| کد خبر: 258984 |

اختلاف ایران و آذربایجان درباره بارانداز ریلی آستارا رفع شد

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به جزئیات توافق جدید ایران و آذربایجان، گفت:در بحث تغییرات ژئوپلیتیک منطقه باید منافع حداکثری نصیب ایران شود.

تین نیوز

​مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به جزئیات توافق جدید ایران و آذربایجان، گفت:در بحث تغییرات ژئوپلیتیک منطقه باید منافع حداکثری نصیب ایران شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، جواد هدایتی با اشاره به نشست دیروز وزیر راه و شهرسازی با مقامات کشور آذربایجان در شهر آستارا، اظهار کرد: ما یک دوره پر تنش با آذربایجانی ها داشتیم که اکثر روابط سیاسی و اقتصادی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته بود.

مشکلات کامیون داران در کمیته مشترک ایران و آذربایجان بررسی می شود

در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان چه گذشت؟

استقبال وزیر راه و شهرسازی از معاون نخست‌ وزیر آذربایجان در نقطه صفر مرزی

وی با یادآوری این که طی ماه های گذشته بسیاری از مسائل بین ایران و آذربایجان معطل مانده بود، ادامه داد: پس از سفر وزیر امور خارجه کشورمان  به آذربایجان و ملاقات با مقامات آذری از جمله رئیس جمهوری این کشور، گشایش هایی خوبی اتفاق افتاد و سوء تفاهم های پیش آمده برطرف شد.

وی تصریح  کرد: با هماهنگی های صورت گرفته نیز آقای بذرپاش وزیر راه و شهرسازی روز گذشته با مقامات ارشد کشور آذربایجان نشست روسای کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را در آستارا برگزار کرد. در این نشست درباره موضوعات مختلفی از جمله، آب، انرژی، نفت و... مطرح شد.

وی با یادآوری این که در نشست مذکور توافقات گذشته دو کشور مرور و تصمیمات لازم برای ادامه و استمرار این توافقات اتخاذ شد، افزود: در آستارا چندین سال است که زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی برنامه های مفصلی را برای توسعه زیرساخت ها در راستای افزایش تردد انجام داده اند و در این زمینه سرمایه گذاری های سنگینی صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین الملل سازمان راهداری با اشاره به این که در رابطه با بارانداز ریلی آستار نیز ابهامات و اختلافات دو کشور مورد بررسی قرار گرفت، گفت: با توجه به توافق و قرارداد بین دو کشور، آذربایجانی ها متعهد شده اند برای راه اندازی باراندازی ریلی سرمایه گذاری لازم را انجام دهند. این توافق برای حدود 8 سال قبل است و در قبال این سرمایه گذاری و تجهیز بارانداز، این مجموعه به مدت 25 سال در اختیار کشور آذربایجان قرار خواهد گرفت.

هدایتی بیان کرد: پس از ورود آذربایجان به بحث اجرای بارانداز تغییراتی در نرخ ها صورت گرفته و سرمایه گذاری ها بیشتر از برآوردهای اولیه برای تکمیل طرح بود. این تغییر بندهای قرارداد دو کشور را تحت تاثیر قرار داده و لازم است با بررسی مجدد توافق تکمیل تری در این زمینه صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: این بارانداز با توجه به برنامه دولت برای اتصال ریلی رشت-آستارا از اهمیت بالایی برای تکمیل کریدورهای ترانزیتی و حذف حلقه های مفقوده دارد.

ساخت پل جدید آستاراچای
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین الملل سازمان راهداری در ادامه با اشاره به ساخت پل جدید آستاراچای، اظهار کرد: کار ساخت این پل تقریباً تمام شده و یکی از مسائل مهم در این خصوص چگونگی بهره برداری است.

هدایتی با تاکید بر این که تمام تلاش ها این است که تا قبل از پیک صادرات ایران (آبان ماه) بتوانیم زیرساخت پل قدیم را در دو سوی مرز تقویت کنیم، اضافه کرد: تا زمان بهره برداری کامل از پل جدید که ساخت تاسیسات تکمیلی (پایانه مرزی) حدود 2 سال برآورد می شود، پل قدیم از سمت ایران توسط پیمانکار در حال تقویت است.

وی بیان کرد: در طرف آذری هم نیازمند اقدام موازی برای بازسازی و تقویت پل هستیم  تا به طور همزمان امکان تردد 2 کامیون فراهم شود. پس از تکمیل نیز تمام ترددها را به پل جدید انتقال خواهیم داد. با توجه به توافق دیروز، مقرر شده طرف آذری نیز بازسازی را به زودی آغاز کند.

وی افزود: به طرف آذری توضیح داده ایم با توجه به اعمال محدودیت در فصل بار، از الان پیش بینی لازم برای تامین نیروی انسانی، تجهیزات و ... داشته باشد.

وی با اشاره به پیش بینی تردد حداقل 600 تا 700 کامیون در مرز آستارا و بیله سوار اظهار کرد: در نشست دیروز همچنین درباره پل آق بند و مسیری موازی از انتهای مناطق آزاد شده قفقاز به قره باغ صحبت شد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین الملل سازمان راهداری با یادآوری این که یکی از اولویت دولت سیزدهم توسعه روابط با همسایگان است،  تاکید کرد: در بحث تغییرات ژئوپولیتیکی منطقه باید منافع حداکثری نصیب ایران شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.