| کد خبر: 138513 |

◄ اگر راه‌آهن چابهار زاهدان افتتاح شود...

باید با دیپلماسی فعال اقتصادی شرکت‌های ترکیه، کره، ژاپن، روسیه، هند و حتی مالزی را به سمت بندرچابهار جذب کرد.

تین نیوز

 در همه‌جای پاکستان، روزی نیست که طرف‌های چینی و پاکستانی از چگونگی رونق بندر گوادر نگویند. با این حال صدای ماهیگیران گوادر که حدود 80 درصد از 185 هزار ساکن این منطقه را تشکیل می‌دهند تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. گزارشی که اخیرا توسط روزنامه Dawn منتشر شده، نشان می‌دهد که مردم محلی به توسعه CPEC کمک نمی‌کنند.

به گزارش تین‌نیوز، نشریه دیپلمات در گزارش میدانی به قلم زوفین ابراهیم به ابعاد مختلف تاثیر بندر گوادر در زندگی ساکنان آن پرداخته است. این گزارشگر بی‌آنکه خود را به آمارها و شعارها معطوف می‌کند، به درون مردم رفته و از زبان آنها دشواری‌های ناشی از احداث این پروژه مشترک چین و پاکستان را واکاوی کرده است...

شایعات فراوانی وجود دارد که بندر مورد هجوم ماهیگیرانی قرار خواهد گرفت که توسط پروژه بندر گوادر از کار بیکار و آواره شده‌اند. سعید محمد رئیس هیئت مدیره سازمان ماهیگیران می‌گوید: منابع آگاه می‌گویند قطعا این اتفاق خواهد افتاد اما زمان آن مشخص نیست.

او می‌گوید: در حال حاضر فضای کافی در اسکله برای قایق‌های ماهیگیران وجود ندارد، حتی برای خود ما هم فضای کافی نیست. حدود 5 تا 7 هزار ماهیگیر با حدود 1 هزار قایق در بندر سور وجود دارند، این رقم در بندر گوادر حدود سه برابر است...

متن بالا بخشی از گزارش مفصلی بود چندی پیش در تین‌نیوز منتشر شد. پس از انتشار این گزارش در پایگاه خبری-تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود نوشت: ایران باید از دادن گاز و نفت به بندر گوادر خودداری کرده و در عوض سوخت پتروشیمی پالایشگاه را در چابهار نصف قیمت جهانی تضمین کند.

وی با بیان این‌که همین اقدام باعث صنعتی شدن بندر چابهار می‌شود، اظهار داشت: فعالیت در بندر گوادر حتی با سوخت قطر هم به صرفه نیست.

وی افزود: دلیل آن هم این است که هزینه حمل آن بیشتر بوده و نیاز به تجهیزات مایع کننده تبدیل آن به گاز وجود دارد و چون خط لوله ندارند باید آن را به‌صورت LPG وارد کنند.

این کاربر تاکید کرد: لذا در اینجا تولید و سرمایه‌گذاری در چابهار باصرفه‌تر هست. ضمن این‌که زیر بار انتقال گاز به گوادر هم نباید رفت.

وی گفت: باید با دیپلماسی فعال اقتصادی شرکت‌های ترکیه، کره، ژاپن، روسیه، هند و حتی مالزی را به سمت بندرچابهار جذب کرد.

این کاربر خاطرنشان کرد: اگر راه‌آهن چابهار زاهدان افتتاح شود نقش چابهار پررنگ‌تر از بندر گوادر می‌شود چون ما خط آهن مستقیم به آسیای مرکزی و روسیه را از طریق رشت قزوین داریم.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.