| کد خبر: 82611 |

راه‌اندازی قطار نخجوان - مشهد

تین نیوز | در نشست مسوولان راه‌آهن ایران و جمهوری آذربایجان که در نخجوان برگزار شد، مقامات دو کشور بر راه‌اندازی قطار بین‌المللی نخجوان - مشهد تاکید کردند. این قطار مسافران را در مسیر نخجوان – جلفا - تبریز- تهران – مشهد و بالعکس جابه‌جا خواهد کرد و با توجه به اینکه اکنون خط ریلی این مسیر وجود دارد، پس از نهایی شدن مسائل فنی امکان راه‌اندازی آن در آینده نزدیک وجود دارد.

این نشست با حضور هیات ایرانی به ریاست عباس حاجی‌فتحعلی‌ها، ، عضو هیات‌مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران و هیات آذری به ریاست جاوید قربان‌اف، رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان، در ادامه مذاکرات فنی کارشناسان راه‌آهن ایران و جمهوری آذربایجان در نخجوان برگزار شد. در این نشست توافق‌های صورت گرفته در خصوص توسعه همکاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل ریلی با امضای صورت‌جلسه مذاکرات مورد تایید قرار گرفت. در صورت‌جلسه امضا شده، همکاری در خصوص حل مسائل اداری و فنی، راه‌اندازی قطار بین‌المللی نخجوان – مشهد، اجاره و استفاده مشترک از واگن‌های باری جمهوری آذربایجان از سوی دو کشور، تسریع در اجرای طرح احداث راه‌آهن رشت – آستارا و مسائل مرتبط با تامین مالی این طرح مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین طرفین توافق کردند، گزارش اقدامات انجام شده به‌منظور محورهای مورد اشاره در صورت‌جلسه را با ادامه جلسات کارشناسی در ماه جاری و فروردین سال آینده در ایران و جمهوری آذربایجان مورد بررسی قرار داده و تلاش‌های لازم برای اجرایی شدن توافق‌ها را به عمل آورند. جاوید قربان‌اف، رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری آذربایجان به ایران گفت: در این سفر توافق‌های خوبی در سطح روسای جمهوری دو کشور صورت گرفت و در دیدار رئیس جمهوری با رهبر عالیقدر ایران بر دوستی دو کشور تاکید شد.

وی افزود: یکی از تفاهم‌های انجام شده در سفر الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان به ایران موضوع توسعه همکاری‌های دو طرف در حوزه حمل‌ونقل ریلی و عملیاتی کردن کریدور حمل‌ونقل شمال – جنوب با اتصال ایران و جمهوری آذربایجان از طریق راه آهن به یکدیگر است.

وی ادامه داد: راه‌آهن جمهوری آذربایجان به‌منظور حمایت و تاکید رئیس جمهوری آذربایجان مصمم به اجرای این طرح تا پایان سال 2018 و همچنین راه‌اندازی قطار نخجوان – مشهد در کوتاه‌ترین زمان ممکن است و امیدوارم با ادامه مذاکرات کارشناسی در ماه‌های آینده زمینه اجرای این طرح‌ها فراهم شود.

حاجی‌فتحعلی‌ها، رئیس هیات ایرانی نیز با تاکید بر حسن همسایگی ایران و جمهوری آذربایجان و اشتراکات تاریخی و فرهنگی و دینی گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه همکاری‌ها با کشور دوست جمهوری آذربایجان است.

وی افزود: کریدور راه آهن شمال – جنوب علاوه‌بر ابعاد اقتصادی دارای اهمیت امنیتی و زیست محیطی نیز هست و ساخت راه‌آهن رشت – آستارا از اولویت‌های ایران در توسعه بخش ریلی است. منصور آیرم، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه گفت: حضور هیات‌های دو طرف و انجام مذاکرات کارشناسی تنها چند روز پس از امضای تفاهم در تهران، نشانه عزم جدی برای اجرای تفاهم‌ها است.

وی در نخجوان افزود: خوشبختانه همکاری‌های بین ایران و آذربایجان روند رو به رشدی دارد و راه‌اندازی خطوط حمل‌ونقل ریلی به منزله خون در رگ‌هایی است که میان دو کشور در جریان است و امیدوارم انجام این طرح‌ها موجب تقویت و تحکیم ارتباطات و همکاری‌های دو کشور بیش از گذشته شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.