| کد خبر: 263337 |

◄ کریدور اقتصادی هند خاورمیانه، رقیب طرح جاده و کمربند چین است؟

کریدور اقتصادی هند خاورمیانه طرحی است که به موازات مسیر دریای سرخ و کانال سوئز عمل می کند و نه تنها رقیب طرح جاده و کمربند چین نیست بلکه مکمل آن است

تین نیوز

جایگاه اقتصادی چین و هند در جهان

چین و هند دو کشور مهم و دو قدرت اقتصادی بزرگ آسیا و جهان و رقیب یکدیگر هستند، این دو کشور به دنبال یافتن جایگاه برتر و رساندن کانتینرهای حامل کالاهای صادراتی خود به سراسر جهان و به خصوص اروپا هستند. چین برای رسیدن به اهداف خود طرح جاده و کمربند و هند کریدور اقتصادی هند خاورمیانه را در دستور کار قرار داده اند.

اقتصادهای بزرگ دنیا

هند و چین؛ واردکنندگان عمده نفت و گاز

از طرف دیگر این دو کشور وارد کننده بزرگ نفت و گاز هستند و به دنبال راه های ایمن برای واردات این دو کالای استراتژیک و حفظ و تقویت جایگاه اقتصادی و نظامی خود در منطقه و جهان هستند و در ورای طرح های اقتصادی و تجاری به مهار یکدیگر در صحنه جهانی و یارگیری از کشورهای هم سو با خود هستند.

نمودار اقتصادی

انتقال کالا به اروپا در طرح جاده و کمربند چین

با نگاهی به نقشه طرح جاده و کمربند چین مشخص است که چین با کشتی کانتینرهای خود را از کانال سوئز می گذراند و به اولین بندر اروپایی یعنی پریوس و یا سایر بنادر اروپایی  می رساند.

کریدورهای ترانزیتی

انتقال کالا به اروپا در کریدور اقتصادی هند خاورمیانه

در کریدور اقتصادی هند خاورمیانه، هند با ارسال کشتی های خود به بنادر خلیج فارس کانتینرهای خود را از طریق راه آهن کشورهای امارات، عربستان، اردن و اسرائیل به دریای سیاه و از آنجا با کشتی به اولین بندر اروپایی یعنی پریوس در دریای مدیترانه می رساند.

کریدور ترانزیتی

مقایسه کریدور اقتصادی هند خاورمیانه رقیب طرح جاده و کمربند چین

مزایای طرح جاده و کمربند چین

1- کانتینرها مستقیما در بنادر اروپایی تخلیه می شوند و بارگیری و تخلیه دوباره ندارند.

2- هزینه های کمتر عملیاتی به دلیل حذف بارگیری و تخلیه دوباره

2- عدم نیاز به عبور کانتینرها از مرزهای زمینی و مواجه با مشکلات گمرکی

معایب طرح جاده و کمربند چین

1- در صورت بسته شدن کانال سوئز کشتیرانی متوقف و راه تجارت بسته می شود.

2- عدم مشارکت با کشورهای عربی خاورمیانه ( البته چین این مشکل را با قراردادهای دوجانبه با این کشورها حل کرده است).

یک کمربند یک جاده چین

مزایای کریدور اقتصادی هند خاورمیانه

1- در صورت بسته شدن کانال سوئز مشکلی در تجارت هند پیش نمی آید.

2- مشارکت با کشورهای عربی خاورمیانه در تجارت و اقتصاد

3- استفاده از توان مالی کشورهای خلیج فارس برای اجرای اهداف هند

معایب کریدور اقتصادی هند خاورمیانه

1- کانتینرها باید یک بار در بنادر خلیج فارس تخلیه و در بنادر اسرائیل مجددا بر روی کشتی بارگیری شوند و دوباره در بنادر اروپایی تخلیه شوند.

2- هزینه عملیاتی بالاتر به دلیل بارگیری و تخلیه مجدد کانتینرها.

3- احتمال بروز اختلاف بین کشورهای عربی و اسرائیل و بسته شدن کریدور

4- عبور کانتینرها از مرزهای زمینی و مواجه با مشکلات گمرکی

کریدور عرب مد

کریدور اقتصادی هند خاورمیانه طرحی است که به موازات مسیر دریای سرخ و کانال سوئز عمل می کند و نه تنها رقیب طرح جاده و کمربند چین نیست بلکه مکمل آن است و کشورهای خاورمیانه هم از مشارکت اقتصادی و تجاری با هر دو کشور چین و هند حمایت و پشتیبانی می کنند و در صورت بروز مشکل در کانال سوئز یا بروز اختلاف در کشورهای خاورمیانه، همیشه یک راه جایگزین وجود خواهد داشت و جریان تجاری از شرق خاورمیانه به غرب آن متوقف نخواهد شد.

