| کد خبر: 207166 |

۸ آنتی‌کرونا برای سفر و ترانزیت

شبکه حمل‌ونقل بار و مسافر از دو مسیر، در برابر ویروس مرگبار مقاوم می‌شود.

تین نیوز

 شبکه حمل‌ونقل بار و مسافر از دو مسیر، در برابر ویروس مرگبار مقاوم می‌شود.

گزارش «دنیای‌اقتصاد» از جزئیات برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در دولت برای افزایش تاب‌آوری شبکه ملی حمل‌ونقل در برابر کرونا حاکی است: ۸ تدبیر ضدویروسی در بخش‌های مختلف این شبکه دست‌کم از هفته گذشته استارت خورده است به‌طوری‌که انتظار می‌رود از یکسو «احتمال آلودگی مسافران و همچنین کالاهایی که با این شبکه جابه‌جا می‌شوند به‌ویروس کرونا کاهش پیدا کند» و از سوی دیگر «خسارت شرکت‌ها و کلیه خدمات‌دهنده‌های حوزه حمل‌ونقل از رکود جابه‌جایی‌ها ناشی از کرونا تا حد امکان جبران شود.»

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، وزارت راه‌وشهرسازی و دستگاه‌های تابعه به این منظور مجموعه عملیات ضدعفونی در قطارها، هواپیماها، اتوبوس‌های برون‌شهری و همچنین فرودگاه‌ها و ایستگاه‌ها و پایانه‌های ریلی و مسافری را به شکل منظم شروع کرده‌اند و در عین حال برای شرکت‌های خدمات‌دهنده یکسری امتیازها و مهلت‌های زمانی یا معافیت‌های هزینه‌ای در نظر گرفته‌اند.

در همان روزهای اول اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور اولین اقدام وزارت راه‌وشهرسازی به‌عنوان یکی از ارکان ستاد ملی مدیریت کرونا در کشور،‌ تنظیم پروتکل‌هایی برای ضد عفونی کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شقوق مختلف حمل‌ونقل و ایستگاه‌های راه‌آهن،‌ ترمینال‌های فرودگاه‌ها، پایانه‌های بار،‌ مسافر و مرزی همچنین بنادر بود که توسط رئیس کمیته حمل‌ونقل ستاد ملی مدیریت ویروس کرونا انجام شد. در این میان به‌دلیل آنکه اغلب مسافران عازم سفرهای نوروزی تحت‌تاثیر ترس از کرونا و قرنطینه ارادی – اقامت در منزل- برنامه‌های سفر خود برای تعطیلات عید ۹۹ را لغو کرده‌اند، مقرر شده بهای بلیت‌هایی که شرکت‌های هوایی، ریلی و مسافربری به این افراد در قالب تور یا انفرادی فروخته‌اند را بدون دریافت جریمه به آنها بازگردانند یا زمان استفاده را به زمان دیگری موکول کنند.

آنتی‌ویروس‌های فعال شده در شبکه ملی حمل‌ونقل برای مقاومت در برابر کرونا شامل «ُکمک به شرکت‌های حوزه ترانزیت کالا»، «تمدید پروانه شرکت‌های حمل‌ونقل»، «عملیات ضدعفونی فرودگاه مهرآباد»، «تمدید هوشمند کارت رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای»، «پاکسازی ناوگان اتوبوسرانی برون‌شهری از آلودگی کرونایی»، «تمهیدات در شبکه حمل بار و کالا»، «تمهیدات مخصوص در شبکه ریلی و قطارهای مسافربری» و همچنین «عملیات ضدعفونی در ناوگان هوایی» می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»،‌ در این راستا با پیشنهاد وزیر راه‌وشهرسازی، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، تمامی کانتینر‌های پر و خالی متوقف در مرزهای بین‌المللی را از پرداخت هزینه دیرکرد معاف کرده است. در این باره شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد: با پیشنهاد وزیر راه‌وشهرسازی، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران برای جلوگیری از اثرات سوءاقتصادی شیوع ویروس کرونا و کاهش زیان‌های دست‌اندرکاران امر ترانزیت کشور که به‌دلیل انسداد مرزهای بین‌المللی با توقف کامیون‌های حامل کالاهای ترانزیت خارجی مواجه شده‌اند، حسب وظایف ملی، اجتماعی و حرفه‌ای خود تصمیم گرفت، عوامل کلیه کانتینرهای پر و خالی مرتبط را از پرداخت هزینه دیرکرد کانتینر معاف کند.

