| کد خبر: 68 |

ضرورت رسیدگی ویژه به جاده‌های حادثه‌خیز اصفهان در آستانه نوروز

تین نیوز |  همه چیز در یک آن، یک لحظه و یک ثانیه اتفاق می‌افتد و در این یک لحظه کوتاه ممکن است مسیر زندگی خیلی‌ها تغییر کند یا حتی بر فنا رود و در ادامه آن خانواده‌ای داغدار شوند.

دیدن تصاویری از واژگونی و باقی‌مانده‌های اتومبیل‌های له و پرس شده و اجساد بی‌جانی که در کنار جاده افتاده‌اند، به قدری سخت است که هر کسی دل دیدن آنها را ندارد؛ این تصاویر می‌تواند حاصل یک لحظه غفلت یا نقص جاده‌ای و مشکلات دیگر باشد.
 
تصادف، واژه‌ای آشنا که با شنیدنش ممکن است خاطرات بدی را برایمان تداعی کند که هیچ گاه نه می‌خواهیم به آن فکر کنیم و نه دیگر اتفاق بیفتد،‌اتفاقی که به طور قطع در خانواده و یا اقوام هر شخصی رخ داده و برای آنها آسیب مادی و یا جانی در پی داشته است.
 
اما اینکه این رخداد چقدر به دقت عمل راننده بستگی دارد و چقدر به استاندارد‌های بیرونی که شامل خودرو، جاده‌ها و امداد‌های جاده‌ای و موارد از جمله مواردی است که نمی‌توان برای آن، قضاوت غیرکارشناسی تدارک دید.
 
البته از آنجائی که جاده‌های مرگ‌ساز در اصفهان  به وفور پیدا می‌شود، همین مسئله، توجه مسئولان را برای کاهش حوادث جاده‌ای فرا می‌خواند.
 
یکی از این جاده‌ها، مسیری است که حتی نام مرگ را بر آن نهاده‌اند و این جاده با داشتن مسافتی کمتر از 8 کیلومتر، سال‌هاست که حوادث بی‌شماری را در شرق اصفهان رقم زده است. 
 
جاده‌ای که در آن بسیاری از اساتید دانشگاه خود را از دست دادیم و مدیرعامل سابق مجتمع فولاد مبارکه  نیز در همین حوالی جاده مرگ، جان خود را از دست داد.
 
از این قبیل جاده‌ها در استان اصفهان زیاد بوده و پیچ‌ها و جاده‌هائی که بسیاری از رانندگان به این مسیر آشنایی ندارند، آنها را در دام می‌اندازند تا سرنوشتشان به دست یک تصادف سپرده شود.
 
آمارهای تصادفات استان اصفهان
آمارهای اعلام شده از سوی حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، ما را به مرز هشدار نزدیک می‌کند؛ این مرکز اعلام کرده که در 9 ماهه سال جاری 33 هزار و 642 حادثه رانندگی در استان اصفهان رخ داده است.
 
استان اصفهان به عنوان شاه‌راه و حلقه کلیدی زنجیره‌ای حمل‌ونقل  کشور محسوب می‌شود و  جاده‌های این استان روزانه با حجم زیادی از تردد وسایل نقلیه روبه‌رو است، به گونه‌ای که روزانه حدود 3 هزار خودروی سبک و سنگین را در این مناطق در تردد هستند که این میزبانی جاده ای توجه بسیاری را بر روی این مناطق پرخطر می‌طلبد.
 
تعطیلات عید نوروز نزدیک است و ما با حجم تراکم چند برابری ترافیک و تردد روبرو هستیم و این نگرانی وجود دارد که مسافران در حال تردد، در این جاده‌ها دچار سانحه شده و سفر بدون خطری را برای خود رقم نزنند.
 
وضعیت جاده‌های اصفهان نیازمند رسیدگی ویژه است
این نگرانی تا جایی بود که چندی پیش، آیت‌الله سید یوسف طباطبائی‌نژاد، نماینده ولایت فقیه در اصفهان، در دیداری با مسئولان اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌های استان اصفهان، اعضای شورای حمل ونقل استان و مدیران اداره‌کل راه و شهرسازی، اداره‌کل فرودگاه‌ها، اداره کل‌هواشناسی، اداره‌کل راه‌آهن، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان اصفهان  به صراحت اعلام کرد که مردم استان نیازمند جاده‌های مناسب هستند و لازم است به وضعیت جاده‌ها به صورت ویژه رسیدگی شود؛ این تذکری بود که باید مدیران و مسئولان مربوطه، به طور جدی به این مسئله بپردازند.
 
