| کد خبر: 255212 |

◄ 3 پیشنهاد برای افزایش ترانزیت کالا از کریدور شمال جنوب

سید مهدی میر حسینی مدیرعامل شرکت آرمان دریا زمین با ذکر پیشنهاداتی برای افزایش ترانزیت کالا در کریدور شمال جنوب اظهار کرد: ترانزیت در ایران نیازمند متولی خاص است.

تین نیوز

سید مهدی میر حسینی مدیرعامل شرکت آرمان دریا زمین با ذکر الزاماتی درباره افزایش ترانزیت کالا در کریدور شمال جنوب اظهار کرد: ترانزیت در ایران نیازمند متولی خاص است.

به گزارش تین نیوز ، احداث و تکمیل کریدورهای حمل و نقل و ترانزیت کالا هزینه های سنگینی دارد که در صورت بهره ور بودن این کریدورها هزینه های مذکور توجیه اقتصادی پیدا می کند. اگر بهره وری و استفاده بهینه از کریدورهای حمل و نقلی مورد توجه قرار نگیرد و این کریدورها در زمان مناسب به بهره برداری نرسند، نه تنها هزینه های هنگفت احداث و  تکمیل آنها از بین می رود بلکه فرصت های اقتصادی مرتبط با این بخش نیز نصیب رقبا خواهد شد.

این اتفاقی است که به نوعی در مورد کریدور شمال جنوب ایران شاهد آن بوده ایم. سرمایه گذاری های انجام شده برای احداث و تکمیل این کریدور به دلیل ضعف های ساختاری و برنامه ریزی های غیراصولی آنچنان که باید و شاید به نتیجه نرسیده و تاخیر در تکمیل این دالان مهم حمل و نقلی و وجود برخی گلوگاه ها در این کریدور، موجب شده است که رقبا مسیرهایی را جایگزین کریدور شمال جنوب ایران کنند.

این در حالیست که به اذعان کارشناسان، کریدور شمال جنوب ایران از مزیت های غیرقابل انکاری نسبت به مسیرهای دیگر برای ترانزیت کالا برخوردار است.

یکی از فعالان صنعت حمل و نقل در مصاحبه با گشت و گذار نیوز به نکات مهمی در این زمینه اشاره کرده و شرایطی را برای افزایش ترانزیت کالا در کریدور شمال جنوب مطرح کرده است که در ادامه می خوانید.

1. تعیین متولی مخصوص برای حوزه ترانزیت کالا

اغلب فعالان حوزه حمل و نقل بین المللی خواستار تعیین یک متولی خاص برای ترانزیت هستند. در صورت تحقق این خواسته تمامی سازمان‌های دخیل در امر ترانزیت سر یک میز جمع می شوند و هم افزایی و رفع موانع با سهولت بیشتری انجام می شود. پیشنهاد ما برای فراهم شدن زمینه تحقق این مطالبه، تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه حمل‌ و نقل و وزارتخانه مسکن و شهرسازی است.

2. توجه به ظرفیت های کارشناسی بخش خصوصی برای رفع موانع گمرکی و ارزی

به باور مدیرعامل شرکت آرمان دریا زمین، موانع موجود در مسیر ترانزیت کالا را می توان با راهکارهای بخش خصوصی و تشکل های این بخش برطرف کرد. وی در این زمینه گفته است:  ایران سال ها به خاطر توجه ناکافی دولت به مقوله ترانزیت، از رشد در این بخش عقب مانده است و همسایه ها هم از این فرصت استفاده کرده و بخش عظیمی از سهم ترانزیت ایران را از آن خود کرده اند . باید پذیرفت شکل گیری کریدورهای موازی، تقریباً فرصت ناب جغرافیایی ایران را به عنوان یک چهارراه بین المللی تحت تاثیر زیادی قرار داده است. در حال حاضر جنگ روسیه و اوکراین و مناقشات بین آنها، بستری را ایجاد کرده تا کریدور شمال و جنوب که سال ها مغفول مانده بود، مجدداً احیا شود.

عضو انجمن حمل و نقل ایران تصریح کرد: ما در کمیته فورواردری و لجستیک انجمن ایران، مشکلات را به صورت عمده و اختصاصا برای این کریدور در چند حوزه  گمرکی، ارزی ، مالی و روادید شناسایی کردیم و با راهکارهای عملیاتی به مسئولان پیشنهاد دادیم. در این راستا با ریاست گمرک ایران ملاقاتی صورت گرفت و ایشان با نگرشی متفاوت از مدیران گذشته، مشکلات را به خوبی درک و از آن پس جلسات متداولی با معاونت های مختلف برای حل مشکلات صورت گرفته است. در خصوص مشکلات ارزی و دریافت ارز حاصل از ترانزیت کالا به روسیه نیز توضیحات کارشناسی زیادی داده شد، که با همکاری سازمان توسعه تجارت و مذاکرات صورت گرفته با بانک مرکزی، اقدامات بسیار خوبی شکل گرفت. تا جایی که مقرر شده است کرایه حمل محمولاتی که از ایران به مقصد روسیه ارسال می شود و امکان دریافت نقدی آنها فراهم نیست، از طریق یک بانک روسی و بانک شهر در ایران به دست شرکت های حمل و نقل برسد.

3. تقویت ناوگان ترانزیتی با استفاده از تجربه موفق دیگر کشورها

سید مهدی میر حسینی تقویت ناوگان را یکی دیگر از مهم ترین نکات افزایش ترازیت کالا در کریدور شمال جنوب و سایر کریدورهای کشور می داند و در این باره می گوید:  ایران می تواند برای تقویت و نوسازی ناوگان خود از تجربه های موفق کشورهای دیگر در این حوزه استفاده کند.

 این عضو انجمن حمل و نقل ایران می افزاید: به طور مثال، ترکیه برای نوسازی و تجهیز ناوگان خود، شرکت های حمل و نقل را مورد حمایت ویژه مالی قرار داد، به گونه ای که تسهیلات بلند مدت با تنفس پنج ساله در بازپرداخت، در اختیار شرکت ها قرار داد تا آنها کامیون ها را از کشورهای اروپایی بدون پرداخت حقوق گمرکی وارد کنند.

با این روش ترکیه توانست به سرعت تبدیل به قطب حمل و نقل جاده ای در منطقه شود، به شکلی که سازمان ایرو دفتر مستقل خود را در ترکیه تأسیس کرد. لذا پیشنهاد ما نیز این است که شرکت های حمل و نقل بین المللی در ایران نیز مورد حمایت مالی از سوی بانک مرکزی و دولت قرار بگیرند.

البته لازم است که سازمان متولی در این بخش (سازمان راهداری)، اطلاعات آماری دقیق از میان شرکت های حمل و نقل بین المللی دارای مجوز را احصاء کرده و شرکت های فعال در بخش کریری، فورواردری را مشخص کند و همچنین وضعیت مالکیت ناوگان فعال از حیث راننده مالک یا شرکت مالک را مشخص کند.

مهدی میر حسینی مدیرعامل شرکت آرمان دریا زمین

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.