همچنین طبق دستور وزیر راه‌وشهرسازی، پروانه فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل و کارگزاری منقضی در تمامی شقوق تا پایان اردیبهشت سال ۹۹ تمدید می‌شوند.  این دستور وزیر راه‌وشهرسازی با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز آن دسته از شرکت‌های حمل‌ونقل و کارگزاری که موعد انقضای پروانه فعالیت آنها به سرآمده اتخاذ شده است تا برای تمدید پروانه فعالیت خود دیگر نیازی به مراجعه به مراکز مختلف نباشد. در فرودگاه امام‌خمینی(ره) نیز تیم‌های ضدعفونی مستقر شده‌اند. طبق اعلام مدیران این فرودگاه در راستای مبارزه با ویروس کرونا تاکنون مشکلی برای تامین مواد ضدعفونی و ماسک وجود نداشته است. در این باره اعلام شده است، با مشاهده نخستین نفرات مبتلا به بیماری کرونا در کشور، ستاد مبارزه با شیوع این بیماری در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تشکیل شد و جلسات آن به‌صورت مستمر با حضور فرماندهان نظامی و انتظامی، نهادها و ارگان‌های مستقر در این مجموعه برگزار شده است. براساس مصوبات این جلسات، تیم‌های ضدعفونی به‌صورت ٢٤ ساعته در شهر فرودگاهی حضور دارند و عملیات ضدعفونی و گندزدایی ساختمان‌های ستادی، ترمینال‌ها، سرویس‌های ایاب‌وذهاب و تاکسی‌ها را به‌طور مداوم و براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی انجام می‌دهند.

همچنین در جلسات ستاد مبارزه با ویروس کرونا در شهر فرودگاهی مقرر شده تا با هدف جلوگیری از شیوع احتمالی این بیماری در میان کارکنان، تعداد نیروها به حداقل موردنیاز برای ارائه خدمات برسد و این افراد نیز به‌صورت مداوم توسط پایگاه مراقبت بهداشت مرزی کنترل شوند و سایر کارکنان با اولویت گروه‌های در معرض خطر به مرخصی رفته یا به‌صورت دورکاری وظایف خود را انجام دهند و همچنین از حدود دو هفته گذشته کلیه کارکنان ساکن استان قم نیز در مرخصی هستند. براساس آمارهایی که از سوی مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی اعلام شده است، از سوم اسفند تاکنون با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا بیش از ١٩ هزار عدد ماسک، ٧ هزار و ١٠٠ جفت دستکش و ٢٥هزار عدد لیوان یک‌بار مصرف در بخش‌های مختلف شهر فرودگاهی توزیع شده و ٢٢ هزار لیتر مایع ضدعفونی‌کننده نیز در این مجموعه برای ضدعفونی اماکن، استفاده کارکنان، مسافران و مراجعان مصرف شده است.

همچنین پایگاه مراقبت بهداشت مرزی مستقر در شهر فرودگاهی نیز کلیه مسافران ایرانی را در مبادی ورودی از نظر دارا بودن علائم ابتلا به‌ویروس کرونا مورد بررسی قرار می‌دهد و موارد مشکوک، به پایگاه اورژانس در شهر فرودگاهی منتقل می‌شوند. سخنگوی شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) درباره اقدامات احتیاطی مقابل کرونا اعلام کرده است: مسافران خارجی نیز پیش از گیت‌های گذرنامه از نظر داشتن علائم ابتلا به‌ویروس کرونا مورد غربالگری قرار می‌گیرند و در صورت مشکوک بودن به این بیماری اجازه ورود به کشور را نخواهند داشت. به گفته این مقام مسوول، در جلسات ستاد مبارزه با ویروس کرونا مقرر شده است عملیات ضدعفونی و گندزدایی محوطه‌های شهر فرودگاهی با همکاری یگان حفاظت هواپیمایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شود. در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، تسهیلاتی برای مقابله با کرونا برای رانندگان و شرکت‌های خدمات‌دهنده درحال ارائه است. مهم‌ترین این تسهیلات تمدید غیرحضوری کارت هوشمند رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای کالا و مسافر است.

