در کمیته حمل و نقل بین المللی راه آهن مطرح شد؛
تدوین نظام تشویق برای توسعه حمل و نقل بین المللی
کمیته حملونقل بینالمللی شرکت راهآهن به بررسی راهکارهای مناسب جهت دستیابی به سهم ترانزیت در منطقه و تجارت بینالمللی پرداخت.
کمیته حملونقل بینالمللی شرکت راهآهن به بررسی راهکارهای مناسب جهت دستیابی به سهم ترانزیت در منطقه و تجارت بینالمللی پرداخت.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ حسین عاشوری عضو هیات مدیره راه آهن در کمیته حمل و نقل بین المللی با اشاره به برنامه راه آهن در خصوص رشد و توسعه حمل و نقل بین المللی که از سوی اعضای هیات مدیره پیشنهاد شده است، گفت: تعیین استراتژی های توسعه ای در خصوص ترانزیت، صادرات و واردات ریلی، بررسی و شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای لازم برای اصلاح فرایندها از جمله برنامه ها و سیاست های شرکت راه آهن است .
وی افزود: نظارت بر اجرای برنامه های مصوب و ارائه گزارش ماهانه، برنامه ریزی و استفاده از تمامی ظرفیت های انسانی و زیر بنایی در جهت توسعه ترانزیت، صادرات و واردات، بازنگری در تعرفه ها و قراردادهای حمل، پیگیری جلسات مرزی و حسابرسی با راه آهن های همسایه و منطقه، برنامه ریزی به منظور فعالیت راه آهن در نهادها، اجلاس های بین المللی و نمایشگاه ها از دیگر برنامه های پیشنهادی از سوی اعضای هیات مدیره برای توسعه ترانزیت به شمار می آید .
عاشوری عنوان کرد: تدوین نظام تشویق برای توسعه حمل و نقل بین المللی برای ادارات کل نواحی و ستادی و اخذ مصوبات لازم از جمله وظایفی است که در ابلاغ هیات مدیره راه آهن منظور شده و ما انتظار داریم حوزه بازرگانی داخلی و بین المللی و مدیران نواحی نظرهای خود را ارائه دهند تا به تصویب برسند .
وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی از بخش جادهای و ریلی مطالبه افزایش ترانزیت را خواهان است، گفت: بخش جادهای و ریلی در سال 12 میلیون تن بار ترانزیت میکند که رقم و هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی 50 میلیون تن بار است .
وی تأکید کرد: ایران با دارا بودن پتانسیل بالا در بخش ترانزیت میتواند درآمد ارزی بزرگی برای کشور تلقی شود .
وی به تعامل با کشورهای منطقه در بخش ترانزیت و گسترش همکاریهای ریلی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با کشورهای قزاقستان، ازبکستان، افغانستان، ترکمنستان و کشور چین به موافقتهایی رسیدهایم که امیدواریم با گسترش ترانزیت و همکاریهای مداوم، شاهد رشد ترانزیت و سهم جابجاییهای بینالمللی در کشور باشیم .
نگاه خود را به راهآهن روسیه بهعنوان یک مسیر جدید ریلی تغییر دهیم
نور اله بیرانوند معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از روند تجارت جهانی طبق آمار سازمان WTO ، گفت: امروز دنیا تجارت خود را در قالب سازمان جهانی بینالمللی اداره میکند و در این سازمان برای هر کشور نقشی تعیینشده است .
وی تصریح کرد: ما در بین کشورهای عضو تجارت جهانی عضو ناظر هستیم و متأسفانه در بخش تجارت با مشکلاتی مواجه هستیم .
وی با اشاره به برخی آمار ارائهشده از سوی سازمان تجارت جهانی گفت: 10 کشور اول تجارت جهانی رقمی بالغبر 51 درصد تجارت کل دنیا را انجام میدهند و مابقی کشورها 41 درصد .
وی بیان کرد: با توجه بهسرعت بالای تجارت جهانی، کشورها در زنجیره تأمین بینالمللی قرار گرفتهاند .
