◄ کریدور اقتصادی هند خاورمیانه، رقیب طرح جاده و کمربند چین است؟
کریدور اقتصادی هند خاورمیانه طرحی است که به موازات مسیر دریای سرخ و کانال سوئز عمل می کند و نه تنها رقیب طرح جاده و کمربند چین نیست بلکه مکمل آن است
جایگاه اقتصادی چین و هند در جهان
چین و هند دو کشور مهم و دو قدرت اقتصادی بزرگ آسیا و جهان و رقیب یکدیگر هستند، این دو کشور به دنبال یافتن جایگاه برتر و رساندن کانتینرهای حامل کالاهای صادراتی خود به سراسر جهان و به خصوص اروپا هستند. چین برای رسیدن به اهداف خود طرح جاده و کمربند و هند کریدور اقتصادی هند خاورمیانه را در دستور کار قرار داده اند.
هند و چین؛ واردکنندگان عمده نفت و گاز
از طرف دیگر این دو کشور وارد کننده بزرگ نفت و گاز هستند و به دنبال راه های ایمن برای واردات این دو کالای استراتژیک و حفظ و تقویت جایگاه اقتصادی و نظامی خود در منطقه و جهان هستند و در ورای طرح های اقتصادی و تجاری به مهار یکدیگر در صحنه جهانی و یارگیری از کشورهای هم سو با خود هستند.
انتقال کالا به اروپا در طرح جاده و کمربند چین
با نگاهی به نقشه طرح جاده و کمربند چین مشخص است که چین با کشتی کانتینرهای خود را از کانال سوئز می گذراند و به اولین بندر اروپایی یعنی پریوس و یا سایر بنادر اروپایی می رساند.
انتقال کالا به اروپا در کریدور اقتصادی هند خاورمیانه
در کریدور اقتصادی هند خاورمیانه، هند با ارسال کشتی های خود به بنادر خلیج فارس کانتینرهای خود را از طریق راه آهن کشورهای امارات، عربستان، اردن و اسرائیل به دریای سیاه و از آنجا با کشتی به اولین بندر اروپایی یعنی پریوس در دریای مدیترانه می رساند.
مقایسه کریدور اقتصادی هند خاورمیانه رقیب طرح جاده و کمربند چین
مزایای طرح جاده و کمربند چین
1- کانتینرها مستقیما در بنادر اروپایی تخلیه می شوند و بارگیری و تخلیه دوباره ندارند.
2- هزینه های کمتر عملیاتی به دلیل حذف بارگیری و تخلیه دوباره
2- عدم نیاز به عبور کانتینرها از مرزهای زمینی و مواجه با مشکلات گمرکی
معایب طرح جاده و کمربند چین
1- در صورت بسته شدن کانال سوئز کشتیرانی متوقف و راه تجارت بسته می شود.
2- عدم مشارکت با کشورهای عربی خاورمیانه ( البته چین این مشکل را با قراردادهای دوجانبه با این کشورها حل کرده است).
مزایای کریدور اقتصادی هند خاورمیانه
1- در صورت بسته شدن کانال سوئز مشکلی در تجارت هند پیش نمی آید.
2- مشارکت با کشورهای عربی خاورمیانه در تجارت و اقتصاد
3- استفاده از توان مالی کشورهای خلیج فارس برای اجرای اهداف هند
معایب کریدور اقتصادی هند خاورمیانه
1- کانتینرها باید یک بار در بنادر خلیج فارس تخلیه و در بنادر اسرائیل مجددا بر روی کشتی بارگیری شوند و دوباره در بنادر اروپایی تخلیه شوند.
2- هزینه عملیاتی بالاتر به دلیل بارگیری و تخلیه مجدد کانتینرها.
3- احتمال بروز اختلاف بین کشورهای عربی و اسرائیل و بسته شدن کریدور
4- عبور کانتینرها از مرزهای زمینی و مواجه با مشکلات گمرکی
کریدور اقتصادی هند خاورمیانه طرحی است که به موازات مسیر دریای سرخ و کانال سوئز عمل می کند و نه تنها رقیب طرح جاده و کمربند چین نیست بلکه مکمل آن است و کشورهای خاورمیانه هم از مشارکت اقتصادی و تجاری با هر دو کشور چین و هند حمایت و پشتیبانی می کنند و در صورت بروز مشکل در کانال سوئز یا بروز اختلاف در کشورهای خاورمیانه، همیشه یک راه جایگزین وجود خواهد داشت و جریان تجاری از شرق خاورمیانه به غرب آن متوقف نخواهد شد.
نتیجه گیری
با توجه به همراهی آمریکا در کریدور اقتصادی هند خاورمیانه، به نظر می رسد این طرح در پی برقراری پیوندهای مستحکم اقتصادی و تجاری بین کشورهای عربی و اسرائیل باشد و همکاری چین و هند با کشورهای عربی خاورمیانه و اسرائیل در کریدورها نیز پشتیبانی از پیوندهای بین این کشورها در برابر ایران است.
در واقع رقیب کریدور اقتصادی هند خاورمیانه و طرح جاده و کمربند چین، کریدورهای شمالی جنوبی و شرقی غربی است که از ایران می گذرند. در صورت بروز جنگ بین کشورهای عربی خاورمیانه و اسرائیل، کریدور اقتصادی هند خاورمیانه و طرح جاده و کمربند چین هر دو بسته خواهند شد اما اگر کریدورهای تجاری و اقتصادی از ایران بگذرند همواره باز خواهند ماند. با همه این اوصاف متاسفانه کریدورهای ایرانی به دلیل تحریم ها، نادانی و توهم های مسؤلین حکومتی ایران در انزوا مانده اند.
* کارشناس حمل و نقل
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.