برای کاهش مراجعات حضوری و محدود کردن تردد رانندگان در مکان‌هایی از جمله پایانه‌ها و مراکز صدور و تمدید کارت هوشمند، تا اطلاع ثانوی تمدید اعتبار کارت هوشمند رانندگان به‌صورت غیرحضوری امکان‌پذیر است. با توجه به تمهیدات اندیشیده شده از سوی معاونت حمل‌ونقل این سازمان برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، بستر اینترنتی تمدید کارت هوشمند رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای کالا و مسافر از سوی دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فراهم شده است و رانندگان می‌توانند از طریق مراجعه به آدرس اینترنتی WWW.SMARTCARD.RMTO.IR نسبت به تمدید اعتبار کارت هوشمند اقدام کنند. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از اقدامات در حال اجرا به منظور جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا در ناوگان مسافربری حاکی است: برای جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا در ناوگان مسافربری، هماهنگی‌های لازم با تشکل‌های صنفی بخش حمل‌ونقل مسافربری و رعایت الزامات بهداشتی در طول سفر انجام شده است.

بر این اساس تشکل‌های صنفی بخش حمل‌ونقل مسافر و شرکت‌ها و موسسات مسافربری مکلف به رعایت الزامات مبنی بر ضدعفونی کردن سطوح تماس دست مسافران در ناوگان با مواد ضدعفونی‌کننده استاندارد مورد تایید مراکز بهداشت و ضدعفونی کردن مکان‌های مورد لزوم در پایانه‌های مسافربری از طریق سازمان پایانه‌های شهرداری هستند.  مطابق اعلام مسوولان سازمان راهداری کشور به شرکت‌های مسافربری تاکید شده است از بطری‌های آب یک‌بار مصرف به‌جای لیوان برای مصرف آب شرب مسافران استفاده کنند و برای مسافران دارای علائم سرماخوردگی ماسک تهیه کنند و به آنها در طول سفر تحویل دهند. شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر باید نسبت به رعایت کامل مفاد ماده ۱۵ ضوابط حمل‌ونقل مسافر درخصوص چگونگی تهیه، نگهداری و توزیع بهداشتی خوراکی‌ها در بین مسافران اقدام کنند. در ایام فعلی و به‌خصوص در تعطیلات نوروز شرکت‌های مسافربری ملزم هستند چنانچه در حین سفرها مسافرانی با علائم سرماخوردگی شدید مشاهده می‌کنند نسبت به توجیه رعایت رفتارهای بهداشتی و ایمنی از جمله استفاده از ماسک و در صورت لزوم استقرار مسافر در محلی از وسیله نقلیه که کمترین مواجهه با سایر مسافران را داشته باشد، اقدام کنند.

این اقدامات طی بخشنامه‌ای به ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌های سراسر کشور برای نظارت کافی و مستمر با همکاری شبکه بهداشت استان در این خصوص ابلاغ شده است. در حوزه حمل‌ونقل کالا نیز برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، هماهنگی‌های لازم با تشکل‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل کالا انجام شده است تا برخی از الزامات فرآیندهای ذی‌ربط تا اطلاع ثانوی به‌طور موقت حذف شود. در یک نمونه کنترلی و محافظتی، اجرای طرح ثبت اثر انگشت در کلیه مراحل دریافت بار، از جمله هنگام تبدیل نوبت مجازی به حقیقی و اخذ نوبت در پایانه‌های بار تا اطلاع ثانوی به‌طور موقت متوقف شده است. همچنین ضد عفونی سالن‌های اعلان بار و محل تجمع رانندگان، تعبیه محلول‌های ضدعفونی‌کننده در مکان‌های مناسب، کنترل و جلوگیری از ورود افراد متفرقه به سالن‌های اعلان بار، خروج حتی‌الامکان بارهای قابل‌ارائه در خارج از سالن‌های اعلان بار به منظور محدود کردن تردد در سالن‌ها تا اطلاع ثانوی، نصب بنر، توزیع بروشورها و فیلم‌های آموزشی حاوی توصیه‌های بهداشتی و نظافت فردی در محل‌های تجمع رانندگان و مکان‌های مناسب، کنترل و نظافت سرویس‌های بهداشتی در پایانه‌های بار ، همکاری و تهیه فضاهای موردنیاز برای ماموران بهداشت جهت غربالگری افراد، جمع‌آوری و انتقال زباله‌های موجود حداقل دو بار در روز، از جمله تمهیدات انجام شده برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است.

مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی در ابتدای این هفته اعلام کردند، مشکلات مربوط به تامین مواد ضدعفونی‌کننده برای پاکسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ایستگاه‌های راه‌آهن،‌ ترمینال‌های فرودگاه‌ها، پایانه‌های بار،‌ مسافر و مرزی همچنین بنادر با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت رفع شد. در این میان، شرکت حمل‌و‌نقل ریلی رجا به شهروندان اطمینان داد قطارها و تمامی اقلام مصرفی و... در آنها دائم ضدعفونی و کنترل‌های بهداشتی می‌شوند. مدیران رجا از شهروندانی که بلیت قطار را خریداری کرده‌اند و مشکوک به‌ویروس کرونا هستند تقاضا کرده‌اند، بلیت‌های خود را طبق اطلاعیه‌ای که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده استرداد کرده یا به تعویق بیندازند تا سایر مسافران قطارها با امنیت خاطر با قطارها سفر کرده و به امور جاری زندگی خود بپردازند.

این مجموعه در نخستین روزهای اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور و با هدف سلامتی و آرامش مسافران در سفر با قطار، عملیات مه‌پاشی و ضدعفونی کردن قطارها را در کلیه مبادی و مقاصد به‌ویژه نقاط تماس مسافران با وسایل و تجهیزات قطارها در دستور کار قرار داد. استفاده از ماسک و دستکش توسط همه ماموران قطار به‌ویژه میهمان‌داران در طول سفر الزامی شده، ضمن اینکه ژل‌های ضدعفونی و ضد عفونی شدن تمامی اجسام و ظروف آشپزی و استفاده از ظروف یک‌بار مصرف در توزیع غذا مورد تاکید ویژه قرار گرفته است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»‌ جزئیات طرح استرداد بلیت قطارهای مسافری بدون کسر هزینه کنسلی از سوم اسفند ماه تا ۱۶ فروردین ماه سال ۹۹ به شرح زیر است. مسافرانی که متقاضی تغییر تاریخ سفر خود هستند می‌توانند حداقل ۷۲ ساعت قبل از تاریخ حرکت خود با سامانه صدای مسافر راه‌آهن به شماره

۵۱۴۹- ۰۲۱ تماس گرفته و نسبت به هماهنگی و تهیه بلیت جایگزین برای تاریخ مورد نظر خود اقدام کنند. مسافرانی که قبل از تاریخ سوم اسفند نسبت به خرید بلیت قطار اقدام کرده‌اند و متقاضی کنسلی آن هستند، می‌توانند تا پایان روز ۲۹ اسفند و حداکثر تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از تاریخ حرکت قطار خود به مراکز مجاز فروش بلیت مراجعه و نسبت به استرداد بهای بلیت بدون کسر هزینه کنسلی اقدام کنند.

مسافرانی که قبل از سوم اسفند اقدام به خرید بلیت قطار کرده و نسبت به استرداد بلیت خود اقدام کرده‌اند، می‌توانند به مدت یک ماه با مراجعه به مرکز استرداد‌کننده بلیت خود هزینه کنسلی کسر شده را دریافت کنند. بلیت قطارهای مسافری که از تاریخ سوم اسفند به بعد خریداری شده است، مشمول این طرح نبوده و استرداد آن براساس قوانین و مقررات مربوطه خواهد بود و همه قطارهای مسافری طبق برنامه سیر خود را در خطوط ریلی کشور انجام خواهند داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.