کریدور کمربند چین

 

نتیجه گیری

با توجه به همراهی آمریکا در کریدور اقتصادی هند خاورمیانه، به نظر می رسد این طرح در پی برقراری پیوندهای مستحکم اقتصادی و تجاری بین کشورهای عربی و اسرائیل باشد و همکاری چین و هند با کشورهای عربی خاورمیانه و اسرائیل در کریدورها نیز پشتیبانی از پیوندهای  بین این کشورها در برابر ایران است.

در واقع رقیب کریدور اقتصادی هند خاورمیانه و طرح جاده و کمربند چین، کریدورهای شمالی جنوبی و شرقی غربی است که از ایران می گذرند. در صورت بروز جنگ بین کشورهای عربی خاورمیانه و اسرائیل، کریدور اقتصادی هند خاورمیانه و طرح جاده و کمربند چین هر دو بسته خواهند شد اما اگر کریدورهای تجاری و اقتصادی از ایران بگذرند همواره باز خواهند ماند. با همه این اوصاف متاسفانه کریدورهای ایرانی به دلیل تحریم ها، نادانی و توهم های مسؤلین حکومتی ایران در انزوا مانده اند.

کریدورهای ترانزیتی ایران

* کارشناس حمل و نقل 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    خیلی پرواضح , کریدور هند امارات عربستان اسرائیل یونان به اروپا یک جنگ روانی , بلوف و بازی با ذهن عوام و فشار الکی روی حکومت ایران است درواقع این کریدور نه معنای اقتصادی دارد و نه ابدا می تواند استانداردهای امنیتی یک کریدور را پاس کند مگر هندی ها دیوانه هستند که عمده بار خود را از تنگه هرمز که امنیتش به بشکنی بنده و آتش زیر خاکستر است عبور دهند ؟ اینجا این گزینه که حجم انبوه بار از شرق آسیا و هند و ... به سمت بندر بصره برود و بعد به سمت شمال حرکت کند هم باطل می شود , خود امارات هم یک باریکه ساحلیه و اگر بین ایران و آمریکا یک درگیری شکل بگیرد چون پایگاه های آمریکا در کشورهای حاشیه خلیج فارس هست این کشورها اتوماتیک میدان جنگ خواهند شد خود عربستان هم آتش زیرخاکستر است فقط کافیست بدانید که تقریبا همه نفت عربستان , سمت شمال و زیر پای شیعیان این کشوره که فعلا آرام هستند در جنوب هم یمنی ها حضور دارند و بعد فلسطین اشغالی را داریم که نیاز به توضیح بیشتر ندارد ادامه مسیر هم می شود ترکیه , قبرس و یونان که این مناطق هم پتانسیل درگیری نظامی بالا دارد این بلوف غرب و بازی تبلیغاتی که راه انداخته دیگر خیلی بچگانس برای هندی ها قطعا بهترین گزینه این است که بارشونو به چابهار بیارن که بندری اقیانوسی و خارج از تنگه هرمز است و بعد ریلی تا شمال ببرن حالا جنگ روسیه و اوکراین تمام شود که بالاخره تمام خواهد شد این می شود مسیر نخست این ها و اگر جنگ روس ها و اوکراینی ها ادامه یافت بار را می توانند از قزوین به سمت شمال غرب ایران ببرند و از طریق ریل چشمه ثریا (که ساخته خواهد شد) به قارص ترکیه و نهایتا به سمت اروپا ببرند اگر مبدا یا مقصد بار خود فدراسیون روسیه باشد که بار در همان کریدورهای یال های شرقی و غربی کاسپین و یا رو رو از طریق دریای کاسپین منتقل می شود این مسیر بلحاظ منطق و عقل سالم و دور از سیاست زدگی خوب بهترین کریدور از هر لحاظیه , اینکه از کم کاری مسئولان ما می گید این حرف را یک کارشناس حمل و نقل نباید بزند مگر اینکه او هم سیاست زده باشد چون یک کارشناس باید بفهمد که ساخت زیرساختی مثل ریل , چقدر سخته و چقدر انرژی و زمان و هزینه می بره بالاخره ما کسری های زیرساختی داریم که یکی یکی برطرف می شود انشاله خیلی زود ریل چابهار زاهدان را خواهیم داشت اینکه از تحریم می گید اتفاقا این کریدور را دارن می سازن که تحریم ها را بشکنن چون قدرت های شرق آسیا , هند و اروپایی ها بخوان از کریدورهای ما بهره ببرند طبیعتا باید شرایط ایران را مد نظر قرار بدن آنوقت آرای منفی علیه ایران در مجامع بین المللی و تحریم کردن ها خیلی سخت تر خواهد شد .