| کد خبر: 179853 |

امیری تشریح کرد:

◄ انتقاد از اخذ مالیات بر ارزش افزوده از شرکت‌های حمل‌ونقلی

در هیچ کجای دنیا مالیات بر ارزش‌افزوده در حمل‌ونقل بین‌المللی نداریم اما ایران تنها کشوری است که از شرکت‌های حمل‌ونقل مالیات بر ارزش‌افزوده اخذ می‌کند.

تین نیوز

غلامحسین امیری، معاون اسبق دفتر ترانزیت وپایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفته است: شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی با قوانین متعددی ازجمله قانون امور گمرکی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مالیات اعم از مالیات بر ارزش‌افزوده و دیگر انواع مالیات، تأمین اجتماعی و... سروکار دارند.

او افزود: یک شرکت حمل‌ونقل باید با تمام این قوانین دست‌وپنجه نرم کند درحالی‌که برخی معارض یکدیگر و برخی اصلاً مانع کسب‌وکار هستند. در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز همه شرکت‌های حمل‌ونقل چون یک دزد دیده‌شده و بر آن اساس این قانون تصویب‌شده است. درواقع یک جَوی ایجادشده و در آن حال و هوا قانونی تصویب‌شده است.

او ادامه داد: در همه جای دنیا یک شرکت حمل‌ونقل شرکت کارآفرین است چون ایجاد شغل می‌کند. یعنی یک باری از روی دوش دولت برمی‌دارد اما در ایران به‌جای حمایت، با این قوانین عملاً جلوی فعالیت آن گرفته می‌شود و نمی‌تواند آن باری که ما پتانسیل حمل آن راداریم حمل کند.

امیری ادامه می‌دهد: فعالان حمل‌ونقل به هر شکل خود را با قوانین وفق می‌دهند اما گاهی همان قانون هم اجرا نمی‌شود. در هیچ کجای دنیا مالیات بر ارزش‌افزوده در حمل‌ونقل بین‌المللی نداریم اما ایران تنها کشوری است که از شرکت‌های حمل‌ونقل مالیات بر ارزش‌افزوده اخذ می‌کند. سال‌هاست که از طریق اتاق بازرگانی و وزارت راه این مسئله را پیگیری می‌کنیم، به مجلس هم ارجاع داده‌شده است اما هم‌چنان بلاتکلیف مانده است.

این فعال حمل‌ونقلی ادامه داد: سخت‌گیری‌هایی که در اجرای قوانین اعمال می‌شود نیز کمرشکن است. یک شرکت حمل‌ونقل دائماً درگیر است که هر سه ماه این فرم‌های مالیات بر ارزش‌افزوده را برای شعبه ذی‌ربط دارایی ارسال کند.

وی گفت: حتی در بسیاری اوقات قانون اجرا می‌شود اما بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های خلق‌الساعه که معارض با قانون است یا جلوی اجرای قانون را می‌گیرد مانع سنگینی بر سر راه ایجاد می‌کند. ما حمل‌ونقل بین‌المللی انجام می‌دهیم و تابع قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی هستیم؛ بنابراین، نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم و از خودمان یک بحث جدید ایجاد کنیم. در حال حاضر یک شرکت حمل‌ونقل برای حمل یک محموله، پروسه‌ای سه‌ماهه را طی می‌کند اما دراین‌بین با یک آیین‌نامه همه‌چیز تغییر می‌کند و قراردادها با راننده و صاحب کالا دچار مشکل می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.