130 منطقه حادثه خیز در استان اصفهان وجود دارد
پیچ‌های ناگهانی و دست‌اندازهای غیراستاندارد، ارمغان جاده‌ها و نقاط پرخطری بوده که توسط پلیس راه استان اصفهان شناسایی شده است.
 
130 منطقه حادثه‌خیز در سطح جاده‌های استان اصفهان وجود دارد که در فاصله‌های چند کیلومتری نقاط حادثه خیز در کنار هم‌دیگر قرار گرفته که سبب تصادف رانندگان می‌شود؛ این آمار قابل تامل را رئیس پلیس راه استان اصفهان در جمع اصحاب رسانه گفت .
 
اینها مناطقی هستند که هر بار در آن جاده‌ها شاهد تصادفات دلخراشی هستیم که پیامدهای نقص عضو و مرگ و ده‌ها مشکل دیگر را با خود دارد و باید هرچه سریعتر برای اصلاح آنها چاره‌ای اندیشیده شود.
 
سرهنگ رضائی، رئیس پلیس راه استان اما از اصلاح این مناطق حادثه‌خیز خبر داد و گفت:  اصلاح منطقه‌ها و نقاط حادثه خیز سطح راه‌های استان با همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی در حال انجام بوده که با این کار تصادفات کاهش یابد؛ وی ابراز امیدواری کرد که اگر این اصلاحات و همکاری سرعت بیشتری به خود بگیرد، می‌تواند آمار تصادفات جا‌ده‌ای را کاهش دهد .
 
رفع نقاط حادثه‌خیز شهر اصفهان باید در دستور کار قرار گیرد
این نگرانی‌ها اما به شوراهای اسلامی شهرها هم سرایت کرد، تا جایی که نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه علنی به صراحت و با لحن تذکری گفت: رفع نقاط حادثه‌خیز شهر اصفهان باید در دستور کار قرار گیرد.
 
احمد شریعتی در تذکری پیرامون نقاط حادثه‌خیز شهر گفت: پلیس راهور تمام تلاش خود را برای کاهش تصادفات شهری انجام می‌دهد اما  نقاط حادثه‌خیزی در استان وجود دارد که از حیطه کاری پلیس خارج است.
 
از نقاط حادثه خیز جاده ای استان که بگذریم، توجه به نقاط حادثه‌خیز درون شهر اصفهان نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا به گفته نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، نزدیک به 40 نقطه حادثه‌خیز مربوط به شهر اصفهان است.
 
شریعتی گفت: این نقاط حادثه‌خیز در بزرگراه‌های امام خمینی (ره)، جی، کاوه، شهید بابائی و چمران وجود دارد و مسئولان باید برای کاهش خطرات این مناطق تصمیم لازم را اتخاذ کنند.
 
البته بر اساس شنیده‌ها، ‌مسئولان مدیریت شهری و شهرداری اصفهان در صدد حل مشکلات این نقاط حادثه‌خیز هستند و حل مشکلات این نقاط را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
 
پیگیری نقاط حادثه خیز داخل شهری نیز از آن دسته مقوله‌هائی بوده که باید به آن توجه بیشتری شود زیرا  از 33 هزار و 642 حادثه رانندگی  که در 9 ماه استان اصفهان رخ داده، 28 هزار و 599 موردآن  در مناطق شهری و 5 هزار و 43 مورد در جاده‌های استان بوده است.
 
رانندگی ما جلوه‌ای از زندگی ما است
از سوی دیگر، در کنار نواقص جاده‌ای که عامل اصلی تصادفات به شمار می‌رود، باید بدون تعارف گفت که خود ما نیز در این حوادث نقش مهم و پررنگی داریم؛ اگر در هنگام رانندگی قوانین راهنمایی رانندگی را رعایت کنیم و با سرعت مطمئنه  در جاده رانندگی کنیم، می‌توانیم سهم به سزایی در کاهش این اتفاقات داشته باشیم.
 
توجه به حقوق دیگران در هنگام رانندگی به‌عنوان یک اصل مطرح است چرا که نوع رانندگی در واقع جلوه‌ای از شخصیت ما را نشان می‌دهد.
 
با تمام این تفاسیر تصادفات علاوه بر خسارت‌های جانی و عذاب‌های روحی  و روانی ای که نصیب خانواده‌ها می‌کند، از نظر مالی سالانه 60هزار میلیارد ریال به کشور آسیب می‌رساند.
 
در حال حاضر 5.3 درصد تولید ناخالص ملی ایران، که بیش از 256 میلیارد تومان بوده، صرف هزینه‌های درمانی ناشی از تصادفات جاده‌ای شده است، هزینه‌ای که با پیشگیری از آن می‌توان آن را صرف سازندگی و کارآفرینی در جامعه کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.