان اینکه هیچ مسافری از این مرز تردد نمی کند، افزود: از سمت ما مشکلی در خصوص تردد مسافری نیست اما جمهوری آذربایجان فعلا تردد مسافری ندارد و صرفا درب مرز برای دانشجویان باز است.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۲ صرفا یک هزار و ۴۴ دانشجو از این مرز تردد داشتند.

دربندی با اشاره به انواع بار این کامیون ها گفت: خشکباری چون خرما و کشمش، فرآورده های پتروشیمی، شیشه و أنواع شمش روی و مس از جمله بارهای این کامیون ها است که روزانه از طریق این مرز تردد دارند.

او گفت که اگر در خصوص حجم و میزان دلاری این اجناس سوالی داشته باشید باید به سمت گمرک بروید و با آنها صحبت کنید.

 

ترانزیت پنج میلیارد دلاری از مرز پلدشت

مدیر گمرک شهرستان پلدشت در این باره به ایرنا می گوید: در سال گذشته ترانزیت کالا از این گمرک ۹۰ درصد افزایش یافته است که نشان از عزم جدی دولت در بها دادن به مرزهای رسمی کشور است.

محمد دادرس با بیان اینکه گمرک شهرستان پلدشت نوعی درگاه پایانه صادراتی و ترانزیتی کشورهای ایران و آذربایجان و کریدور غرب به شرق و شمال به جنوب در کشورمان است افزود: این گمرک نزدیک ترین مسیر برای رساندن کالاهای ترانزیتی به کشورهای آسیای میانه و منطقه قفقاز است.

وی به ترانزیت کالا در این گمرک اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ به میزان ۹۶۰ هزار تن و به ارزش پنج میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی ترانزیت شده است.

دادرس در خصوص صادرات کالا از گمرک پلدشت گفت: در سال گذشته ۳۸۶ هزار تن به ارزش ۶۱۰ میلیون دلار انواع کالاهای صادراتی سایر گمرکات از مرز این گمرک خارج شده است.

وی ادامه داد: ۱۶ میلیون دلار انواع کالاهای ایرانی نیز از طریق گمرک پلدشت به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شده است که نسبت به سال ما قبل آن ۱۵ درصد رشد داشته است.

با شنیدن حرف های او به این فکر می کردم که این پایانه و گمرک شهرستان پلدشت با قدمتی بیش از ۴۰ ساله، چهارمین مرز ارتباطی کشورمان با جهموری آذربایجان است که سالانه ارزش مبادلات تجاری در این گمرک به ۶ میلیارد دلار می رسد.

پایانه مرزی پلدشت از شاهراه های کم نظیر جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به بازارهای آسیای میانه از طریق آذربایجان غربی به شمار می رود که در ۴۷ کیلومتری غرب ماکو و در جوار رودخانه مرزی ارس قرار دارد و بیش از ۴۰ سال از فعالیت رسمی آن می گذرد.

گمرک پلدشت با وجود ظرفیت های صادراتی، ترانزیتی و گردشگرپذیری، نمود عینی بهره مندی از یک ظرفیت محلی برای ارزآوری پایدار در این استان مرزی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.