| کد خبر: 267602 |

توسعه روابط ترانزیتی و تسهیل حمل و نقل میان ایران و ازبکستان

معاون سازمان توسعه تجارت از افزایش علاقه مندی ایران و ازبکستان در روابط و توسعه ترانزیتی بخش حمل ونقل خبر داد.

تین نیوز

 

معاون سازمان توسعه تجارت از افزایش علاقه مندی ایران و ازبکستان در روابط و توسعه ترانزیتی بخش حمل ونقل خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمحمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کار های بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در بهره برداری حداکثری از ظرفیت های سیاسی برای توسعه مناسبات اقتصادی تجاری مورد اهمیت بوده است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه کشور ازبکستان به عنوان یکی از مهمترین کشور های آسیای میانه که پیوند های عمیق فرهنگی و تاریخی با ایران دارد، همواره مورد توجه بوده است، گفت: در این راستا و پس از سفر رؤسای محترم جمهور دو کشور به کشور مقابل، دیدار رییس جمهور ازبکستان با مقام معظم رهبری و همچنین برگزاری موفقیت آمیز پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک به سرپرستی وزارت صمت، مقرر شد به دعوت مقامات کشور ازبکستان، سفر وزیر صمت به این کشور در دستور کار قرار گیرد.

قنادزاده با بیان اینکه بیش از سه ماه مطالعات دقیق کارشناسی و مذاکرات گسترده نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران و سفارت ایران در تاشکند برای برنامه ریزی هدفمند این سفر صورت پذیرفت، گفت: استخراج تمامی ظرفیت های اصلی همکاری، بررسی نیاز های بالقوه و بالفعل طرفین برای توسعه مناسبات اقتصادی و تحلیل نتایج مذاکرات گذشته باعث شد تا بسته مذاکراتی منسجمی تهیه و هیئت تجاری مناسبی از بخش خصوصی، انتخاب و برای همراهی دعوت شوند. 

 او گفت: در این راستا یک هیئت تخصصی پیشرو شامل مدیران عامل بیش از بیست شرکت بزرگ کشور به سرپرستی معاونین منتخب وزیر، دو روز پیش از سفر هیئت اصلی برای بررسی زمینه های همکاری به کشور ازبکستان اعزام شدند. 

به گفته او طی دو روز نمایندگان بخش خصوصی و دولتی، مذاکرات گسترده ای با شرکت ها و دستگاه های متناظر خود انجام داده و مهمترین زمینه های همکاری و موانع کلیدی موجود بر سر راه توسعه مناسبات را استخراج کردند. 

قنادزاده با بیان اینکه در این سفر با وزیر صنعت و سرمایه گذاری ازبکستان، وزیر انرژی ازبکستان، وزیر معادن و زمین شناسی ازبکستان و در نهایت نخست وزیر این کشور ملاقات انجام شده است.

او در مورد مهمترین توافقات و دستاورد های سفر گفت: توافق بانک های مرکزی دو کشور برای فعال سازی مکانیزم تبادلات بانکی و معرفی بانک های تجاری برای پیشبرد مذاکرات فنی، پذیرش اصل کامله الوداد (MFN) توسط دولت ازبکستان بعد از چندین سال مذاکره بی نتیجه و امضای سند اجرایی موافقت نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور، توافقات گسترده در حوزه همکاری و مشارکت ایران در تعمیرات اساسی توربین های گازی، ایجاد مرکز خدمات منطقه ای تعمیرات و اورهال اساسی تجهیزات نفتی، پالایشگاهی و نیروگاهی در ازبکستان و ایجاد ایستگاه های تقویت فشار گاز برای ازبکستان، مشارکت و سرمایه گذاری ایران در ساخت نیروگاه های حرارتی در ازبکستان، توافق اولیه بر سر واگذاری محدوده های بزرگ معادن فلزی از جمله سنگ آهن، مس، طلا و... به پیمانکاران ایرانی برای پیاده سازی بسته کامل استخراج تا تولید، توافق اولیه بر سر تشکیل شرکت لجستیک مشترک و تامین واگن های باری توسط ایران برای توسعه حمل ونقل میان دو کشور انجام شد.

به گفته او،همچنین  توافق اولیه برای حضور پیمانکاران بزرگ ایرانی در پروژه های زیرساختی ازبکستان و تسهیل گری در خصوص ضمانت نامه و توافق اولیه بر سر تسهیل ثبت دارو و تجهیزات پزشکی ایران در ازبکستان و تجهیز مراکز درمانی با تجهیزات پزشکی دانش بنیان ایرانی از جمله مهم ترین توافقات و دستاورد های این سفر بود.

این مقام مسئول در پایان گفت: به نظر می رسد با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در بهره برداری حداکثری از ظرفیت های سیاسی برای توسعه مناسبات اقتصادی تجاری، می توان در این سفر اشاره کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.