◄ معادله رقابت ترانزیتی چین با هند و شرایط ایران در منطقه
اگر چین ایران را جدی نگیرد و آن را به عنوان یک شریک تجاری (به طور ضمنی و کم و بیش) کنار بگذارد برای ایران چه تبعاتی خواهد داشت؟
یک کارشناس حملونقل و لجستیک معتقد است حذف چین و یا حتی کم ارزش شمردن نقش چین در راهبرد لجستیک کشورمان منطقی و عاقلانه نیست.
به گزارش تیننیوز، کامیار گلستانیان این مطلب را در گروه تلگرامی «جامعه بندری و دریایی» و در جمع فعالان این حوزه با توجه به طرح دیدگاهی نوشت که معتقد است با توجه به سرمایهگذاری ٥٠ میلیارد دلاری چین در گوادر و پسکرانه آن نباید انتظار جذب چین به مسیر ترانزیت ایران را داشت و باید تعامل با کشورهای آسیای میانه و هند و سایر کشورها بر اساس منافع ملی، راهبرد ایران در این زمینه باشد.
او در ادامه با تایید اینکه سرمایهگذاری چین در پاکستان، بزرگ و جدی است، گفت: بندر گوادار پاکستان در نقشه دریانوردی چین یک بندر دو منظوره با کاربرد تجاری-نظامی و مهمترین بندر منطقهای سرمایهگذاری شده توسط چین است.
وی افزود: از طرف دیگر پیشبینی میشود پاکستان به یکی از اقتصادهای بزرگ آینده تبدیل شود بهطوریکه در گزارش PWC 2050 پیشبینی شده در سال 2050 پاکستان از نظر GDP PPP در رتبه 16 ام جهام قرار گیرد، بنابراین به نظر میرسد اتحاد بلندمدت چین-پاکستان بسیار جدی است.
این کارشناس با بیان اینکه بر این اساس چند پرسش در این زمینه باقی میماند، گفت: پرسش اول این است که تجارت و لجستیک کشورهای مسیر جاده ابریشم از طریق این جاده، چه سهمی از کل تجارت و لجستیک منطقهای (از جمله ترانزیت از ایران) را خواهند داشت؟
گلستانیان اظهار کرد: پرسش دیگر این است که نقش و سهم ایران در تجارت و لجستیک منطقه چیست و درصورت حذف شدن از مسیر جاده ابریشم چه خواهد بود؟
به گزارش تیننیوز، او افزود: همچنین اگر چین ایران را جدی نگیرد و آن را به عنوان یک شریک تجاری (به طور ضمنی و کم و بیش) کنار بگذارد برای ایران چه تبعاتی خواهد داشت؟
این کارشناس با تاکید بر اینکه حذف چین و یا حتی کمارزش شمردن نقش چین در راهبرد لجستیک کشورمان منطقی و عاقلانه نیست، اظهار کرد: چالش مهم دیگر این است که اگر بخواهیم شریک خوبی برای چین باشیم، آیا اصلا امکانی برای کشور ما وجود دارد و چطور میتوانیم به یک شراکت راهبردی برد-برد با چین دست پیدا کنیم؟
او گفت: سوال دیگر آن است که آیا واقعاً لازم است فکر کنیم با حفظ هند،چین را از دست دادهایم؟ یا بهتر است از دست بدهیم؟
گلستانیان خاطرنشان کرد: راهبرد شراکت تجاری درست با مثلث قدرتمند حاضر، فعال و دارای منفعت راهبردی بلند مدت در منطقه یعنی چین، هند و روسیه چیست؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.