| کد خبر: 78951 |

◄برقی‌سازی راه‌ آهن مشهد - تهران از نگاه روحانی، آخوندی و پورسیدآقایی

تین نیوز | در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی شدن خط آهن مشهد- تهران که صبح روز گذشته در مشهد برگزار شد، مسئولان در اظهار نظرات خود از نقاط قوت و ضعف در این حوزه سخن گفتند و ضمن برشمردن آثار مثبت عملکرد پروژه برقی شدن خط آهن مشهد- تهران، بر اهمیت اجرایی شدن این پروژه تاکید کردند.

به گزارش تین نیوز، بعد از گذشت یک پروسه طولانی، همزمان با حضور رئیس جمهور در مشهد مقدس روز گذشته شنبه 17 بهمن ماه، پرو‍ژه برقی کردن محور تهران- مشهد آغاز شد. طرحی که قرار است که با اجرای آن ظرفیت ایستگاه های مسافری مشهد به 35 میلیون نفر برسد.

در این راستا، اطلاع از صحبت های حسن روحانی رئیس جمهور، عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی و محسن پور سید آقایی مدیرعامل راه آهن در خصوص این مقوله خالی از لطف نیست.

روحانی: ما با ریل مشهد را به کربلا متصل می‌کنیم
در مراسم روز گذشته رئیس دولت تدبیر و امید یکی از اهداف دولت یازدهم را توسعه خطوط ریلی خواند و گفت: آغاز عملیات احداث قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان سال گذشته آغاز شد. امروز نیز برقی کردن مسیر ریلی مشهد- تهران بسیار اهمیت دارد.

وی حمل و نقل ریلی را ایمن٬ سالم٬ همخوان با محیط زیست٬ تأمین‌کننده آرامش روحی و روانی جامعه٬ ارزان٬ صرفه‌جو در مصرف سوخت خواند و ادامه داد: سفر ریلی لذت خاص خودش را دارد. خانواده‌هایی که با قطار سفر می‌کنند این سفر برای آن‌ها نسبت به سفر با خودرو شخصی و هواپیما خاطره انگیزتر می‌شود. مخصوصا اگر راه هم طولانی نباشد و از تهران تا مشهد با قطار حدود ۶ ساعت طول بکشد.

روحانی با بیان اینکه در حال اتصال خطوط ریلی به بنادر کشور و شبکه ریلی همسایگان ایران هستیم، ابراز داشت: پروژه‌ای در این راستا در چابهار شروع شده است. علاوه بر این خط ریلی گرگان-اینچه‌برون نیز سال گذشته به شبکه ریلی کشور ترکمنستان متصل شد.

وی با بیان اینکه خطوط ریلی ایران به خطوط ریلی جمهوری آذربایجان از منطقه آستارا در آینده متصل می‌شود، عنوان کرد: همه این پروژه در راستای توجه ویژه دولت به حمل و نقل ریلی است.

 روحانی با اشاره به پروژه اتصال ریلی ایران و عراق٬ بیان داشت: چند ماه پیش دستور دادم تا خط ریلی ایران از خوزستان به بصره متصل شود که انشاءالله به حول و قوه الهی همه پشتیبانی را انجام می‌دهیم تا اربعین سال آینده مردم بتوانند با قطار به زیارت مرقد امام حسین (ع) شرف یاب شوند و در واقع ما با ریل مشهد را به کربلا متصل می‌کنیم.

عباس آخوندی: ساخت ایستگاه جدید راه‌آهن در غرب مشهد
 وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه ارتقای سرعت و افزایش فناوری‌ حمل و نقل ریلی یکی از مهم‌ترین محورهای وزارت راه و شهرسازی بود که این کار با آغاز عملیات سریع‌السیر کردن مسیر تهران- قم اصفهان آغاز شد٬ گفت: اقدام بعدی ما برقی‌کردن مسیر تهران-مشهد است که سرعت سیر قطار به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار کیلومتر خط آهن در سطح کشور در دست بهره‌برداری، ۵ هزار کیلومتر در حال ساخت که از میزان هزار و ۵۰۰ کیلومتر آماده ریل‌گذاری است٬ گفت: برقی کردن قطار مشهد ـ تهران سبب می‌شود آمار مسافران ریلی مشهد ـ تهران از ۱۳ میلیون نفر به ۳۵ میلیون نفر در سال برسد.

آخوندی ادامه داد: اقدام دیگری که راه‌آهن مشهد را از حالت تک ایستگاهی خارج می‌کند آن است که در ناحیه غرب مشهد ایستگاه راه‌آهن دیگری خواهیم داشت که این اتفاق نیز اتفاق بسیار مهمی است.

پورسید آقایی: برقی کردن مسیر ریلی مشهد - تهران به دو میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد
مدیر عامل راه آهن در حاشیه مراسم آغاز پروژه برقی شدن خط ریلی مشهد- تهران گفت: افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل ریلی در مسیرمشهد-تهران یکی از آرزوهای دیرینه مجاوران و زائران حرم رضوی بود که به حول قوه الهی وارد فاز اجرایی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش ظرفیت ناوگان ریلی خراسان رضوی و خط مشهد- تهران و بالعکس بیان کرد: فاز نخست افزایش ظرفیت ناوگان ریلی مشهد با ایجاد زیر ساخت هایی از جمله هوشمند سازی سیستم کنترل، افزایش تعداد سکوها و همچنین برقی شدن خط مشهد-تهران انجام می شود.

وی ادامه داد: برقی کردن مسیر ریلی مشهد- تهران به دو میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

پورسید آقایی تاکید کرد: افزایش ظرفیت شبکه، افزایش ظرفیت ایستگاه‌های اصلی، افزایش سرعت متوسط قطارها، امکان افزایش تعداد مسافر بر واگن، کاهش تاخیرها و کاهش وابستگی به موتورهای دیزلی سنگین از مهم‌ترین مزایای طرح برقی‌سازی این خط ریلی است.

قرار است با اجرای این طرح وضعیت رفت و آمد قطارهای باری نیز با ظرفیت حمل 10 میلیون تن در سال در این مسیر ریلی ارتقاء می یابد. همچنین با تامین واگن‌های جدید توسط بخش خصوصی و جایگزینی واگن‌های موجود در افق 15 ساله طرح، ظرفیت سالانه حمل 35 میلیون مسافر در مسیر راه آهن مشهد - تهران دست یافت.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    دو میلیارد تومان؟