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ایران پل ارتباطی بین شرق و غرب و شمال و جنوب قرار دارد که بایستی کریدور اقتصادی دقیقی در کشور ایجاد کنیم .
بیرانوند افزود: بهمنظور توسعه ترانزیت و افزایش سهم تجارت بینالمللی نیازمند برداشتن گامهای بزرگ هستیم .
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن تأکید کرد: در حال حاضر مذاکراتی را با کشورهای همسایه ازجمله ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان بهمنظور گسترش همکاریها انجام دادهایم که هرکدام از آنها نوید خوبی برای افزایش سهم ترانزیت در کشور و تجارت بینالمللی به شمار میآیند .
وی به همکاری با راهآهن آذربایجان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه همکاری خوبی با راهآهن آذربایجان در خصوص مسیر ریلی قزوین به رشت و آستارا تا آستارا شروعشده است و باید نگاه خود را به راهآهن روسیه بهعنوان یک مسیر جدید و آغاز همکاریهای ریلی تغییر دهیم .
وی ادامه داد: پیشبینی میشود مسیر ریلی آستارا- آستارا تا ۶ ماه آینده بهرهبرداری شده و اولین محموله ریلی بهصورت ترکیبی در این مسیر جابجا شود .
وی به همکاری ریلی با کشور عراق اشاره کرد و گفت: راهآهن عراق نیز از دیگر اهدافی است که باید تعاملهای بینالمللی خود را ارتقا دهیم و به موافقتنامههایی برسیم .
وی اظهار امیدواری کرد: خوشبختانه در حوزه اینچهبرون و توسعه سرمایهگذاریها در بخش سختافزاری و ترانزیت اقدامات جدی صورت گرفته است .
سامانهای دائمی برای رصد کردن ترانزیت دنیا ایجاد شود
ابراهیم محمدی معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن در این جلسه بابیان اینکه ترانزیت و افزایش سهم ریلی نیازمند ایجاد سازمان جداگانهای است، گفت: برای دستیابی به سهم موردنظر وزارت راه و شهرسازی در بحث ترانزیت ریلی در کشور بایستی پایانههای مرزی توسعه دادهشده و شکلگیری ترانزیت بهطور خاص توسط یک سازمان مطرح شود .
وی بیان کرد: نشستها و مذاکرات مختلفی با راهآهنهای کشورهای همسایه طی ۲ تا ۳ سال اخیر در راستای گسترش همکاریهای بینالمللی برای تجارت و ترانزیت داشتهایم و خوشبختانه به توافقهای مطلوبی همدست یافتهایم .
محمدی بیان کرد: ترانزیت و تعیین قیمت ترانزیت از موضوعات اصلی جلسات بوده و طی ۵ ماه گذشته کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان تمایل خود را برای توسعه همکاریها در بخش ترانزیت نشان داده و برای همکاریهای ریلی اعلام آمادگی کردهاند .
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن با اعلام اینکه امروز حجم تجارت جهانی بسیار افزایشیافته است، خاطرنشان کرد: توسعه ترانزیت از مبادی مرزی کشور، توسعه قطارهای ترانزیتی، توسعه نرمافزارها و همچنین توسعه ساختار سازمانی در ارتقای سهم ترانزیت تأثیرگذار است .
وی بر ایجاد سامانهای بهمنظور رصد کردن ترانزیت دنیا بهصورت دائم تأکید کرد و گفت: نگاه راهآهن کشور و مدیران آن در نواحی و ادارات کل بایستی به موضوع ترانزیت بسیار جدی باشد و چنانچه بتوانیم بارها را به سمت کشورهای همسایه هدایت کنیم به جایگاه موردنظر در منطقه خواهیم رسید .
وی افزود: نیازمند سازمان مستحکمتری که بتواند سیاستهایی متناسب باسیاستهای کلان کشور تدوین و اجرا کند، هستیم .
در ادامه این جلسه، هرکدام از مدیران نواحی به بحث و بررسی درباره راهکارهای مناسب جهت ترانزیت و حملونقل بینالمللی پرداختند
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.